۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

بهسازی بندر صیادی بریس از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران از انجام پروژه بهسازی بندر بریس واقع در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پروژه‌های محل سازمان شیلات ایران از محل اعتبارات مصوب توسعه سواحل مکران خبر داد.
کد خبر: ۸۵۰۹۵
بهسازی بندر صیادی بریس از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران
 
سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پروژه بهسازی بندر بریس واقع در استان سیستان و بلوچستان از سال گذشته به عنوان یکی از پروژه‌های مهم در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه خاطرنشان ساخت: اعتبارات لازم جهت بهسازی این بندر صیادی واقع در سواحل استان سیستان و بلوچستان از محل اعتبارات مصوب توسعه سواحل مکران تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته به این پروژه چهار میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار اختصاص یابد، یادآور شد:، اما در نهایت تنها ۱۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به منظور بهسازی این بندر صیادی در سال گذشته هزینه شد.

وی اذعان داشت: برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه، تجهیز کارگاه، آزمایش سنگ و انتخاب معدن مناسب، حمل سنگ و شروع عملیات اجرایی دستک رسوب‌گیر دور از بندر به میزان هفت درصد از جمله اقداماتی بوده که جهت بهسازی این بندر صیادی طی سال گذشته با اعتبارات مذکور صورت گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته ها‌ی خود همچنین خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته امسال شاهد ادامه عملیات دستک رسوب‌گیر و انجام ۳۰ درصد از این پروژه خواهیم بود.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران با تأکید بر ضرورت تسریع در بهسازی این بندر صیادی جهت تسهیل فعالیت‌های صیادی در منطقه، همچنین از شروع لایروبی دهانه ورودی به بندر و داخل حوضچه به میزان ۷۰ درصد طی سال جاری خبر داد.

بهشتیان، بیان داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته از سوی کارشناسان سازمان شیلات ایران، انجام پروژه‌های مذکور در سال جاری به شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز خواهد داشت که امیدواریم با تخصیص آن شاهد پیشبرد اهداف تعیین شده در راستای بهسازی بندر صیادی پزم باشیم.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۴۵۲ نفر در این بندر مشغول صید و صیادی هستند که نقش مهمی در صید انواع ماهی دارند، خاطرنشان ساخت: در مجموع ۴۰۲ شناور شامل ۶۴ فروند لنج برودتی، ۷۹ فروند لنج یخی و ۲۵۹ فروند قایق در بندر بریس فعال هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی، عمق آبخور دو متر، طول راه ارتباطی ۸۰۰ متر، طول موج شکن آن ۵۹۴ متر، پهلوگیری اسکله ۱۶۰ متر، بازوی فرعی ۹۵ متر و وسعت حوضچه آن ۲۵ هکتار است.

وی در ادامه تصریح کرد: هشت واحد صنایع شیلاتی به تفکیک کاربری، دو کارخانه کنسرو ماهی، چهار کارخانه عمل آوری و سردخانه، یک کارخانه یخ سازی، یک کارخانه پودر ماهی و پنج تعاونی صیادی در بندر بریس فعال هستند.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: عملیات ساخت بندر صیادی بریس در سال ۱۳۶۸ شروع و در سال ۱۳۷۱ با طول موج شکن اصلی ۵۹۴ متر، ۹۵ متر طول موج شکن فرعی و ۱۶۰ متر اسکله پهلوگیری به بهره برداری رسیده است.

گفتنی است، بندر صیادی بریس در نوار ساحلی چابهار- گواتر واقع شده و بیش از شش هزار نفر جمعیت دارد.

بریس یکی از روستا‌های بزرگ چابهار واقع در دهستان 'سند میرثوبان' بخش دشتیاری چابهار است. بریس از سمت شمال به جاده اصلی چابهار- پسابندر و کوه‌های مریخی یا مینیاتوری، از سمت شرق به روستا‌های پُشَت و بندر صیادی پسابندر و از جنوب و غرب به دریای نیلگون عمان منتهی می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار