۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
در روز جهانی تالاب ها اعلام شد؛

نقش مهم جوامع محلی در حفاظت از تالاب ها

مدیر طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها گفت: بایدجوامع محلی از منافع کارکردها و خدمات یک تالاب به لحاظ اقتصادی منتفع شوند.
کد خبر: ۸۲۹۲۹

نقش مهم جوامع محلی در حفاظت از تالاب ها

به گزارش خبرنگار مانا، ابوالفضل آبشت در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها که امروز برگزار شد، اظهار داشت: برای ۱۴ تالاب مهم کشور برنامه مدیریت تهیه کردیم که بخشی از موضوع مربوط به این برنامه به مشارکت مردم مربوط می شود به طوری که جامعه محلی از همان ابتدا در فرایند برنامه‌ریزی ها نیز دخیل بوده است.

مدیر طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی ، ادامه داد: موضوعی که به عنوان یک پروژه بین‌المللی روی آن خیلی کار می‌کنیم این است که جوامع محلی از منافع کارکردها و خدمات یک تالاب به لحاظ اقتصادی منتفع شوند.

به گفته وی، «پرداخت برای خدمات اکوسیستمی» از جمله ابزارهای اقتصاد محیط زیست است که اکنون در تالاب کانی برازان از تالاب‌های اقماری حوضه آبریز دریاچه ارومیه آن را اجرا می‌کنیم.

مدیر طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها با بیان اینکه یکی از ۶ اولویتی که در آنجا به اجرا درآمده موضوع کیفیت آب است، اذعان داشت: آبی که از سد مهاباد وارد تالاب می‌شود در مسیر به شدت آلوده می‌شود و این را از طریق مشارکت جامعه محلی پیگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: ۴۷ کشاورز آنجا فعالیت می‌کنند که تلاش می‌کنیم برای آن‌ها فعالیت‌ها و معیشت‌هایی همچون آبزی‌پروری و گردشگری را فراهم می‌کنیم به شرط آنکه از فعالیت منجر به آلوده شدن آب تالاب خودداری کنند.

آبشت گفت: کار بزرگ دیگری که پنج سال است با حمایت ژاپن انجام می‌دهیم آن است که پنج هزار کشاورز دور تا دور دریاچه ارومیه را مجهز به تکنیک‌هایی برای کاهش مصرف آب می‌کنیم بدون اینکه بار مالی زیادی برایشان داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: با اینکه ۸۵ درصد منابع مالی را در اختیارشان می‌گذاریم خیلی‌ها وارد کارزار آبیاری نوین نمی‌شوند ولی تلاش می‌کنیم این پنج هزار کشاورز را به تکنیک‌هایی که برخی از آن‌ها اتفاقاً از قبل هم موجود بوده است، مجهز کنیم.

به گفته وی، گاهی با این روش‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف آب حاصل می‌شود که برای خود کشاورزان و حتی جهاد کشاورزی هم  باورنکردنی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار