۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
رشد شاخص بورس ادامه‌دار شد:

بازدهی بیش از ۲۷ درصدی نماد کشتیرانی در بازار سهام

بازار سهام هفته گذشته را با بازدهی مثبت ۱۵ درصدی به پایان رساند تا روند رشد پرسرعت قیمت سهام ادامه‌دار باشد.
کد خبر: ۸۶۹۷۱
بازدهی بیش از ۲۷ درصدی نماد کشتیرانی در بازار سهام
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پنج روز معاملاتی هفتۀ گذشته ۱۹۰ هزار واحد بالا رفت تا دو مقاومت روانی مهم یک میلیون و سیصد هزار و یک میلیون و چهارصد هزار را پشت سر بگذارد.
به این ترتیب بازدهی بازار سهام تا امروز به بیش از ۱۷۷ درصد رسیده است.
آغاز هفته نیز برای بازار روزی مثبت بود و شاخص کل با رشدی بالغ بر ۴۶ هزار واحدی طی معاملات امروز توانست از مرز روانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار عبور کند و در سطح یک میلیون و ۴۶۶ هزار قرار بگیرد. اقبال بازار به نماد‌های بزرگ روند رشد شاخص کل را سرعت داده است.
طی هفته گذشته نرخ دلار یکی از مهمترین مؤلفه‌های اثر‌گذار بر روند بازار سهام بود. قیمت دلار در بازار آزاد برای ساعاتی در هفته پیش از مرز روانی ۲۰ هزار تومان گذشت، هر چند با مداخله و تزریق به بازار، قیمت‌ها تا حدودی عقب نشست. در سامانه نیما که بخش عمدۀ نرخ ارز صادر‌کنندگان با آن تعیین می‌شود قیمت در محدودۀ ۱۶ هزار تومان با ثبات نسبی رو‌به‌رو است و خبر‌ها از افزایش سمت عرضه حکایت می‌کند.
همزمان با اوج‌گیری دلار، قیمت‌های محصولات به ویژه در بورس کالا رو به افزایش گذاشته و عمدتاً با دلار تعادلی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در این میان، مسئولان پولی از جمله رئیس‌کل بانک مرکزی شرایط کنونی را موقت ارزیابی کرده و انتظار تشدید عرضه در هفته‌های آیندۀ تیر ماه به واسطه نزدیک شدن به مهلت الزام صادر‌کنندگان به بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ و ۹۸ را دارند.
آمار معاملات هفته گذشته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید و بیش از ۱۵ درصد، بازدهی را تجربه کرد.
شاخص بورس در معاملات هفتۀ گذشته ۱۹۰ هزار واحد افزایش داشت؛ همچنین شاخص هم‌وزن در پایان هفته گذشته بیش از هشت درصدی رشد داشت.
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت فعالیت فنی و مهندسی، استخراج سایر معادن، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات کاغذی، شیمیایی، محصولات چرمی، محصولات چوبی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج نفت و گاز جز اکتشاف با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
در مقابل چهار نماد استخراج زغال سنگ، چاپ، کاشی و سرامیک و پیمانکاری صنعتی از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.
همچنین نماد‌های باما (کاما)، ساروج بوشهر (ساروج)، توسعه اقتصادی آرین (وآرین)، آهنگری تراکتور (خاهن)، شرکت سرمایه گذاری بهمن (وبهمن)، سیمان خزر (سخزر)، شوکو پارس (غشوکو)، نیرو ترانس (بنیرو)، کیمیدارو (دکیمی)، جزو مثبت‌ترین نماد‌های بازار بودند.
در هفته‌ای که گذشت، نماد‌های شهید قندی (بکام)، پگاه اصفهان (غشصفا)، پارس مینو (غپینو)، سرما آفرین (لسرما)، صنایع غذایی مینو شرق (غمینو)، کاشی تکسرام (کثرام) از جمله نماد‌های منفی معاملاتی در بازار بودند.
پیش بینی هفته
کارشناسان معتقدند دلار از مؤلفه‌های اثرگذار بر بازار این روز‌ها است و تداوم رشد نرخ ارز یکی از عواملی است که صعود بازار را ادامه‌دار می‌کند.
با توجه به نزدیکی فصل مجامع به نظر می‌رسد از این به بعد نماد‌هایی که سود تقسیمی بالایی دارند از جمله نماد‌های مورد توجه باشند.
گروه‌های بزرگ و صنایع اثر‌گذار در شاخص از این به بعد می‌توانند گزینه‌های مورد توجه بازار باشند.
بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود روند صعودی شاخص کل متأثر از رشد قیمت دلار واثرگذاری گروه‌های بزرگ صادرات‌محور بر نماگر بازار همچنان ادامه داشته باشد.
عملکرد صنعت حمل و نقل
گروه حمل و نقل با ۱۵ نماد فعال در تابلو‌های معاملاتی بورس و فرابورس طی هفتۀ گذشته بازدهی مثبت پنج درصدی را ثبت کرد. در این میان نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بازدهی بیش از ۲۷ درصد در پنج روز معاملاتی هفته گذشته، صدرنشین گروه بود.
پس از آن سهام شرکت تایدواتر خاورمیانه با نماد حتاید بازدهی بیش از ۱۸ درصدی داشت و نماد حریل با بازدهی ۱۲ درصدی رتبه سوم را از آن خود کرد.
گفتنی است در مدت مورد بررسی پنج نماد گروه حمل و نقل بازدهی منفی داشتند که نماد شرکت مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با بازدهی منفی هفت درصدی، ضعیف‌ترین نماد این گروه طی هفته گذشته بود. جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
بازدهی بیش از ۲۷ درصدی نماد کشتیرانی در بازار سهام
ارسال نظرات
آخرین اخبار