۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

افزایش حجم آب کارون در 60 سال گذشته بی سابقه است

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: افزایش دبی (آورد) کارون در 60 سال گذشته بی سابقه بوده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۰۲۸

افزایش حجم آب کارون در 60 سال گذشته بی سابقه است

محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: دبی کارون در مقطع اهواز به 2200 متر مکعب در ثانیه رسیده است که شدت جریان آب سبب بروز سیلاب و آبگرفتگی جزایر کارون و مناطق پایین دست شده است.

وی از گردشگران و ساکنان همجوار رودخانه کارون خواست از محدوده عبوری این رودخانه فاصله بگیرند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه مخازن سدهای کارون در مناطق بالادست تقریبا" کامل شده است افزود: برای پیشگیری از وقوع سیلاب ، رهاسازی آب تنها گزینه پیش رو برای مدیریت منابع آب است.

شمسایی با اشاره به اینکه بخشی از اراضی پایین دست کارون زیرآب رفته است  نسبت به تداوم سیلاب و افزایش دوباره دبی کارون هشدار داد.

وی گفت: بخشی از سیلاب کارون به سمت تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان هدایت شده است تا این تالاب به طور کامل سیراب شود.

در همین حال طغیان بی سابقه کارون بخشی از تاسیسات دو سوی ساحل کارون در اهواز را زیرآب برد.

ماموران شهرداری اهواز در حال تخلیه آب و جلوگیری از پیشروی آب به تاسیسات ساحلی هستند.

مدیریت بحران استاندار خوزستان نیز در اطلاعیه ای با اشاره به در پیش بودن موج جدید بارش ها از 24 بهمن ماه سال جاری به بعد در خوزستان و مناطق بالادست ، نسبت به طغیان و تشدید سیلاب رودخانه های کارون و کرخه هشدار داد.

سیلاب اخیر رودخانه کرخه نیز که تامین کننده اصلی حقابه تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان است بخشی از اراضی مسیر این رودخانه را دچار آبگرفتگی کرد.

با اقدام های انجام شده بخش مهمی از سیلاب رودخانه کرخه به بخش عراقی تالاب هورالعظیم هدایت شده ولی تعدادی از سیل بندها نیز شکسته شده است.

سیلاب همچنان ساکنان غرب خوزستان که متاثر از طغیان رودخانه کرخه است را تهدید می کند.      

بارندگی های بسیار مناسب و گسترده امسال همه  تالاب های خوزستان را که در سال های اخیر، بسیاری از آنان به طور کامل خشک شده بودند را احیاء کرده است.

در سال های اخیر تالاب های خشکیده خوزستان به کانون های ریزگردها تبدیل شده بودند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار