۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

سایۀ شوم کرونا بر سر تجارت طلای سیاه

ویروس کرونا مانند بختکی به جان تجارت نفت هم افتاده و در کنار پایین آمدن قیمت نفت خام، به رکود در حمل ونقل بخش تانکر نیز بیشتر دامن زده است.
کد خبر: ۸۶۴۸۳
سایۀ شوم کرونا بر سر تجارت طلای سیاه
 
به گزارش گروه بین‌الملل  مانا، در حال حاضر طلای سیاه  یکی از چالش بر‌انگیز‌ترین دوران خود را می‌گذراند به گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت خام نسبت به  ۲۰ سال اخیر چنین روند  کاهشی را تجربه نکرده بود. به گفته کارشناسان این ماده پر‌تقاضای  جهانی هم مانند بسیاری از بخش‌ها  نتوانست از گزند کرونا در امان بماند.

در حال حاضر علی‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت، تقاضای جهانی حتی از سوی بزرگترین مصرف کنندگان پایین آمده که این موضوع بر بیکاری تانکر‌های نفتی افزوده است.

بر اساس این گزارش هم اکنون چهار وارد کننده عمدۀ اروپایی شامل هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه با کاهش واردات نفت مواجه شد‌ه‌اند به‌طوری‌که واردات هفتگی هلند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه هشت درصد کاهش یافته بود این رقم در ماه مارس به ۱۳- درصد رسید.

از زمانی‌که ایتالیا به  پرچالش‌ترین کشور کرونایی تبدیل شد متوسط واردات نفت  آن به ۱۱- درصد رسید  در این میان اقدامات قرنطینه‌ای در اسپانیا نیز تقاضای نفت خام را به ۱۴- درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رساند. جالب اینکه  واردات نفت خام فرانسه با شدت‌گیری کرونا از ۳۴- درصد به ۵۲- درصد رسید.

این گزارش حاکی است وضعیت  وارد‌کنندگان نفت خام در شرق آسیا کمی با اروپا  متفاوت است چرا‌که میزان نفت تخلیه شده طی هفته‌های اخیر در چین و ژاپن به ترتیب ۱- درصد و ۱۳- درصد بود.

هنگامی‌که چین اعلام کرد ویروس کرونا را مهار کرده واردات نفت خام این کشور پنج درصد بالا رفت. اما واردات ژاپن اگرچه طی چهار هفته گذشته به طور متوسط سه درصد افزایش یافت، اما گسترش ویروس کرونا پیش‌بینی‌ها را دوباره بر‌ هم زد. اما کره‌جنوبی سعی کرد کمترین آسیب را همزمان با شیوع ویروس کرونا از محل واردات نفت خام ببیند. به همین جهت در ابتدای سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ واردات  نفت خام ۲۲ درصد افزایش یافت.

دولت هند نیز از محل شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیری بیشتری داشت اگرچه  در ابتدای سال ۲۰۲۰ به طور متوسط هفت درصد به واردات نفت افزود، اما در دوهفتۀ اخیر این رقم به ۱۲- درصد رسید.

در پایان این گزارش آمده است اگرچه بیشترین  لطمه و آسیب را علاوه بر کشور‌ها، خطوط کشتیرانی تانکری متحمل می‌شوند، اما با توافق اخیر صادر‌کنندگان نفت و کاهش شیوع ویروس کرونا می‌توان به آینده تجارت نفت امیدوار بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار