۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

بازار کانتینری 2018- 2019 ترسیم شد

بازار کانتینری 2018- 2019 ترسیم شد
کلارکسونز پیش بینی کرد، تجارت جهانی دریابرد کانتینر رشد 5.3 و پنج درصد را به ترتیب در سال جاری میلادی و سال آینده تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۹۸۳

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن انتظار دارد، درمقیاس جهانی، تجارت دریابرد کانتینری رشد 5.3 درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند، گسترش حجم تجاری قوی در اکثر مسیرهای غیراصلی را می توان محرک اصلی در این امر دانست. هم چنین پیش بینی کرد درسال 2019 میلادی، رشد تجارت دریابرد جهانی کانتینر با رسیدن به 5.0 درصد روند قوی را ادامه خواهد داد.

ده اپراتورهای برتر کانتینری جهان را کشتیرانی های مرسک دانمارک، MSC سوئیس، کاسکوی چین، CMA CGM فرانسه، هلدینگ مشترک ONE ژاپن، هاپاگ لوید آلمان، اورگرین تایوان، یانگ مینگ تایوان، پی آی ال سنگاپور و مرچنت هیوندایی کره جنوبی تشکیل می دهند.

تحلیل بازار کانتینری ماهانه جولای کلارکسونز//

این گزارش ادامه داد: وجود پتانسیل درتسریع بیشتر تنش های تجاری بین آمریکا و چین یک ریسک ملموس برای حجم تجاری درمسیرهای اصلی به ویژه درمسیرترانس پاسیفیک به شمارمی آید. رویهم رفته پیش بینی می شود حجم تجارت در مسیر اصلی رشد ملایم تر 2.3 درصد را درسال جاری میلادی نشان دهد.

به طورکلی درماه جولای سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل کانتینری درمسیرهای تجاری اصلی از آسیا به اروپا روند پایداری را نشان داد، اما از آن طرف نرخ کرایه حمل کانتینری درمسیر تجاری ترانس پاسیفیک رشد چشم گیری را به همراه داشت، به طوریکه به بالاترین سطح درمسیرهای به هر دو ساحل شرقی وغربی آمریکا رسید.

تحلیل بازار کانتینری ماهانه جولای کلارکسونز//

درپایان ماه جولای نرخ کرایه حمل در تمامی این مسیرها بالای سطوح میانگین ثبت شده درسال 2017 میلادی ایستاد، اما نرخ چارتری دراکثر سایز شناورها افت ناچیزی را به نمایش گذاشت. با این وجود رشد محدود عرضه در بخش کشتی های کانتینری کوچکتر به همراه رشد تجاری قوی منطقه ای منجر به بهبود شرایط بازار چارتری خواهند شد.

تحلیل بازار کانتینری ماهانه جولای کلارکسونز//

درهفت ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تحویل شناور به 0.89 میلیون TEU رسید، در حالیکه سرعت بازار اوراق بسیار کند و آهسته درطول این مدت گزارش شده است. از لحاظ ظرفیت انتظار میرود سرعت رشد ناوگان کشتی کانتینری به 5.7 درصد درکل سال جاری میلادی برسد.

درهفت ماه نخست سال جاری میلادی، مجموع 20 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 36 هزار 500 TEU برای اوراق به فروش رسید، بهبود شرایط بازاری چارتری در نیمه نخست سال جاری میلادی اشتهای مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردها را کاهش داد.

پس ازاینکه بازار چارتری درشش ماه نخست سال جاری مثبت ظاهر شد درماه جولای نرخ چارتری کشتی ها پنج تا هشت هزار TEU روند نزولی کمی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل برای بازه زمانی یکساله یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت شش الی هشت هزارTEU با رسیدن به 17 هزار دلار افت یازده درصد را نشان داد. در مقایسه با بخش های بزرگتر، بخش کشتی قدیمی پاناماکس کمی بهتر ظاهر شد، اگرچه نرخ کرایه حمل تا حدی افت پیدا کرد. نرخ کرایه حمل چارتری یکساله برای یک فروند کشتی با ظرفیت چهار هزار و 400 TEU با رسیدن به 12 هزار و 800 دلار در روز افت شش درصد را به همراه داشت.

شایان ذکراست، سفارش ساخت ده فروند کشتی کانتینری درماه جولای سال جاری میلادی به روی کاغذ آمد. تمامی این شناورها کشتی های فیدری با ظرفیت کمتر از سه هزار TEU بودند. درهفت ماه نخست سال جاری میلادی، درمجموع 76 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 0.47 میلیون TEU سفارش داده شد.

افزون براین، درهفت ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 114فروند شناور با مجموع ظرفیت 0.89 میلیون TEU تحویل داده شده است. بخش اعظمی از تحویل مربوط به بخش های کشتیرانی کانتینری سایز بزرگ تر می شود. ناگفته نماند درهمین مدت زمان مذکور، تعداد قابل توجه 57 فروند کشتی کانتینری فیدری تحویل داده شد.

درادامه این گزارش آمده است، پیش بینی می شود، ظرفیت تحویل شناور درکل سال جاری میلادی به یک میلیون و 300 هزار TEU و درسال 2019 میلادی با یک روند ملایم تر به 0.9 میلیون TEU برسد.

تحلیل بازار کانتینری ماهانه جولای کلارکسونز//

با نگاهی بر فعالیت بازار سفارش ساخت می توان گفت: درماه جولای سال جاری میلادی کشتیرانی XT سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری با ظرفیت یک هزار و 800 TEU را به کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی داد، زمان تحویل شناورسال 2020 اعلام شده است. افزون براین، شرکت لجستیکی China Master Logistics سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 700 TEU را به کشتی سازی Wuchang  هموطن داد. زمان تحویل شناور پایان سال 2019 اعلام شده است.

هم چنین قیمت سفارش ساخت شناور جدید در ماه مذکور افزایش جزئی را در اکثر بخش ها به نمایش گذاشت. شاخص قیمت سفارش ساخت کشتی کانتینری با یک واحد افزایش درپایان ماه به 78 واحد رسید، ناگفته نماند درابتدای سال جاری میلادی شاخص مذکور بر روی 70 واحد ایستاده بود.

ماه جولای سال جاری میلادی یک ماه نسبتا آرام از لحاظ  بازار خرید و فروش کانتینری به شمارمی آید، هشت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 12 هزار TEU در بازار دست دوم فروخته شدند. به طور کلی درهفت ماه نخست سال جاری میلادی 136 فروند با مجموع ظرفیت 0.44 میلیون TEU دست به دست شدند.

نکته قابل توجه دیگراینکه، درمجموع به دنبال رشد تجارت دریابرد جهانی کانتینر 5.3 درصد پیش بینی شده درسال جاری میلادی، شرایط تقاضا دربخش کانتینری نسبتا قوی باقی خواهد ماند. تجارت درمسیرهای غیراصلی با یک سرعت بسیار قوی ادامه دارد، پیش بینی می شود رشد تجارت شمال- جنوب به 7.4 درصد درسال جاری میلادی برسد. اما با این وجود، ریسک های آشکار مثل جنگ تجاری آمریکا- چین همچنان به قوت خود باقی است.

 نکته قابل توجه اینکه، علیرغم اینکه حجم تجاری که به طور بالقوه تحت تاثیر جنگ تعرفه های اعمال شده یا مطرح شده بین واشنگتن-پکن قرار دارد، درماههای اخیر افزایش یافته است، اما تاثیر کلی بر تجارت کانتینری نسبتا محدود مشاهده می شود. اما با این وجود از این نکته نیز نباید غافل ماند که تشدید بیشتر تنش های تجاری به عنوان بخشی از جنگ تجاری گسترده تر می تواند حجم تجارت جهانی کانتینری را با خطر بیشتری روبه رو سازد.

در گریزی بر فعالیت بندری می توان گفت: درهفتم ماه آگوست سال جاری، بندرهیستون آمریکا شاهد تحویل گیری سه جرثقیل گنتری کشتی به ساحل بود، پنج جرثقیل گنتری از نوع RUBBER –TIRED نیز قراراست به زودی به این بندر بپیوندند. دراروپا، جابه جایی کانتینری در بندر روتردام هلند به سه میلیون و 600 هزار TEU درسه ماهه دوم سال جاری میلادی رسید، رقمی که حکایت از افزایش شش درصدی سال به سال دارد. افزون براین، در بندرآنتورپ جابه جایی کانتینری با رسیدن به دو میلیون و 800 هزار TEU درمدت زمان مذکور رشد شش درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان داد.

این گزارش در پایان نوشت: جابه جایی کانتینری در بندر آنتورپ در شش ماه نخست سال جاری میلادی با ایستادن بر روی پنج میلیون و 600 هزار TEU شیب صعودی هشت درصد سال به سال را به همراه داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار