روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

ژاپن از کره جنوبی به WTO شکایت کرد

ژاپن از کره جنوبی به WTO شکایت کرد
ژاپن از دولت کره جنوبی به علت حمایت بیش از حد از صنعت کشتیرانی کشورش به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. ژاپن مدعی است، حمایت های بی حد و حصر این کشور منجر به شکستن قیمت ها و از بین رفتن سهم از بازار سایرین می شود.
کد خبر: ۸۲۳۶۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، ژاپن بر علیه دولت کره جنوبی به علت ارائه یارانه‌ی بیش از حد به صنعت کشتی‌سازی کره به سازمان جهانی تجارت (WTO) شکایت کرد. توکیو پیش‌تر هشدار داده بود، می‌تواند بر علیه دولت کره به علت حمایت مالی گسترده از کشتی‌سازی‌های داخلی آن کشور همچون صنایع سنگین هیوندای (HHI)، صنایع سنگین سامسونگ و کشتی‌سازی مهندسی دریایی دوو که باعث رکود صنعت کشتی‌سازی شده‌اند، شکایت کند.
ژاپن مدعی است، اقدامات کره جنوبی شامل حمایت‌های مالی، ارائه تسهیلات بانکی، بیمه و تأمین اعتبار؛ ناقض توافق WTO در زمینه‌ یارانه‌ها و اقدامات مقابله‌ای است و همچنین با توافق کلیِ تعرفه‌ها و تجارت (GATT)  نسخه سال 1994 منافات دارد.
دولت ژاپن ادعا می‌کند این اقدامات برای حمایت مالی مستقیم از تولیدکنندگان است تا کسب‌وکار آن‌ها را سرپا نگه دارد و به آن‌ها اجازه دهد قیمت‌هایی زیر نرخ بازار پیشنهاد دهند. دولت کره همچنین فروش شرکت‌های کشتی‌سازی خود را در دوره‌ای که تقاضا کم است، پشتیبانی می‌کند.
در مجموع، ژاپن اشاره می‌‌کند، حمایت‌های بیش از حد از کشتی‌سازان بزرگ داخلی کره جنوبی در دوره‌ای صورت می‌گیرد که ساختار مالی در حال احیاء مجدد است و این حمایت‌ها می‌تواند با شکستن قیمت‌ها، کاهش سطح فروش و حجم سفارشات و حذف سازه‌های غیرکره‌ای از بازار بین‌الملل، به صنعت کشتی‌سازی ژاپن آسیب بزند.
ژاپن در شکایت خود مطرح کرده است، حمایت چشم‌گیر بانک‌های دولت کره جنوبی در حفظ کسب‌وکار کشتی‌سازان کره‌ای در بازه رکود سال 2015 تا 2017 همچنان ادامه یافته است. بانک توسعه کره (KDB) و بانک واردات-صادرات کره (KEXIM) میلیارد‌ها دلار سرمایه صرف بازسازی شرکت کشتی‌سازی دوو کردند و KDB اکنون بزرگترین سهامدار این یارد کشتی‌سازی است. ژاپن همچنین مؤسسات و مراکز غیر دولتی و انفرادی تأمین کننده‌ پشتیبان وام و تسهیلات کره‌ای نظیر KAMCO، K-Sure، KDB و KEXIM را نیز در طرح شکایت خود نام برده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار