۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

ماه گذشته در بازار کشتیرانی جهان چه گذشت؟

ماه گذشته در بازار کشتیرانی جهان چه گذشت؟
Drewry در یک تحلیل کلی، مروری بر تمامی بخش های کشتیرانی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی داشت.
کد خبر: ۸۲۱۰۴

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry یک جمع بندی کلی از بخش های مختلف بازار کشتیرانی شامل کانتینری، کشتیرانی چند منظوره، تانکر و فله خشک درماه سپتامبر سال جاری میلادی را ارائه داد.

بخش کانتینری

از یک طرف تحویل بیش از حد انتظار شناورهای جدید و از سوی دیگر اوراق کمتر درسال جاری میلادی، Drewry را مجبور ساخت که پیش بینی خود نسبت به رشد ظرفیت ناوگان کانتینری را با کمی افزایش به 5.7 درصد ارتقا دهد.

در ابتدای ماه جاری، کل ناوگان جهانی کانتینر تعداد پنج هزار و 273 فروند شناور با مجموع ظرفیت 21 میلیون و 800 هزار TEU را در اختیار داشت. رقمی که از لحاظ TEU افزایش 5.6 درصد را درمقایسه با ابتدای سال جاری میلادی نشان می دهد.

نمایه کلی از بازار کشتیرانی، سپتامبر 2018

نکته قابل توجه اینکه، بازار اوراق شناورهای قدیمی تر تقریبا از حرکت باز ایستاده است، به طوریکه درنه ماه نخست سال جاری میلادی تنها 29 کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 43 هزار TEU برای اوراق فروخته شدند. درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته تعداد 126 فروند شناور با مجموع ظرفیت 357 هزار TEU اوراق شدند.

افزون براین بازار چارتری شیب نزولی را طی می کند و سایز ناوگان بیکار رو به افزایش است، هم چنین به دلیل کاهش ارزش پول رایج هند و دسترسی گسترده فولاد ارزان کاندیدهای بیشتری برای یاردهای اوراق وجود ندارند، از این رو خاموشی فعالیت این بازارهمچنان ادامه خواهد داشت.

 با نگاهی برآینده می توان گفت، چشم اندازهای فعالیت اوراق بستگی زیادی به استراتژی های بکارگرفته شده از سوی مالکان در پاسخ به قانون لازم الاجرای استفاده از سوخت با سولفور پایین خواهد داشت. احتمال زیادی وجود دارد که شناورهای قدیمی تر با سوخت کارآمد کمتر به عنوان شناورهای مازاد تلقی شوند.

بخش کشتیرانی چند منظوره  

علیرغم بهبود بازار چارتری و تقاضای قوی برای کشتی های حمل کالاهای فوق سنگین Heavy-lift، حرکت بازار سفارش ساخت کشتی های چند منظوره MPV در ماه سپتامبر سال جاری میلادی کند و آهسته بود.

دفتر سفارش ساخت اخیر از لحاظ DWT معادل سه درصد از سهم کل ظرفیت ناوگان را برعهده دارد. 23 فروند شناور با ظرفیت 260 هزارDWT قرار بوده است که در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شود. با این وجود انتظار می رود برخی از این شناورها در سال 2019 میلادی تحویل داده شوند.

چشم انداز Drewry برای تجارت دریابرد مواد ساختمانی درسال جاری میلادی مثبت است، برهمین اساس باید انتظار تقویت بازار تقاضای شناورهای MPV کوچکتر را داشت.

رویهم رفته Drewry پیش بینی می کند، بازار سفارش ساخت غیرفعال باقی بماند و به دنبال تقاضای قوی نرخ چارتر MPV روند بهبود را طی خواهد کرد، افزون براین، دفتر سفارش ساخت کم قطر و اوراق پایین منجر به کاهش رشد ناوگان MPV خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، جنگ تجاری آمریکا-چین وعوارض گمرگی ضد دامپینگ برخی محصولات از جمله عوامل اصلی تغییر الگوهای تجارت جهانی و هم چنین بازار کشتیرانی حمل مایعات شیمیایی هستند. انتظار می رود با به پایان رسیدن تعطیلات ملی چین نرخ کرایه حمل افزایش پیدا کند.

تاثیر تعرفه ها بر کارگوهای آمریکا عمدتا بر محصولاتی مانند اتیلن دی کلراید EDC، استیرین و پاراکسیلن متمرکز می شود. واردات این محصولات از آمریکا به چین سهم نسبتا کوچکی را برعهده می گیرد و درکوتاه مدت تاثیر محدودی خواهد داشت. اما در بلند مدت، تعرفه چین بر متانول آمریکا ممکن است یک تاثیرعمیق در توقف محمولات متانول آمریکا به این کشور داشته باشد.

حتی پس از به حرکت درآمدن دوباره چرخه فعالیت یاردهای اوراق پاکستان، رویهم رفته بازار اوراق برای دومین ماه متوالی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی آرام و ساکت سپری شد. علیرغم اینکه اوراق محدود بود، اما به دلیل میزان بالای تحویل شناور، ظرفیت ناوگان رشد پایدار 3.5 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.

شایان ذکراست به دنبال اعلام تعرفه ها در جنگ تجاری آمریکا-چین، ال پی جی آمریکا تبدیل به یک محصول غیر رقابتی در بازار چین شد، برهمین اساس، چین به سمت عرضه کنندگان خاورمیانه و استرالیایی برای پاسخگویی به تقاضای ال پی جی خود متمایل گشته است.

در بخش کشتی های حمل گاز، ماه سپتامبر سال جاری میلادی ماهی پرثمر برای مالکان ال ان جی بود، چنانچه به دلیل کمبود ال ان جی در بازار، نرخ کرایه حمل شیب تند صعودی را به همراه داشت. پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل کشتی غول پیکرحمل گاز به بالاترین سطح طی دو سال آینده برسد، بازار سفارش ساخت این شناور نیز در سکوت مطلق باقی خواهد ماند.

تانکر

روند رشد ظرفیت ناوگان تانکر درماه سپتامبر سال جاری میلادی ایستا و بی حرکت بود، اما درعین حال نتوانست رشد نرخ کرایه حمل را به ارمغان بیاورد. با این وجود، با توجه به شیب صعودی پیش بینی شده تقاضای نفت درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی می توان به افزایش نرخ کرایه حمل خوش بین و امیدوار بود.

علیرغم اینکه فعالیت اوراق کمی بهبود خواهد یافت، اما احتمال میرود ظرفیت ناوگان در پایان سال جاری میلادی رشد کمی را به نمایش بگذارد.

مالکان تانکرهای سوئزماکس روزهای خوبی را درماه سپتامبر سال جاری میلادی پشت سر گذاشتند، چرا که سطح تقاضا در بازار بالا بود. اما ازسوی دیگر نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس درهمه مسیرها به جزء دریای کارائیب- ساحل شرقی آمریکا هیچ گونه رشد چشم گیری را در ماه مذکور نشان نداد.

فله خشک

 بازار فله خشک درماه سپتامبر سال جاری میلادی پر فراز و نشیب ظاهر شد، از یک طرف نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز افت پیدا کرد، اما از سوی دیگر تقاضا برای بخش های دیگر بهبود یافت.

یک چشم انداز مثبت برای بازار فله خشک، فعالیت اوراق را در پایین ترین سطح نگاه خواهد داشت. برخی از شناورها جهت مجهز شدن به اسکرابر برای چند هفته از چرخه فعالیت خارج می شوند شوند، بهمین جهت می توان انتظار انقباض در بخش عرضه را داشت.

همچنین درسال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل چارتری فله خشک بهبود چشم گیری را درمقایسه با سال 2017 میلادی به نمایش گذاشت، به طوریکه نرخ چارتر برای بازه زمانی یک ساله رشد بیش از 30 درصد را درهمه بخش ها به همراه داشت.

علاوه براین روزهای پر رونق و فعالی برای بازار پاناماکس در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رقم خورد، شاخص بالتیک پاناماکس BPI در پایان ماه مذکور به یک هزار و 689 واحد رسید که بالاترین سطح را ازابتدای سال جاری میلادی تا آن زمان را به نمایش گذاشت. بازارسوپراماکس به همین شکل روایت شد. میانگین چارتر زمانی بالتیک به 13 هزار و 282 واحد رسید، رقمی که حکایت از بالاترین سطح طی سه سال اخیر داشت.

لازم به ذکر است: ظرفیت تناژ درسال 2019 میلادی تا حدی کاهش را به نمایش خواهد گذاشت، چرا که با نزدیک شدن به زمان لازم الاجراشدن قانون سوخت با سولفورپایین آیمو IMO تعداد بیشتری از مالکان به سمت مجهز کردن شناورهای خود به اسکرابرها متمایل خواهند شد. از این رو صف عرضه تناژ کوتاه تر می شود.

این گزارش در پایان نوشت: سفارش ساخت 162 فروند شناور درهشت ماه نخست سال جاری میلادی به ثبت رسید، درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته سفارش 227 فروند گزارش شده بوده است. ناگفته نماند دفترسفارش ساخت سهم تقریبا ده درصدی از کل ظرفیت ناوگان را برعهده گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار