۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

ناآرامی های ژئوپلتیک و افزایش قیمت سوخت

ناآرامی های ژئوپلتیک و افزایش قیمت سوخت
شاخص‌های نفتی جهان طی هفته‌های گذشته روندی قوی را طی نکرده اند به گونه‌ای که بازار‌های سوخت به دنبال ناپایداری‌های ژئوپلتیک درصدد آن هستند تا بتوانند به سوالات برخاسته از عرضه و تقاضا پاسخ دهند.
کد خبر: ۸۱۹۷۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بورس سوخت‌های دریایی، اوپک درحالی میزان تقاضا را پایین آورد که آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود از پیشی گرفتن عرضه و تحت فشار قرار گرفتن بازار نفت خبر داده بود. این روند در کنار ناامنی‌های ژئوپلتیک موجب شده تا نه تنها میزان تولید با کاهش همراه شود، بلکه قیمت سوخت نیز افزایش قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کند.
بر اساس این گزارش، شاخص جهانی بانکر موسوم به MABUX در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۰ سپتامبر روند نامنظم و غیراصولی تغییرات قیمت را با لحاظ کردن انواع سوخت از جمله ۳۸۰ HSFO, ۱۸۰ HSFO و MGO را نشان داده است که در ذیل می‌بینیم:
سوخت ۳۸۰ HSFO: رشد ۲.۷۸ درصدی از ۴۴۸.۷۹ به ۴۵۱.۵۷ دلار در ازای هر میلیون تن
سوخت ۱۸۰ HSFO: رشد ۰.۹۳ درصدی از ۴۹۴.۸۶ به ۴۹۵.۷۹ دلار در ازای هر میلیون تن
سوخت MGO: افت منفی ۳.۸۵ درصدی و رسیدن آن از ۷۱۴.۱۴ به ۷۱۰.۲۹ دلار در ازای هر میلیون تن
در همین راستا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) از تحت فشار بودن بازار نفتی خبر داده است. عرضه جهانی در روز به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در آگوست سال جاری میلادی رسید که بالاترین رکورد جدید به حساب می‌آید. میزان تولیدات در همین زمان از سوی اوپک و برخلاف آشفتگی در برخی از کشور‌های عضو افزایش یافت. علت اصلی نوسانات حاضر به فقدان عرضه از سوی ونزوئلا بازمی گردد که با قطع واردات ایران بدنبال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا تشدید شده است. میزان تولید ونزوئلا ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و بازده را به ۱.۲۴ میلیون در ازای هر بشکه در روز رساند و حتی پیش بینی می‌شود سال جاری میلادی را با یک میلیون و یا کمتر بشکه نفت در روز اتمام کند. در همین حین، خریداران میزان خرید نفت ایران را به دنبال اجرای فاز دوم تحریم‌ها علیه کشور در چهارم نوامبر به حداقل رسانیده اند.
در عوض، اوپک نیز پیش بینی خود برای تقاضای نفت ۲۰۱۹ میلادی را به دلیل مشکلات شدید اقتصادی کاهش داده است. برای ماهی که گذشت رشد ۱.۴۱ میلیونی در ازای هر بشکه در روز پیش بینی شد که متاسفانه ۲۰ هزار بشکه کمتر از میزان مورد انتظار بود. 
این گزارش ضمن اشاره به روابط دو قدرت اقتصادی برتر جهان ادامه داد: چین تصمیم دارد اقدامات جدیدی علیه آمریکا و به دنبال اعمال ده درصدی تعرفه‌ها به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بر واردات کالا‌های چینی از سوی این کشور، اتخاذ کند. احتمال آنکه تعرفه‌ها فعالیت اقتصادی در چین و آمریکا را محدود کند، وجود دارد و تاثیر مستقیمی بر رشد تقاضای نفت می‌گذارد. 
در بحبوحه حاضر که آمریکا تحریم‌های نفتی را از چهار نوامبر سال جاری میلادی به اجرا درمی آورد و بسیاری از کشور‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند، چین اعلام کرد که علی رغم عدم افزایش میزان خرید به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد. در بازه زمانی ژانویه تا آگوست ایران به طور میانگین بیش از ۶۶ هزار بشکه نفت در روز را به بزرگتریان مشتریان نفتی خود فروخت. در مجموع حمل و نقل نفتی ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.
ایران در مقابل آمریکا، ذخیر نفت خود بر تانکر‌ها در خلیج فارس را آغاز کرده و طبق اولین برنامه در سپتامبر میزان حمل و نقل به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید. صادرات نفت ایران در بازه زمانی آوریل-می ۲۰۱۸ میلادی ۲.۸ میلیون بشکه در روز بود. ایران بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی، میلیون‌ها بشکه نفت را در تانکر‌های غول پیکر ذخیره می‌کرد چراکه امکان صادرات آن وجود نداشت و حال به نظر می‌رسد دوباره این روند درحال تکرار شدن است.
در بخش دیگری از این گزارش به دیدار دبیرکل انرژی آمریکا و وزیر انرژی روسیه اشاره شده است که به موجب آن آمریکا رقابت موجود از سوی روسیه و در بازار‌های جهانی انرژی را امری مثبت دانست. این درحالی است که روسیه دیگر نمی‌تواند از انرژی بعنوان سلاح اقتصادی استفاده کند. وزیر انرژی روسیه نیز ناپاداری در بازار را گسترده خواند و گفت که چطور برخی از کشور‌ها تقریبا دو میلیون بشکه نفر ایران را در روز خریداری می‌کنند. روسیه درصورتی که بازار به عرضه بیشتری نیاز داشته باشد وارد بازار می‌شود. این کشور قادر به افزایش تولید نفت تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز برای مدتی میانه است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی اعلام کرد که این کشور عربستان سعودی را در ماه فوریه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان به شمار می‌آید، تحریم کرده است. این اولین بار بود که پس از گذشت ۲۰ سال، آمریکا اقدام به ممانعت ورود نفت عربستان به کشور خود شد.
 
ناآرامی های ژئوپلتیک و افزایش قیمت سوخت
ارسال نظرات
آخرین اخبار