۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

رشد ظرفیت ناوگان بیکار/ کاهش فعالیت بازار چارتری

رشد ظرفیت ناوگان بیکار/ کاهش فعالیت بازار چارتری
آلفالاینر از رشد ظرفیت ناوگان بیکار و شرایط کاملاً نامطلوب بازار چارتری کانتینری ناشی از گسترش ویروس کرونا خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۱۰
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود ابتدا گریزی به تأثیر ویروس کرونا برعملکرد مالی خطوط کشتیرانی در ۲۰۲۰ زد و نوشت: به گفتۀ مقامات هلدینگ کشتیرانی ONE ژاپن، شیوع ویروس کووید ۱۹ منجر به جابه‌جایی کمتر و هزینه‌های متغیر بالاتر شامل هزینۀ انبارداری شده که در نهایت یک تأثیرمنفی را بر روی درآمد هلدینگ کشتیرانی ONE به همراه داشته است.

این گزارش ادامه داد: هلدینگ کشتیرانی ONE ضرر خالص ۲۷ میلیون دلار را طی سه ماهه نخست ۲۰۲۰ گزارش داد. اگرچه هلدینگ مذکور نتایج منفی را به نمایش گذاشت، اما در پیش‌بینی اولیه ضرر خالص ۴۹ میلیون دلار دیده شده بود. هزینۀ بانکرینگ پایین‌تر از انتظار را باید دلیل عمدۀ این مسأله دانست. به طوریکه پیش‌بینی شده بود میانگین سوخت بانکرینگ ۵۶۱ دلار برای هر تُن باشد، اما شیب روند نزولی به خود گرفت و بر روی ۵۲۸ دلار برای هر تُن بسته شد.

لازم به ذکر است: ناوگان کشتی کانتینری بیکار وغیرفعال به ۴۴۱ فروند با مجموع ظرفیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار TEU افزایش یافته است. انتظار می‌رود شیب کنسل سفر‌ها به دلیل ویروس کرونا و قرنطینه در سراسر جهان، به روند صعودی خود ادامه دهد. اما از آن طرف ظرفیت کشتی‌هایی که برای نصب اسکرابر از گردونه فعالیت خارج شدند و به جرگه کشتی‌های بیکار پیوسته‌اند، از ۸۴۴ هزار TEU در ماه مارس به ۷۱۶ هزار TEU در ماه جاری کاهش پیدا کرده است. به عبارتی دیگر درحال حاضر کشتی‌هایی که در یارد‌ها تحت مجهز شدن به اسکرابر قرار دارند سهم ۳۰ درصد از کل ظرفیت ناوگان بیکار را به خود اختصاص می‌دهند.

در ادامه این گزارش هم‌چنین آمده است: بازار چارتری کانتینری به شدت تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است. مالکان به طور فزاینده‌ای در تلاش و تقلا برای اجاره شناور‌های خود به سرمی‌برند. اما آنچه در بازار شاهد آن هستیم این است، تقاضا برای چارتر کشتی‌ها به خصوص در سایز‌های بزرگتر (پنج هزار و ۵۰۰ و بالاتر) به سطح بسیار پایینی کاهش یافته است و شرایط بسیار سختی را برای مالکان رقم زده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار