۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

کاوش باستان شناسی کشتی تاریخی تالش آغاز شد

عملیات گمانه زنی در کشتی تاریخی تالش با نام " کرگانه رود" متعلق به دوره قاجاریه در راستای تفاهم نامه سه جانبه به امضا رسیده توسط پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ضرورت حفاظت از کشتی‌های تاریخی غرق شده در دریای خزر، آغاز شد.
کد خبر: ۸۵۶۰۸

کاوش باستان شناسی کشتی تاریخی تالش آغاز شد

 

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مجوز گمانه زنی کشتی تاریخی تالش متعلق به دوره قاجاریه که هم اکنون در سواحل شهرستان تالش در روستای قروق به گل نشسته است، پس از پیگیری‌های مکرر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد.

شهرود امیرانتخابی ادامه داد: با صدور این مجوز که هم اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان قرار گرفته است، عملیات گمانه زنی کشتی تاریخی تالش با نام "کرگانه رود" از ابتدای دی ماه امسال آغاز شده است.

به گفته وی، این گمانه زنی در راستای تفاهم نامه سه جانبه به امضا رسیده توسط پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ضرورت حفاظت از کشتی‌های تاریخی غرق شده در دریای خزر صورت می گیرد.

این مقام مسئول در استان گیلان، اذعان داشت: بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی، با انجام برنامه ریزی‌های صورت گرفته، عملیات کاوش کشتی تاریخی تالش از ابتدای دی ماه تا اول بهمن ماه امسال به مدت یک ماه انجام خواهد شد.

وی در ادمه گفته‌های خود یکی از مهمترین اهداف از کاوش باستان شناسی کشتی تاریخی تالش را، جمع‌آوری اسناد لازم به منظور ثبت ملی این اثر تاریخی به گل نشسته در ساحل دریای خزر در فهرست میراث ملی کشور اعلام کرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اذعان داشت: با ثبت ملی این اثر تاریخی، شرایط برای حفاظت و مرمت از آن بیش از پیش فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت این کشتی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور را منوط به این کرده است که مسئولیت حفاظت و نگهداری این کشتی به عهده سازمان بنادر و دریانوردی کشور باشد.

امیر انتخابی تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه‌هایی که با سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسیده، مکان نگهداری این کشتی نیز در قالب موزه برای بازدید عموم باید توسط اداره بنادر ودریانوردی استان گیلان تأمین شود.

به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، شهرداری تالش تا زمان رسیدگی به پرونده این کشتی برای ثبت ملی، مسئولیت مراقبت از آن را بر عهده گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، تأکید کرد: در سال ۹۲، طی بررسی‌های باستان‌شناختی که در روستای قروق در حدود پنج کیلومتری شرق شهر تالش و در کنار دلتای شمالی رودخانه‌ کرگان‌رود انجام شد، یک کشتی تاریخی شناسایی مورد شناسایی قرار گرفت.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار