۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
رئیس کل بانک مرکزی ایران در بازدید از بندر امام:

برای تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در بازدید از روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام گفت: واردات کالا‌های اساسی و ضروری در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۴۷۰
برای تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم
 
به گزارش خبرنگار مانا، دکترعبدالناصر همتی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در مجتمع بندری امام افزود: تأمین کالا‌های اساسی و ضروری مردم یکی از وظایف دستگاه‌های دولتی است و بانک مرکزی به‌عنوان تأمین‌کننده ارز این کالا‌ها به شمار می‌رود.
وی گفت: به لطف الهی، تلاش شده تا کالا‌های اساسی مردم تأمین شود، نکته جالب و مهم این است که در بندر امام مشاهده شد این است که موجودی کالای اساسی شامل نهاده‌های دامی و اساسی بیش‌ازحد تصور است و نسبت به مدت مشابه سال قبل موجودی کالا‌هایی که در انبار‌ها وجود دارد ۹۰ درصد بیشتراست.
دکترهمتی افزود:میزان واردات افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بیشتر شده است. دلیل آن هم این است که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد و صمت تلاش کرده‌اند که برای تأمین کالا‌های اساسی و استراتژیک با قدرت بیشتری وارد عمل شویم.
رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از کندی خروجی کالا‌ها از انبار‌های بندر امام گفت: با کمک بندر و گمرک و سایر مسئولان قصد داریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هم کالا‌ها زودتر از کشتی‌ها تخلیه شود و هم سریع‌تر از انبارها، ترخیص و به مراکز هدف برسد.
دکتر همتی در خصوص تأمین ارز این کالا‌ها بیان کرد: ارزی که برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد، ارزی است که از سوی بانک مرکزی به‌صورت مستقیم تأمین می‌شود و اصلاً این ارز را از صادرکنندگان دریافت نمی‌کنیم. "سامانه تعهد ارزی" را برای واردکنندگان راه‌اندازی کرده‌ایم و واردکنندگانی که تعهدات خود را انجام ندهند از این طریق شناسایی می‌شوند.
وی افزود: خوشبختانه ورود ارز توسط صادرکنندگان در چند ماه اخیر بسیار مطلوب شده است و شرایط بازار ارز هم نشان می‌دهد که شرایط بهبود یافته و ما توانسته‌ایم، ارزی که از صادرکنندگان دریافت می‌کنیم را به چرخۀ واردات کشور وارد کنیم و اکنون مشکلی از این بابت نداریم.
رئیس کل بانک مرکزی ایران درادامه گفت: با مذاکرات صورت گرفته مقرر شد گمرک همراهی بیشتری با شرکت‌های دولتی داشته باشد تا بتوانند عوارض گمرکی را بعد از ترخیص پرداخت کنند.
دکترهمتی افزود: با مذاکرات صورت گرفته مقرر شد گمرک همراهی بیشتری با شرکت‌های دولتی داشته باشد تا بتوانند ۹۰ درصد کالا‌های خود را ترخیص و عوارض گمرکی را بعداً پرداخت کنند.
وی افزود: یک سری مشکلات جزیی و مقرراتی بین واحد‌های مختلف وجود داشت که امیدوارم حل شده و در تخلیه انبار‌های بندر امام تسریع شود تا کالا‌هایی که به تازگی توسط کشتی‌ها وارد کشور می‌شود را بتوانیم در انبار‌ها قرار دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه در زمینۀ تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما اکنون نه تنها مشکلی در واردات نداریم بلکه به دلیل بالا بودن حجم کالا‌ها با کمبود فضا در بندر امام روبرو هستیم.
وی ادامه داد: مشکل فعلی ما پر شدن انبار‌ها در بندر  است که با کمک مسئولان مربوطه باید زودتر تخلیه شوند تا فضا برای کشتی‌های بعدی مهیا شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار