۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

وقفه در سفارش ساخت شناورهای جدید

وقفه در سفارش ساخت شناورهای جدید
فعالیت بازار سفارش شناور‌های جدید پس از یک دوره سرعتی روی دکمه مکث سوار شده است.
کد خبر: ۸۲۰۰۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کارگزاری Allied، پس از آنکه طی هفته گذشته سرعت ثبت سفارش‌ها با شیبی تند بالا گرفت، وضعیت کنونی بازار سفارش ساخت شناور‌های نو را بر آن داشت تا نفسی تازه کند و وقفه‌ای هرچند کوتاه مدت در کارنامه خود داشته باشد.
بر اساس این گزارش و در بخش شناور‌های فله خشک تنها دو قرارداد جدید برای ساخت اولتراماکس در هفته جاری ثبت شد. بازار سفارش تانکر تنها شاهد سفارش یک فروند تانکر به همراه چهار افراماکس بود که محیطی نسبتا رقابتی را ایجاد کرد. بخش‌های مسافری و فراساحل نیز کم وبیش در این میان سفارش‌های محدودی را در برنامه هفتگی خود تجربه کردند. با این حال و علی رغم آنکه هفته گذشته به نسبت در سکوت به پایان رسید، انتظار می‌رود تمایل جدید در بازار به ویژه برای شناور‌های فله خشک در سه ماه پایانی سال جاری میلادی شکل گیرد چرا که میزان نرخ و خوش بینی در بازار بهبود خواهد یافت. در همین زمان و با توجه به بهبود تدریجی نرخ حمل و نقل بار با تانکر، می‌توان انتظار افزایش فعالیت طی سه ماه آتی در این بخش را نیز داشت که با تمرکز بر شناور‌های حمل نفت خام و شنارو‌های بزرگتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نرخ‌های سفارش ساخت شناور‌های فله بر و تانکر
وقفه در سفارش ساخت شناورهای جدید

 موسسه تحقیقاتی کلارکسون Platou Hellas در گزارشی دیگر نوشت: مشتریان شرکت مدیریت کشتی Capital در بخش تانکر دو فروند شناور افراماکس را به یارد کشتی سازی Daehan سفارش دادند که قرار است، اسکرابر بر روی آن‌ها نصب و در نیمه نخست ۲۰۲۰ میلادی تحویل شود. در بخش فله خشک نیز، شرکت میتسویی در یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت YZJ چهار فروند شناور کامسارماکس سفارش داد که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی تحویل شود. در نهایت، شرکت هیوندای میپو سفارش ساخت یک فروند شناور مسافری به ظرفیت جابه جایی یک هزار و ۳۰۰ مسافر و ۱۰۰ خودرو را در بخش شناور‌های مسافربر ثبت کرد که موعد تحویل آن نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی اعلام شده است.

فروش شناور‌های فله خشک و تانکر بر حسب سایز در سال ۲۰۱۸ میلادی
وقفه در سفارش ساخت شناورهای جدید
 
در همین حین، شرکت کارگزاری Allied ضمن اشاره به بازار خرید و فروش در هفته جاری نوشت: در بخش شناور‌های خشک، میزان فعالیت به نسبت پایدار و تمرکز بازار به سمت شناور‌هایی با سایز کوچک‌تر معطوف شده بود. در مجموع شش فروند شناور متشکل از سه هندی سایز و سه سوپراماکس به فروش رسید. در میان شناو‌رهای سوپراماکس، یک فروند شناور ۱۹ ساله از سوی خریدار اندونزیایی به ارزش هفت میلیون دلار خریداری شد و یک فروند شناور دیگر با عمر ۱۱ سال به ارزش ۱۱ میلیون دلار به فروش رسید. افزون بر آن، یک شناور تازه کار چهار ساله نیز به ارزش ۱۹ میلیون دلار به سمت خریداران ژاپنی جذب شد. در همین حال که قیمت‌ها در سطحی مشخص ثابت نگاه داشته شده بودند، شناور‌های قدیمی‌تر فشار نزولی بیشتری را در بازار خرید و فروش تجربه کردند. در مقابل، بازار تانکر هفته‌ای معقول را پشت سر گذاشت و در واقع برای دومین هفته متوالی شاهد فروش قابل توجه تناژ مدرن ناوگان بود.

وقفه در سفارش ساخت شناورهای جدید 
 
در گزارشی دیگر که سایت VesselsValue آن را منتشر کرد تانکر‌های قدیمی با تناژ بالا وضعیت پایداری را طی هفته گذشته پشت سر گذاشتند. شناور VLCC Seaways Sakura با ظرفیت ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ DWT ساخت سال ۲۰۰۱ میلادی به قیمت ۱۸۰ میلیون دلار فروخته شد. شرکت BP هشت فروند افراماکس را در یک معامله جمعا ۱۰۸ میلیون دلار به فروش رساند. شناور MR Great Manta نیز با ظرفیت ۵۲ هزار DWT به شرکت Pacific Carriers به ارزش ۲۷.۲۵ میلیون دلار فروخته شد. 
در بخش فله ارزش شناور‌های مدرن کیپ سایز، پاناماکس و سوپراماکس ثابت ماند و روندی پایدار را در پیش گرفت، اما بر ارزش شناور‌های قدیمی‌تر افزوده شد.
برچسب ها: ساخت شناور جدید 2018
ارسال نظرات
آخرین اخبار