۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳

انتقال 2 میلیارد متر مکعب آب به تالاب هورالعظیم

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران از انتقال بیش از دو میلیارد متر مکعب آب ناشی از سیلاب رودخانه کرخه به تالاب تشنه هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۳۷۰

انتقال 2 میلیارد متر مکعب آب به تالاب هورالعظیم

محمد حاج رسولی ها در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با ورود این حجم آب به تالاب ،نگرانی از تامین حقابه زیست محیطی این تالاب 300 هزار هکتاری در فصل تابستان کاملا" برطرف شده است.

وی تصریح کرد: آبگیری بیش از 90 درصد این تالاب که نقش مهمی در حفظ محیط زیست و چرخه حیات منطقه دارد انجام شده و در روزهای آینده با هدایت حجم بیشتری از سیلاب کرخه به سمت تالاب ، هورالعظیم به طور کامل آبگیری می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه هم اکنون سیلاب های کرخه با حجم بسیار زیاد به سمت تالاب هورالعظیم در حرکت است افزود: با احیاء این تالاب که سال ها از تب بی آبی و خشکی می سوخت ، حیات این تالاب کاملا احیاء شده است و نگرانی ساکنان اطراف هورالعظیم برای فعالیت صید و صیادی و فعالیت های گردشگری برطرف شده است.

حاج رسولی ها با بیان اینکه بخشی از سیلاب اخیر رودخانه کرخه به سمت بخش عراقی تالاب در حال حرکت و هدایت است ابراز امیدواری کرد با احیاء این تالاب بسیاری از ساکنان اطراف این تالاب که به علت خشکسالی این منطقه را ترک کرده بودند به محل اولیه زندگی خود بازگردند.

در سال های اخیر خشکسالی و کاهش شدید آب هورالعظیم ،این تالاب را به یکی از کانون های ریزگردهای خوزستان تبدیل کرده بود.   

بخش عراقی تالاب هورالعظیم در تابستان سال 97 دچار آتش سوزی گسترده شد که با بارش های سیل آسای پاییزی، این آتش سوزی خانمان سوز و ویرانگر مهار شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار