۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

تقاضای ضعیف تر، ناوگان بیکار گسترده تر!

تقاضای ضعیف تر، ناوگان بیکار گسترده تر!
"Banchero Costa "شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا، زوایای مختلف بازار کشتیرانی در هفته گذشته را زیر ذره بین برد.
کد خبر: ۸۲۳۵۰

به گزارش گروه بین المل مانا "Banchero Costa" شرکت کارگزاری پیشگام و فعال حوزه دریایی در ژنو ایتالیا، با رصد دقیق بازارهفته گذشته فله برها، تانکرها و ساخت شناور درابتدا گریزی به شاخص بالتیک زد و نوشت: طی هفته گذشته شاخص بالتیک فله بر کیپ سایز بیشترین افت را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نمایش گذاشت. در روایتی مشابه، بازار قراردادهای آتی FFA به طور چشم گیری افت کرد.

تحلیل هفتگی بانچراکستا 45//

 بازار پاناماکس

 بخش فله بر پاناماکس یک هفته منفی را به ثبت رساند، به گونه ای که چهره بازار این شناور در تمامی مناطق برای مالکان ناخوشایند و آزاردهنده بود. برهمین اساس نرخ کرایه حمل شیب نزولی را طی کرد.

درحوزه پاسیفیک علیرغم اینکه تعداد قابل قبولی کارگوهای جدید ذغال سنگ از اندونزی به هند وارد شد، اما صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری سبب شد شیب نرخ کرایه حمل درکل هفته نزولی باشد. اما وضعیت درآتلانتیک شمالی کمی بهتر رقم خورد، چرا که به دنبال جریان کارگوهای تازه بیشتری، تعدادی از شناورها در بازار فوری جذب شدند.

افزون براین طی هفته گذشته سطح فعالیت بازار آمریکای جنوبی کمتر بود، اما با این وجود نرخ کرایه حمل روند پایداری را نشان داد.

تحلیل هفتگی بانچراکستا 45//

سوپراماکس& هندی سایز

علیرغم روند کند فعالیت اما نرخ های کرایه حمل هندی سایز درخلیج آمریکا پایدار باقی ماند، بازار نرخ کرایه حمل فله برهای سوپراماکس و آلتراماکس در اروپا نیز به همین شکل روایت شد. از سوی دیگر به دلیل فعالیت محدود، مالکان فله برهای هندی سایز شاهد روند نزولی تر نرخ کرایه حمل دراین منطقه بودند.

فعالیت محدود هم چنین افت نرخ کرایه حمل فله برهای سوپراماکس و آلتراماکس در شرق دور را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی بانچراکستا 45//

 نفتکش غول پیکر

بازار نفتکش های غول پیکرهفته نسبتا آرامی را درخاورمیانه به نمایش گذاشت، اما مالکان موفق شدند از افت نرخ کرایه حمل به کمتر از 90 WS برای تخلیه در شرق و حدود 40WS برای تخلیه درغرب جلوگیری کنند. هم چنین درآفریقای غربی شیب نزولی نرخ های کرایه حمل مشاهده شد، جاییکه کاهش جزئی تقاضا، افت نرخ کرایه حمل اما با سرعت آرام را به همراه داشت. 

فعالیت بالا درنیمه نخست هفته سبب رشد نرخ کرایه حمل به 120 WS برای مسیر آفریقای غربی/ قاره انگلستان شد، اما حرکت کند بازار درنیمه دوم هفته  دست مالکان را برای بهبود نرخ کریه حمل بست. از سوی دیگر تقاضای قوی برای تانکرهای سوئزماکس در مدیترانه برای هر دو مقصد اروپا و شرق دور نرخ کرایه حمل را قوی نگه داشت.

افزون براین به دنبال طولانی شدن صف افراماکس های آماده به بارگیری و بازایستادن فعالیت بازار از حرکت، چارترها خیلی به خود برای کاهش نرخ کرایه حمل به 115 WS زحمت ندادند.

در بازارتانکرهای حمل مشتقات نفتی تمیز، نرخ کرایه حمل تانکرهای LR2 درمسیرهای خاورمیانه /ژاپن بر روی 120 WS پایدار باقی ماند. نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1 بر روی حدود 127.5 WS فیکس شد.

بازار تانکرهای هندی سایز درمدیترانه هفته پایداری را به ثبت رساند، به گونه ای که نرخ کرایه حمل برای سراسر مدیترانه به حدود 150 WS و دریای سیاه/ مدیترانه حدود 162.5 WS رسید. دراروپا، جریان خوب کارگو این اجازه را به مالکان تانکرهای هندی سایز داد که نرخ کرایه را برای مسیر بالتیک/قاره انگلستان به 175 WS افزایش دهند.

اما ازآن طرف به دنبال صف کمی طولانی تر شناورهای آماده به بارگیری و حجم کمتر تقاضا، در بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف مالکان تانکرهای هندی سایز و MR روزهای بدی را تجربه کردند. نرخ کرایه حمل در مسیرهای تجاری دریای سیاه/مدیترانه با افت 10 WS به 245 WS تقلیل یافت. نرخ کرایه حمل تانکر MR بر روی 160 WS در سراسر مسیرهای مدیترانه ایستاد.

لازم به ذکراست برطبق آلفالاینر به دنبال استمرار تقاضای ضعیف، ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری بیکار به 662 هزار و 260 TEU در پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی رسید. ریتم بازار چارتری به طور کلی یکنواخت بود و اکثر معاملاتی که به روی کاغذ آمد برای بازه زمانی کوتاه مدت در نظر گرفته شدند.

در بخش تانکر، شرکت Makran tanker سفارش ساخت دو فروند تانکر سوئزماکس با ظرفیت حدود 158 هزار DWT را به یارد Daehan کره جنوبی داد، این شناورها که قراراست در ماه آگوست و نوامبر سال 2020 تحویل داده شوند مجهز به اسکرابرها خواهند بود، هزینه نصب برای هر یک 63 میلیون دلار تعیین شده است. هم چنین کشتی سازی Wuchang SB چین موفق به دریافت سفارش ساخت دو فروند تانکر stainless steel با ظرفیت هفت هزار و 200 DWT به همراه دو فروند انتخابی ازشرکت Sinochem مستقر در سنگاپور شد. زمان تحویل شناورسال 2020 اعلام شده است.

در بخش کانتینری، شرکت کشتیرانی کانتینری SITC هنگ کنگ مجموع سفارش ساخت خود را با سفارش سه فروند کشتی فیدری دیگر به ظرفیت دو هزار و 700 TEU در کشتی سازی Jiangsu Yangzijiang چین افزایش داد، شناورها در سه ماهه چهارم سال 2020 و سه ماهه نخست سال 2021 تحویل داده خواهند شد.

و در نهایت در بخش فله خشک، شرکت کشتیرانیJiangsu Ocean چین سفارش ساخت دو فروند آلتراماکس را به صنایع کشتی سازی دالیان چینDSIC و دو فروند دیگر را به کشتی سازی Nantong داد، زمان تحویل شناورها سه ماهه چهارم سال 2020 ذکر شده است.

تحلیل هفتگی بانچراکستا 45//

این گزارش در پایان نوشت در بخش دادوستد شناورهای دست دوم، برخلاف بازار فله خشک، تمایل مثبت تر تنور فعالیت در بازار تانکر را داغ نگاه داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار