۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

اتمام پروژه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی در آینده نزدیک

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۳۹
اتمام پروژه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی در آینده نزدیک
 
داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده توسط معاونت محیط زیست دریایی در سال‌های اخیر، شناسایی زیستگاه‌های حساس ساحلی بوده است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته، زیستگاه‌های حساس ساحلی مشخص نشده بودند، بیان داشت: هم اکنون نقشه‌های این زیستگاه‌ها به دست آمده که این امر نقطه عطفی در تعیین نقاط حساس ساحلی به شمار می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان که از چند سال گذشته آغاز شده بود، هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری تنگاتنگ دانشگاه‌های کشور با سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

وی تاکید کرد: تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، حداقل به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، اما با حمایت دانشگاه‌های همکار در این امر، این پروژه با ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار به سرانجام رسید.

به گفته وی، دانشگاه علوم دریایی چابهار، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی بوشهر و دانشگاه خوزستان از جمله دانشگاه‌هایی بودند که در تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، نهایت همکاری را داشتند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی خلیج فارس و دریای عمان از یک سال و نیم آغاز شده است که به زودی نهایی خواهد شد.

میرشکار یادآور شد: پس از اتمام پروژه مذکور، همانگونه که قبلاً اعلام کرده ایم، قصد داریم پروژه تهیه اطلس زیستگاه‌های حساس ساحلی دریای خزر را نیز با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های شیلات فعال در شمال کشور آغاز کنیم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه اطلس مناطق ساحلی – دریایی تأثیر بسزایی در حفاظت محیط زیست همزمان با استقرار توسعه در سواحل خواهد داشت به گونه‌ای که همراه با رشد و توسعه شاهد حفاظت از محیط زیست دریایی نیز خواهیم بود.

وی در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: علاوه بر موارد مذکور بهره گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد در پایش و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و نیز تهیه اطلس‌ها و نقشه‌های زیست بومی سواحل و دریای‌های کشور و به روز‌رسانی دو سالانه نقشه‌های موجود از دیگر اهداف معاونت محیط زیست دریایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پایش مستمر زیست بوم‌های ساحلی و دریایی، خاطرنشان ساخت: همچنین تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و زیستگاه‌های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سواحل و دریا‌های کشور، افزایش همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار قرار دارد.

میرشکار در ادامه اذعان داشت: همچنین تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و زیستگاه‌های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.

وی به وجود مستندات قانونی و اسناد بالادستی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ دریایی یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.

وی به قوانین و مقررات مهم ملی در زمینه محیط زیست اشاره کرد و اذعان داشت: از جمله این قوانین و مقررات می‌توان به قوانین محیط زیست در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، محیط زیست در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم و سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس ضوابط تعیین شده برای محیط زیست در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اجرای برنامه عمل حفاظت، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالاب‌ها، احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها و کنترل کانون‌های بحرانی ساحلی-  دریایی  انجام خواهد شد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تهیه، تدوین و اجرای برنامۀ عمل حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه محیط زیست و گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات‌وحش کشور با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد توسط سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار