۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه رقم خورد:

«شستا» به بورس آمد

بورس تهران امروز بیست و هفتم فروردین ماه بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه کشور را ثبت کرد.
کد خبر: ۸۶۴۴۳
«شستا» به بورس آمد
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا طی معاملات روز جاری بورس تهران ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با نماد شستا وارد بازار سهام شد.
طی عرضه اولیه امروز، «شستا» ۸۶۰ تومان کشف قیمت شد و به هر کُد بورسی تعداد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت. به این ترتیب، طی این عرضه ارزش بازار ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
عرضه اولیه روز جاری به گفته رئیس جمهور برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوسته است. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‎‌های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شده است. به گفته محمد شریعتمداری، وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه با عرضه سهام شستا در بورس درصدد حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری است.
براین اساس، طی روز جاری ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که هشت درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و دو درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.
علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس در خصوص این عرضه اولیه با تأکید بر اینکه امروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت، گفت: دو میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه اولیه شرکت داشتند. میزان عرضه امروز هشت میلیارد سهم به میزان شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
به گفته وی مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی با درصد مدیریتی مالکیتی است که طی امروز توانست حدود هفت هزار میلیارد تومان به تأمین مالی بپردازد. به این ترتیب، عرضه اولیه امروز بزرگترین عرضه تاریخ بازار سرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و نیز از نظر عرضه است.
وی با تأکید بر اینکه بعد از بررسی همه جانبه و چندباره اطلاعات، مقدمات عرضه اولیه سهام شستا فراهم و سعی شد با بهترین و جذاب‌ترین قیمت به عموم مردم واگذار شود، گفت: به این ترتیب طی این عرضه اولیه بار دیگر بورس در رأس خصوصی سازی و جلب مشارکت اقتصادی مردم از یک سو و تامین مالی سریع و شفاف و قابل توجه برای دولت و بخش بالادستی اقتصاد از سوی دیکر قرار گرفت و با این رویداد، ضمن افزایش سهم بازار سهام در تولید ناخالص داخلی، زمینه تنوع و افزایش شرکت‌های بازار سرمایه فراهم شد.
این گزارش حاکی است شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که از سال قبل فرایند پذیرش در بورس تهران را شروع کرده بود بعد از احراز کامل شرایط، ۲۰ فروردین سال جاری در کمیتۀ پذیرش با پلاک ۵۳۷ پذیرفته شد و در بازار دوم معاملات و در ﺑﺨﺶ هلدینگ چند رشته‌­ای صنعتی درج شد.
بنابر آمار موجود، این هلدینگ با سرمایه اسمی هشت هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهۀ تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است.
این شرکت شامل ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه و ۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌تأمین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تأمین و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار