۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

رونق توریسم در تالاب سرخرود با ورود قوهای اروپایی

ورود سالانه قوهای فریاد کش از کشورهای روسیه و اسکاندیناوی به تالاب سرخرود در دریای خزر باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری منطقه در فصل زمستان شده است.
کد خبر: ۸۲۷۹۳

رئیس اداره محیط زیست محمود آباد در گفت وگو با خبرنگار اظهار داشت: هر ساله اواخر پاییز و با شروع فصل زمستان شاهد ورود تعداد زیادی از پرندگان آبی مهاجر به تالاب های دریای خزر هستیم.

علی محمد دعاگو با اشاره به اینکه امسال نیز شاهد ورود سیل عظیم پرندگان به تالاب های مختلف استان مازندران در حاشیه دریای خزر هستیم، بیان داشت: یکی از تالاب هایی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه پرندگان قرار گرفته است، تالاب سرخرود است.

وی اذعان داشت: از 11 سال پیش هر ساله شاهد ورود تعداد زیادی قوی فریاد کش به تالاب سرخرود واقع در فریدونکار هستیم که این قوها از کشورهای مختلفی از جمله کشورهای شمال اروپا واقع در حوزه اسکاندیناوی و نیز سیبری در روسیه به جنوب دریای خزر در مازندران جهت زمستان گذرانی مهاجرت می کنند.

وی مهمترین دلیل انتخاب سرخرود توسط قوهای فریاد کش را احساس ایجاد امنیت در این منطقه عنوان کرد و بیان داشت: به طور کلی پرندگان مهاجر مکان هایی را امنیت برایشان حکمفرما باشد هر ساله برای مهاجرت انتخاب می کنند.

رئیس اداره محیط زیست محمود آباد، یادآور شد: از سال 86 و با ورود تعداد زیادی قوی مهاجر به منطقه سرخرود از سوی محیط زیست استان مازندران، کانکس محیط بانی جهت حفاظت از این پرندگان در ایام مهاجرتشان در کنار تالاب ایجاد شد.

وی بیان داشت: با توجه به محدود بودن زمین های شالیزاری غرقابی منطقه سرخرود و فراوانی جمعیت قوهای مهاجر، غذای طبیعی در این دشت فقط پاسخگوی نیاز یک هفته این پرندگان است که در این راستا دوستداران حیات وحش اقدام به جمع آوری ذرت و پخش آن در اراضی می کنند.

به گفته وی، همچنین جهت جلوگیری از رفتن قوها از سرخرود به سایر مناطق کشاورزی اطراف برای یافتن غذا، محیط بانان مستقر در منطقه نسبت به غذادهی دستی به این پرندگان اقدام می کنند.

دعاگو با اشاره به اینکه غذای این پرندگان گندم و ذرت است و این مواد غذایی با حمایت های مردمی و تشکلهای غیر دولتی خریداری و در اختیار محیط زیست قرار داده می شود، خاطرنشان ساخت: به منظور تامین اعتبارات دولتی جهت خرید غذا برای قوها درخواست هایی داده شده که تا کنون اعتباری در این خصوص دریافت نکرده ایم.

وی در ادامه گفته های خود با بیان اینکه در منطقه سرخرود همواره نزدیکی بین حیات وحش و انسان ها وجود داشته گفت: این قوها بسیار مورد حمایت مردم محلی و نیز گردشگرانی هستند که روزانه برای بازدید قوها وارد منطقه سرخرود می شوند.

به گفته وی، طی 11 سال گذشته هرگز شکارچیان جهت شکار قوهای فریاد کش مستقر در تالاب اقدامی نکرده اند که این امر بسیار قابل تحسین است.

این مقام مسئول در محیط زست استان مازندران با بیان اینکه اولین گروه قوهای فریاد کش امسال از اواخر آذر ماه وارد تالاب سرخرود شدند، تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته هم اکنون تعداد قوی مستقر در تالاب به 500 قو رسیده است.

وی به کاهش چشمگیر ورود قوهای فریاد کش به سرخرود در سال جاری اشاره کرد و گفت: هر ساله روند کاهش ورود قوها به تالاب دیده می شود به طوری که در سال های ابتدایی ورودشان تعداد آنها بیش از 11 هزار قو بود که سال گذشته این تعداد به هفت هزار قو کاهش یافت و امسال نیز این رقم به 500  قو رسیده است.

دعاگو دلیل اصلی کاهش ورود قوهای فریاد کش به تالاب سرخرود را به شرایط آب و هوایی کشور هایی که از آنجا مهاجرت می کنند وابسته دانست و عنوان کرد: کاهش ورود این پرندگان مهاجر حاکی از آن است که آب و هوای منطقه ای که مقیم آنجا هستند گرم بوده و به اندازه ای سرد نبوده است که نیاز به مهاجرت داشته باشند.

رئیس اداره محیط زیست محمود آباد با بیان اینکه اوایل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر است که البته به غیر از قو، غاز و اردک های وحشی نیز به این تالاب وارد می شوند، گفت: بازگشت قوها نیز از اواخر بهمن ماه شروع می شود به طوری که در نیمه اسفند ماه هیچ قوی فریاد کشی در تالاب سرخرود دیده نمی شود.

به گفته این مقام مسئول در محیط زیست استان مازندران، ورود سالانه قوهای فریاد کش از کشورهای روسیه و اسکاندیناوی به تالاب سرخرود باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری منطقه در فصل زمستان شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار