۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

آتش باردیگر به جان تالاب هورالعظیم افتاد

آتش بار دیگر در نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان شعله ور شد و استنشاق دود ناشی از این آتش سوزی دهها نفر از شهرهای همجوار این تالاب را راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۴۷۴

کاظم ثبوتی فرماندار هویزه با اعلام این خبر به خبرنگار مانا گت: بر اساس بررسی های به عمل آمده ، دود ناشی از زبانه های آتش در عمق 20کیلومتری تالاب هورالعظیم ، آسمان مناطق اطراف این تالاب را دودآلود کرده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته پس از شش روز تلاش توسط دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آبپاش اطفاء حریق انجام شد ولی به دلایلی بار دیگر آتش در این تالاب شعله ور شد افزود: هنوز علت دقیق این آتش سوزی مشخص نشده ولی حریق بسرعت در حال گسترش است.

فرماندار هویزه در ادامه افزود: برای شروع دوباره عملیات اطفاء حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مستلزم صدور مجوز از سوی مقامات عراقی است و این کار از سوی کنسولگری عراق در اهواز و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در حال انجام است.

ثبوتی در ادامه افزود: احتمال دارد، عملیات مهار آتش در تالاب هورالعظیم تا چند آینده شروع شود.

از سوی دیگر اداره کل حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرده است برای مهار و کنترل حریق ، آب به سوی تالاب رهاسازی شود تا مرطوب سازی آن مانع از بروز آتش سوزی شود.

حقابه بخش ایرانی تالاب از رودخانه کرخه و بخش عراقی آن از سرریز رودخانه دجله که این ماهها با احداث سدهای متعدد در مسیر آن توسط ترکیه حال و روز خوشی ندارد،  تامین می شود.

بنا به این گزارش ، دود ناشی از آتش سوزی به آسمان شهرهای سوسنگرد ، حمیدیه ، هویزه و اهواز مرکز استان خوزستان کشیده شده است و مردم را با مشکلات تنفسی روبرو کرده است.

مرکز بهداشت خوزستان به ساکنان شهرهای اطراف این تالاب خواسته است برای پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی ، از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند.

دوسوم از مساحت 300هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

این تالاب در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صحنه دست اندازی رژیم بعثی عراق قرار گرفت و بعثی ها بارها از گازهای شیمیایی علیه رزمندگان اسلام استفاده کرد.

پس از پایان جنگ تحمیلی ، این تالاب در معرض عملیات اکتشاف نفت از سوی دو کشور ایران و عراق قرار گرفت، ضمن آنکه کاهش آب این تالاب صدمات زیست محیطی زیادی به آن وارد کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار