۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
معاون دفتر تجهیز منابع مالی آبفا در گفتگو با مانا:

استحصال از دریا کمبود آب کشور را حل می کند

معاون دفتر تجهیز منابع مالی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با استحصال آب از دریا مشکل کمبود آب کشور حل خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۳۴۴
مرتضی برفی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه هم اکنون روزانه 300 هزار متر مکعب آب آشامیدنی از دریا استحصال می کنیم، تصریح کرد: این امر در جنوب کشور از استان خوزستان تا سیستان و بلوچستان طی 140 قرار داد مختلف استحصال و شیرین سازی آب از دریا انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در قانون برنامه ششم توسعه مکلف به تامین آب از طریق دریا تا فاصله صد کیلومتری در جنوب کشور است، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل معطل ماندن پروژه های تامین آب از دریا در جنوب عدم شناخت برخی از مدیران بالادستی با این مقوله تا میانه دهه 1380 بود که وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور برای رفع آن تلاش کردند و به نتایج خوبی رسیدند.
برفی در این باره افزود: تا سال 1384 برنامه این بود حتی آب مورد نیاز جزایر خلیج فارس از سرزمین اصلی تامین شود که با تلاشی که صورت گرفت و با تغییر پارادایم از سال 1387 شیرین سازی آب دریا در این جزایر صورت گرفت و آب با کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت.
این مقام مسئول اشاره ای نیز به برنامه های میان مدت و طولانی مدت شرکت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب از دریا داشت و گفت: در تلاش هستیم که آب مورد نیاز 17 استان کشور که عمدتا در فلات مرکزی ایران قرار دارند را از طریق دریای عمان تامین کنیم.
برفی در شرح این برنامه ها تصریح کرد: وزارت نیرو طی چهار مگاپروژه، چهار خط انتقال را از دریای عمان به داخل کشور خواهد کشید که نخستین خط استان های کرمان و اصفهان را سیراب خواهد کرد.
وی با بیان اینکه خط انتقال آب کرمان-اصفهان هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: این خط که قرار است در مرحله نهایی خود تا حجم 600 میلیون متر مکعب آب را به مقصد برساند از سوی بخش خصوصی و بدون حتی یک ریال استفاده از اعتبارات دولتی در حال احداث است.
به گفته معاون دفتر تجهیز منابع مالی شرکت خط یک پس از تامین آب شرب استان های یاد شده به صنایع، معدن چادرملو و گل گهر سیرجان خواهد رسید و آب مورد نیاز آنها را نیز تامین خواهد کرد.
برفی درباره خط دوم انتقال آب دریای عمان نیز خاطر نشان کرد: این خط استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و در مرحله آخر خراسان رضوی را تحت پوشش قرار می دهد.
وی در این باره گفت: این خط که کریدور شرق نام دارد با ظرفیت نهایی 700 میلیون متر مکعب طی سه فاز آب شرب و آب مورد نیاز صنایع منطقه را تامین می کند.
برفی ظرفیت فاز اول این خط را 250 میلیون متر مکعب و برای تامین آب شرب استان سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی دانست.
وی وضعیت اجرایی خط انتقال آب کریدور شرق را چنین اعلام کرد: این خط مرحله مطالعاتی و امکان سنجی را گذرانده و در مرحله تهیه اسناد است.
به گفته این مدیر شرکت آبفای کشور فراخوان اولیه برای جذب پیمانکار نیز با استقبال خوب شرکتهای غیردولتی خارجی و شرکت های خارجی روبرو شده است.
وی زمان آغاز این پروژه را سال 1398 دانست و درباره دو خط دیگر انتقال آب دریا، افزود: این دو خط نیز در مراحل مطالعاتی هستند و قرار است با احداث آنها استان های حاشیه جنوبی البرز مانند سمنان و تهران و استان های شرق زاگرس را تامین آب کنند.
برفی یکی از مشکلات پیش روی احداث طرح های استحصال آب از دریا را مسائل فنی دانست و خاطر نشان کرد: مکان یابی، تعیین ظرفیت آبی منطقه و ایجاد تاسیسات هر آب شیرین کن معمولا یک تا یک سال و نیم زمان نیاز دارد به همین دلیل است که به نظر می رسد این روند کُند است.
وی در پایان اظهارت خود تاکید کرد: با احداث چهار خط بزرگ انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس مشکل آبی کشور مرتفع خواهد شد و نیاز به بهره برداری آب باارزش از سرزمین اصلی تا حد بسیار چشمگیری کاهش خواهد یافت.   
ارسال نظرات
آخرین اخبار