۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

بازار تانکر در ماه پنجم 2018 پررونق بود

بازار تانکر در ماه پنجم 2018 پررونق بود
در ماه می سال جاری میلادی بازار سفارش ساخت نفتکش های غول پیکر و همچنین اوراق تانکر پررونق و فعال بود، اما از سوی دیگر بازار دست دوم تب و تابی را از خود به نمایش نگذاشت.
کد خبر: ۸۱۰۰۳

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry درگزارش ماهانه بازار تانکر با اشاره به بخش فعال اوراق در ماه می سال جاری میلادی پیش بینی کرد: تنور بازار سفارش نفتکش های غول پیکر داغ باقی خواهد ماند، شناورهای جدید به ناوگانی که هم اکنون با ظرفیت مازاد تناژ دست و پنجه نرم می کند، اضافه خواهند شد. در حالیکه فصل تعمیر سالانه پالایشگاه ها پایان می پذیرد، واردات  چین شیب صعودی می گیرد. افزون بر این افزایش تقاضای سوخت جت در آمریکا منجر به رشد تجارت در مسیر آسیای شمال شرقی- آمریکا می شود. رشد تولید در آمریکا که به رونق تجارت در خلیج آمریکا-اروپا کمک می کند، برای بازار تانکرهای افراماکس منافعی را به همراه خواهد داشت.

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه پنجم //

 

این گزارش ادامه داد: با نگاهی به دفتر قطور سفارش ساخت نفتکش های غول پیکر و LR2 می توان به این نتیجه رسید که مالکان قصد دارند، در بخش تانکر بزرگ سرمایه گذاری کنند. اگر چه بازار سفارش ساخت تانکرهای مشتقات نفتی و LR2 از ماه فوریه به این طرف سکوت اختیار کرده است، اما بازار سفارش نفتکش های غول پیکر همچنان با قدرت پیش می رود.

لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 60 درصد از سفارش ساخت مربوط به بازار نفتکش های غول پیکر بوده است. به دنبال شیب صعودی بارگیری کارگو از خلیج فارس در ماه می سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر افزایش یافت و میانگین درآمد برای این بخش نزدیک به نقطه سر به سر شد. با این وجود سفارش بالا به منزله استمرار ظرفیت مازاد خواهد بود.

در پایان ماه جاری زمانیکه فصل تعمیر برای پالایشگاهها در چین به اوج خود می رسد، انتظار می رود شاهد بارگیری نفت خام بیشتری به این کشور باشیم. افزایش بارگیری نفت خام رونق تجارت ها در مسیر خلیج فارس - ژاپن و آفریقای غربی-چین را به همراه دارد. از سوی دیگر با توجه به تقاضای فصلی برای سوخت جت در آمریکا از ماه جولای الی آگوست، تجارت سوخت جت در مسیر آسیای شمال شرقی-ساحل غربی آمریکا جان دوباره خواهد گرفت.

قیمت نفت افزایش می یاید 

همه چشم ها به بیست و دوم ماه جاری دوخته شده است، زمانیکه کشورهای عضو اوپک در وین به گردهم آمده و در مورد مسیر بعدی حرکت خود تصمیم گیری می کنند.این جلسه یک نقش اساسی و حیاتی را در تعیین سرنوشت قیمت نفت برعهده خواهد داشت.

علیرغم اینکه تولید شرکت (نفتی شل Shell) رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است، اما برای پرکردن شکاف های عرضه نفت خام کفایت نخواهد کرد و از سوی دیگر اعضای اوپک به دنبال کاهش تولید این محصول هستند. از این رو پیش بینی می شود، قیمت های نفت در کوتاه مدت بالا باقی بماند.

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه پنجم //

بازار اوراق شیب نزولی را طی خواهد کرد

عواملی مانند نرخ های ضعیف کرایه حمل، قیمت های جذاب اوراق و هزینه بالای پیروی از قوانین جدید آیمو IMO، تنور اوراق بازار تانکر به ویژه در بخش تانکر حمل نفت خام را داغ داغ نگاه داشته است. اما از سوی دیگر به دنبال تقاضای ضعیف از یاردهای آسیای جنوب شرقی در طول ماه رمضان وهم چنین فصل مونسون، پیش بینی می شود بازار اوراق شیب نزولی را در پی خواهد گرفت.

علیرغم اینکه دفتر سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام به تدریج در حال کم قطر شدن است، اما سفارش ساخت در بخش نفتکش های غول پیکر و افراماکس هم چنان قوی است. با این وجود، اوراق قوی سرعت رشد ناوگان در سال جاری میلادی را در مقایسه با دو سال قبل کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر اوراق قوی به عنوان عامل بازدارنده رشد ناوگان بازار تانکر را کنترل خواهد کرد.

این گزارش در ادامه نوشت: در ماه می سال جاری میلادی، ناوگان تانکر حمل نفت با ظرفیت 468 میلیون و 600 هزار DWT روند یکنواخت و ثابتی را به نمایش گذاشت.اگر چه ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام انبساط کوچکی را تجربه کرد، اما از سوی دیگر ظرفیت ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی انقباض را به نمایش گذاشت.  بنابراین در مجموع رشد ملموسی اتفاق نیفتاد.

 در ماه مه می سال جاری میلادی ظرفیت اوراق در بخش تانکر حمل نفت خام به ده میلیون DWT رسید، در حالیکه در کل سال 2017 میلادی این رقم هشت میلیون و 800 هزار DWT بوده است. از آنجائیکه کاهش تولید نفت از سوی اوپک، تقاضا در هاب اصلی بارگیری -خلیج فارس- را تحت تاثیر قرار داده است، اوراق در بخش نفتکش های غول پیکر در سال جاری میلادی نیز روند افزایشی را نشان داده است.

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه پنجم //

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه پنجم //

فعالیت بازار دست دوم ضعیف می شود

به دلیل دسترسی محدود به شناورهای مدرن و نبود تمایل در میان خریداران نسبت به خرید شناورهای قدیمی، فعالیت بازار دست دوم درسال جاری میلادی شیب نزولی به خود گرفت. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 27 فروند تانکر نفت خام در بازار دست دوم معامله شد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته رقم مذکور 76 فروند تانکر بوده است.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: قیمت های جذاب سفارش ساخت شناور و مزیت رقابتی تناژ مدرن سبب افزایش فعالیت سفارش ساخت در بازار تانکر حمل نفت خام شده است. در ماه می سال جاری میلادی سه فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شد. افزون بر این از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش تعداد 25 فروند نفتکش غول پیکر به ثبت رسیده است.

در ابتدای سال جاری میلادی، دفتر سفارش ساخت تعداد 83 فروند نفتکش غول پیکرVLCC  و ده فروند نفتکش کوه پیکر ULCC را در خود داشت. دفتر سفارش ساخت تانکر برای بیش از 200 هزار DWT سهم 13 درصدی از ناوگان موجود را برعهده گرفت. علاوه بر این دفتر سفارش ساخت نفتکش غول پیکر و نقتکش کوه پیکر سهم 15 درصدی از کل ناوگان موجود را به خود اختصاص می دهند.

از این نکته نباید غافل ماند که ظرفیت مازاد تناژ یک مسئله اصلی در تاخیر چرخش روبه بالا در بخش درآمدهای نفتکش غول پیکراست، به عبارت دیگر به دنبال سفارش بالا باید زمان زیادی برای بهبود درآمد به انتظار نشست.

زمانیکه پالایشگاهای چینی پس از پایان یافتن فصل سالانه تعمیر فعالیت خود را از سر بگیرند، نرخ ها در مسیر TD3 بهبود خواهد یافت و میانگین درآمد شیب صعودی خواهد گرفت. با توجه به اینکه ظرفیت مازاد تناژ هر گونه افزایش تقاضا را جذب خواهد کرد، بنابراین چشم انداز خوبی در بلند مدت برای بازار نفتکش غول پیکر پیش بینی نمی شود.

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه پنجم //

رشد نرخ کرایه حمل تانکر سوئزماکس 

درآمد تانکرهای سوئزماکس در ماه می سال جاری میلادی بهبود یافت و با میانگین 14 هزار دلار در روز بالاترین سطح را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نمایش گذاشت. پس از پایان فصل تعمیر و به دنبال از سرگیری فعالیت پالایشگاههای اروپایی، بارگیری از آفریقای غربی به اروپای شمال غربی دوباره قوت گرفت.

افزون بر این، با پایان فصل تعمیر پالایشگاهها، زمانیکه پالایشگاهای چینی در پایان ماه ژوئن فعالیت خود را از سر بگیرند، انتظار می رود شاهد افزایش بارگیری از آفریقای غربی به چین به ویژه آنگولا درکوتاه مدت باشیم.

 از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هیچ گونه سفارشی در بخش تانکر سوئزماکس ثبت نشده است. در مجموع دفتر سفارش ساخت تعداد 34 فروند تانکر سوئزماکس را در خود دارد که سهم 6.5 درصد از کل ناوگان موجود را بر عهده می گیرد.

بازار تانکر در ماه پنجم 2018 چگونه گذشت!

افت نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس 

به دنبال افت بارگیری از روسیه به اروپای شمال غربی، درآمد بازار تانکرهای افراماکس روند نزولی به خود گرفته است. اما با این وجود، افزایش تولید نفت خام آمریکا می تواند فرصت های جذب کاهش یافته در مسیر حوزه بالتیک- اروپای شمال غربی را جبران خواهد کرد. به عبارت دیگر، روند صعودی تولید نفت خام می تواند فرصت های جذب شناور را افزایش دهد.

بازار تانکر در ماه پنجم 2018 چگونه گذشت!

 سفارش ساخت تانکرهای حمل مشتقات نفتی از حرکت باز ایستاده است، به طوریکه از ماه فوریه به این طرف هیچ گونه سفارش ساخت در این بخش به ثبت نرسیده است. از میان ده فروند تانکر حمل مشتقات نفتی سفارش داده شده در سال جاری میلادی، چهار فروند تانکر LR1 و چهار فروند LR2  بودند. در حال حاضر چهار فروند تانکر LR2 در دفتر سفارش ساخت وجود دارد که سهم 13 درصد از کل ظرفیت ناوگان موجود را به خود اختصاص می دهد.

نکته قابل توجه اینکه دفتر سفارش ساخت کم قطر از سال 2019 به آن طرف و عدم سفارش ساخت جدید حکایت از روند نزولی رشد ناوگان تانکر LR1 پس از سال 2019 دارد. اما این مسئله بستگی به بازار اوراق نیز دارد.

این گزارش در پایان نوشت: به دنبال تجارت های قوی در مسیر خاورمیانه- شرق دور و اروپای شمال غربی- آفریقای غربی در ماه می سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل تانکر LR2 عمدتا پایدار باقی ماند. با این وجود تجارت دریابرد نفتا در مسیر خاورمیانه—آسیای شمال شرقی شیب نزولی را پیموده است. در سال 2017 میلادی تجارت دریابرد نفتا در مسیر خاورمیانه- آسیای شمال شرقی 25 میلیون و 300 هزار تن بود که نسبت به سال 2016 میلادی 2.8 درصد کمتر بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار