۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

آلفالاینر از کشتیرانی های سودده و ضررده می گوید

آلفالاینر از کشتیرانی های سودده و ضررده می گوید
آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود با گریزی به بخش های مختلف کشتیرانی کانتینری، از بازار بد اپراتورهای فیدری و سود و زیان کشتیرانی های آلمان و تایوان نوشت.
کد خبر: ۸۲۳۷۹

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینردرتحلیل هفتگی خود ابتدا به سراغ بازار اپراتورهای فیدری رفت و نوشت: شرکت سهام خصوصی CMIA Capital Partners مستقر در سنگاپور مالک جدید خط کشتیرانی کانتینری فیدری BTL  Bengal Tiger Line شد. CMIA Capital Partners تمام سهام این خط فیدری را از سهام داران آن- شرکت های سرمایه گذاری Schoeller Holdings و Transnaval Schiffahrtsges کسب کرد.

نکته قابل توجه اینکه، اپراتورهای فیدری فشار زیادی را درسال جاری میلادی متحمل شدند، اپراتورهای فیدری اصلی مشترک مستقر درآسیا ازماه نوامبر سال 2017 به این طرف شاهد کاهش ده درصدی ظرفیت کلی خود بودند. برای مثال ظرفیت عملیاتی BTL از 25 هزار TEU درسال 2014 میلادی به تنها شش هزار و 750 TEU درسال جاری میلادی کاهش پیدا کرده است.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 46//

این گزارش ادامه داد: کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان با کسب سود خالص 112 میلیون یورو درسه ماهه سوم سال جاری میلادی توانست بهترین سه ماهه از سال 2015 میلادی به این طرف را به ثبت رساند. بهبود نتایج حاصله از جابه جایی سه میلیون و 50 هزار TEU دراین بازه زمانی نشات گرفت، رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد 8.7 درصد داشت.

یکی از مقامات هاپاگ لوید دراین باره گفت: علاوه بر حجم بالای جابجایی، از فاکتورافزایش نرخ کرایه حمل نیز درسه ماهه سوم سال جاری میلادی بهره بردیم، هرچند که میانگین نرخ کرایه حمل یک هزار و 55 دلار برای هرTEU درسه ماهه سوم سال جاری میلادی درمقایسه با یک هزار و 65  دلار برای هر TEU درمدت مشابه سال گذشته افت یک درصد را نشان می داد.

شایان ذکراست: افزایش نرخ کرایه حمل درترانس پاسیفیک، ترانس آتلانتیک وآمریکای لاتین، کاهش نرخ کرایه حمل تجارت درمنطقه خاورمیانه را خنثی کرد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 46//

شرکت کشتیرانی یانگ مینگ تایوان ضررخالص 30 میلیون دلار را درسه ماهه سوم سال جاری میلادی گزارش داد، مجموع ضررمالی طی نه ماه نخست سال جاری میلادی دراین شرکت به 220 میلیون دلار رسید.

علیرغم اینکه حجم جابه جایی یک میلیون و 410 هزارTEU روند افزایشی را نشان داد، اما این میزان به حدی نبود که بتواند یانگ مینگ را از وضعیت قرمز نجات دهد.

کشتیرانی تایوان عدم توازن عرضه- تقاضا را عامل نرخ کرایه حمل ضعیف و هزینه های سوخت بالاتر را از دلایل عملکرد منفی خود ذکرمی کند.

هم چنین کشتیرانی یانگ مینگ از بازنگری قیمت سفارش ساخت هشت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 800 TEU به کشتی سازی CSBC هموطن خبر داد. درماه آگوست سال جاری میلادی بر روی قیمت بین 35 الی 45 میلیون دلار برای هریک از شناورها توافق شده بود، اما در دوازدهم ماه جاری با یک بررسی مجدد قیمت ها به 39 الی 49 میلیون دلار برای هریک افزایش یافتند. نصب تجهیزات جدید دریایی مانند اسکرابرها را می توان دلیل افزایش قیمت ساخت شناور دانست.

به دنبال این اقدام، کشتیرانی یانگ مینگ به لیست خطوط کشتیرانی متعهد به نصب اسکرابرها بر روی بخش قابل توجهی از ناوگان خود مانند کشتیرانی های MSC سوئیس، اورگرین تایوان، مرچنت هیوندایی کره جنوبی و CMA CGM فرانسه، پیوست.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 46//

کشتیرانی ون های تایوان از برنامه خود برای سفارش ساخت 20 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 68 هزار TEU رونمایی کرد، تمامی این شناورها برای تجارت های منطقه ای درون آسیایی ون های به کار گرفته خواهند شد.

سفارش هشت فروند با ظرفیت سه هزار و 36 TEU به کشتی سازی Marine United JMU ژاپن با قیمت هریک 41 میلیون و 500 هزار دلار داده شد. سفارش ساخت 12 فروند دیگر با ظرفیت دوهزار و 38 TEU به کشتی سازی CSTC چین به ثبت رسید، برای ساخت هر شناور قیمت 26 میلیون و 328 هزار دلار درنظرگرفته شده است.

توافق اشتراک شناورVSA درمسیرمدیترانه- ساحل شرقی آمریکا با مشارکت شش عضو از ائتلاف اقیانوسیه و THE از پایان ماه جاری آغاز خواهد شد. سرویس دهی مشترک جدید تعداد شش فروند شناور با ظرفیت هشت الی هشت هزار و 500 TEU را به کار خواهد گرفت، ازاین تعداد سه فروند از سوی کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان، دو فروند کشتیرانی CMA CGM فرانسه وهم چنین یک فروند ازسوی هلدینگ مشترک کشتیرانی های ژاپن ONE فعالیت خواهند کرد.

نکته مهم دیگراینکه، خط سرویس دهی جدید جایگزین دوخط سرویس دهی فعلی AL6 وTAT1 می شود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر 46//

کشتیرانی OOCL هنگ کنگ پوشش مستقیم بازار نیوزلند خود را با معرفی خط سرویس دهی جدید که ژاپن، کره جنوبی، چین و نیوزلند را متصل می کند، ارتقا خواهد داد.

کشتیرانی CMA CGM فرانسه حضور خود در خط سرویس دهی شرق دور- هند غربی- پاکستان موسوم به AS6/CIX1 که ازسوی شرکت خواهر APL و OOCL راه اندازی شده است را تایید کرد. کشتیرانی های کاسکوی چین و ون های تایوان نیز درخط سرویس دهی مشارکت خواهند داشت.

ائتلاف 2M یک فروند شناور دیگر را به خط سرویس دهی مدیترانه- ساحل شرقی آمریکا برای فصل زمستان افزود.

درادامه این گزارش آمده است: اخیرا شناورهای پاناماکس کلاسیک از گردونه بازار رقابتی خارج شده اند، چرا که بازگشایی آبراه توسعه یافته کانال پاناما ازسال 2016 میلادی بسیاری ازاین شناورها را درمسیرهای ترانس –پاناما تبدیل به شناورهای مازاد کرده است.

'Samsung 4000’ ازدسته شناورهای پاناماکس کلاسیک هندی سایز است، چهل و یک فروند از این شناورها در یارد صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی بین سال های 2001 الی 2010 ساخته شدند.

قبل ازبازگشایی سدهای بزرگتر درکانال پاناما درسال 2016 میلادی، تعداد بسیار زیادی از پاناماکس های کلاسیک هندی با عبور از طریق کانال پاناما در مسیرهایی استقرار داشتند. درحال حاضر کشتی های کانتینری خیلی بزرگتر قادر به عبور از کانال توسعه یافته پاناما هستند و به طور کلی پاناماکس های کلاسیک شناورهای غیررقابتی درمسیرهای ترانس-پاناما به شمار می آیند.

افزن براین ‘Hyundai 500’ از دسته شناورهای پاناماکس کلاسیک maxi است. شصت و پنج فروند ازاین نوع  شناوردرکشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی بین سال های 2000 و 2010 ساخته شدند. برخلاف 'Samsung 4000’ که تقریبا به طورکامل مسیرهای ترانس-پاناما و شرق-غرب را ترک کرده اند، اما ‘Hyundai 500’ حضوراساسی خود در حیطه تجاری شرق-غرب وهم چنین خطوط سرویس دهی که از کانال پاناما بهره می گیرد را حفظ کرده است.

ناوگان پاناماکس کلاسیک هندی (چهارهزار الی چهار هزار و ششصدTEU) از 355 فروند شناور با میانگین سنی 11 سال و ناوگان پاناماکس کلاسیک maxi ( چهار هزار و 601 الی پنج هزار و 299 TEU) از 184 فروند شناور با میانگین سنی 13سال تشکیل شده اند.

این گزارش در پایان نوشت: ترمینال کانتینری Eurogate دربندر Limassol –بزرگترین بندرقبرس- دو فروند جرثقیل کانتینری جدید کشتی به ساحل را دریافت کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار