۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

اخبار خوش برای مالکان شناورهای فله خشک

اخبار خوش برای مالکان شناورهای فله خشک
بیمکو می گوید: در سال جاری میلادی تقاضا از رشد ناوگان فله خشک گوی سبقت را ربوده است.
کد خبر: ۸۱۷۹۰

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو در تحلیل بازار فله خشک با اشاره به گام های بلندتر تقاضا نسبت به رشد ظرفیت ناوگان نوشت: نرخ کرایه حمل فله خشک در سال جاری میلادی روند بهبود زیادی را تجربه کرده است، اما با این وجود درهمه بخش ها قوی نبوده است. پس ازاینکه بازار فله برهندی سایز یک روند نزولی مستمری را از ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی به این طرف در پیش گرفت، درآمد این شناور در روزهای پایانی ماه جولانی شیب تند نزولی را به نمایش گذاشت، درماه آگوست نیز روند کاهشی استمرار داشت.

اما درشرایطی کاملا متفاوت، فله برکیپ سایز درابتدای سال جاری میلادی نسبتا ضعیف ظاهر شد، با این وجود میانگین این شناور درماه آگوست بر روی 16 هزار و 19 دلار در روز ایستاد. در مجموع می توان گفت: بازارفله بر کیپ سایز موفق شده است سطحی از نرخ کرایه حمل را به نمایش بگذارد که از ماه مارس و نوامبر سال 2014 تاکنون دیده نشده است.

تحلیل بازار فله خشک بیمکو//

این گزارش ادامه داد: طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، یکی ازعوامل محرک بازار فله خشک صادرات ذغال سنگ آمریکا بوده است. به عبارت دیگر، صادرات این محصول رشد31 درصدی را درمدت زمان مذکور به نمایش گذاشت. ناگفته نماند دراوایل ماه آگوست سال جاری میلادی، قیمت های بین المللی ذغال سنگ شروع به افت کرد، اما با این وجود سطح آن به قدری بالا بود که صادرات ذغال حرارتی و ذغال کک آمریکا برای خریداران به ویژه درشرق دور جذاب باقی بماند.

محرک مهم دیگر یعنی واردات سنگ آهن چینی که معمولا بازار فله خشک را تحت تاثیر خود قرارمی دهد، درسال جاری میلادی ناامید کننده ظاهر شد. کل حجم واردات سنگ آهن در هفت ماه نخست سال جاری میلادی افت 0.8 درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

عرضه

از پایان ماه مارس سال جاری میلادی، ناوگان فله خشک میانگین رشد 2.2 درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این روند افزایشی را می توان از یک طرف به رشد ناوگان فله بر کیپ سایز واز سوی دیگر قرارگیری دوباره ناوگان فله بر پاناماکس در مسیررشد مربوط دانست. شیب صعودی ظرفیت ناوگان پاناماکس عمدتا ازسکوت ناگهانی و تقریبا مطلق بازار اوراق نشات می گیرد. چنانچه فله برهای پاناماکس تنها سهم هشت درصد (معادل 214 هزارDWT) از کل ظرفیت اوراق شده درسال جاری میلادی را برعهده دارند. این سهم طی چهارسال گذشته 24 درصد بوده است.

 

تحلیل بازار فله خشک بیمکو//

لازم به ذکراست: رویهم رفته بازار اوراق درسال جاری میلادی پارچین پاورچین حرکت می کند، به طوریکه تاکنون تنها دو میلیون و 600هزار DWT اوراق شده است. درحالیکه درسال 2017 و 2016 به ترتیب 14 میلیون و 700 هزار DWT و 29 میلیون و 500 هزار DWT ظرفیت روانه یاردهای اوراق شدند. قطعا دلیل این روند کاهشی به نرخ کرایه حمل بالاتر باز می گردد، عاملی که اشتهای مالکان برای فرستادن شناورهای خود به یاردها را کاهش می دهد.

لازم به ذکراست: درسال 2017 میلادی، 121مالک تعداد 219 فروند کشتی را اوراق کرده اند، اما درسال جاری میلادی تنها 34 مالک راضی شدند 37 فروند شناور را به یاردهای اوراق بسپارند. رقمی که پایین تر سطح از سال 2007 میلادی تاکنون را نشان می دهد. اگر پیش بینی اوراق تنها پنج میلیون DWT محقق شود، ناوگان فله خشک رشد 2.7 درصد را به نمایش خواهد گذاشت.

در گزارش قبلی بیکمو آمده بود: دیگر فضایی برای سفارش ساخت شناور جدید وجود ندارد. سه ماه از آن زمان سپری شده است و پنج میلیون و 800 هزار DWT ظرفیت سفارش داده شده است، 14 فروند از تعداد 24 فروند شناور سفارش داده شده پاناماکس و شش فروند دیگر کیپ سایز بودند.

بیمکو هم چنین معتقد است، تقاضا برای سفارش های سایز بزرگ در مقایسه با شناورهای کوچک در حال افزایش است.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتی در نهایت سود به دست می آید، همه یک نفس راحت می کشند، سالهایی که بازار فله خشک شرایط خیلی بدی را تجربه می کرد به سرآمده است و اما این سوال مطرح است که چگونه می توانیم بازار نرخ کرایه حمل سودآور را پابرجا نگاه داریم؟ جواب این سوال برای همگان کاملا روشن است، رشد ناوگان نباید از رشد تقاضا پیشی بگیرد.

شایان ذکراست درسال 2018 میلادی تقاضا از رشد ناوگان گوی سبقت را ربوده است، میانگین درآمد فله بر پاناماکس بر روی 11 هزار و 181 دلار در روز می ایستد، رقمی که حکایت از روند افزایشی در مقایسه با درآمد روزانه هشت هزار و 654 دلار در سال 2017 دارد. 

این گزارش در پایان نوشت: چنانچه تقاضا برای حمل کالاهای فله خشک درطول سال افزایش پیدا کند، بیمکو پیش بینی می کند بهبود نرخ کرایه حمل با روندی آرام اما پایداراستمرار داشته باشد. افزون براین پیش بینی می شود حجم بالاتر تقاضا برای ذغال سنگ، سنگ آهن و گندم بازار را در شش ماه دوم سال جاری میلادی به غبضه خود درآورد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار