mana.ir

کد خبر: ۸۰۸۵۹ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷

بازار کانتینری در چهار ماه نخست 2018 چگونه گذشت!

شرکت کارگزاری Bonchera  Costa مستقر در ایتالیا گزارش بازار کشتی کانتینری چهار ماه نخست سال جاری میلادی را ارائه داد.

 به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Bonchera  Costa مستقر در ایتالیا به تشریح بازار تحویل شناور، سفارش ساخت، اوراق و نرخ کرایه حمل کانتینری چهار ماه نخست سال جاری میلادی پرداخت .
در ماه می سال جاری میلادی ناوگان کشتی کانتینری با ظرفیت بیش از 500 TEU به چهار هزار و 871 فروند رسید. افزون بر این ناوگان کشتی کانتینری با ظرفیت بیش از هشت هزار TEU تنها 290 فروند شناور را در اختیار دارد. ناگفته نماند 55 درصد از ناوگان کشتیرانی کانتینری کمتر از سه هزار و 500 TEU ظرفیت دارد.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
مجموع ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری با ظرفیت بالای 500 TEU به 21 میلیون و 400 هزار TEU و مجموع ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری با ظرفیت بالای هشت هزارTEU به ده میلیون و 800 هزار TEU رسید.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
لازم به ذکر است: سه ائتلاف عمده در صنعت کشتیرنی کانتینری سهم 77 درصدی از ظرفیت کل ناوگان را برعهده دارند، به طوریکه ائتلاف اقیانوسیه ( کشتیرانی CMA CGM فرانسه، کشتیرانی کاسکوی چین، اورگرین تایوان و OOCL هنگ کنگ 28 درصد)، ائتلاف THE ( کشتیرانی یانگ مینگ تایوان، هاپاگ لوید آلمان و هلدینگ مشترک کشتیرانی های ژاپن موسوم بهONE 17 درصد) و ائتلاف 2M ( کشتیرانی مولر مرسک دانمارک،کشتیرانی MSC سویس و مرچنت هیوندایی کره جنوبی مرچنت هیوندایی 32 درصد سهم رابه خود اختصاص می دهند. سهم 25 درصدی باقیمانده به بقیه خطوط خارج از این ائتلاف ها تعلق می گیرد.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
این گزارش ادامه داد: روند افزایشی میانگین سایز شناور استمرار دارد، کشتی های با ظرفیت بالای 12 هزار TEU سهم 62 درصد از کل ظرفیت تحویل شناور در سال 2017 میلادی را به خود اختصاص می دهند. انتظار می رود تحویل کشتی های با ظرفیت بیش از 12 هزار TEU سهم 67 درصدی را در سال های 2018 الی 2020 به نمایش بگذارد.
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
در سال 2017 میلادی تعداد 148 فروند کشتی کانتینری جدید با ظرفیت معادل یک میلیون و 200 هزار TEU تحویل داده شد که نسبت به سال 2016 رشد 30 درصدی را نشان داد.
افزون بر این، در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 67 فروند کشتی کانتینری به ناوگان جهانی پیوسته است، 30 فروند بالای هشت هزار TEU، شش فروند بین سه هزار و 500 الی چهار هزار و 999 TEU، تعداد 14 فروند بین دو هزار الی سه هزار و 499 TEU، تعداد 13  فروند بین یک هزار الی یک هزار و 999 TEU و چهار فروند بین 500 الی 999 TEU ظرفیت دارند.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
فعالیت اوراق در سال 2017 میلادی افت شدیدی را به نمایش گذاشت، به گونه ای که ظرفیت اوراق قوی 652 هزار TEU در سال 2016 به 433 هزار TEU در سال 2016 میلادی تنزل یافت.
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تنها 13 فروند کشتی کانتینری اوراق شد، یک فروند بین پنج هزار الی هفت هزار و 999 TEU، شش فروند بین سه هزار و 500 الی چهار هزار و 999 TEU، یک فروند بین دو هزار الی سه هزار و 499 TEU، یک فروند بین یک هزار الی یک هزار و 999 TEU و چهار فروند بین 500الی 999 TEU ظرفیت اوراق شدند.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحویل 560 هزار TEU ظرفیت شناور به ثبت رسیده است، در حالیکه تنها 35 هزار و 700TEU ظرفیت شناور اوراق شدند.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی سفارش ساخت 33 فروند شناور به ثبت رسیده است، از این تعداد 20 فروند کشتی کانتینری خیلی بزرگ VLCS، چهار فروند کشتی کانتینری بین دو هزار الی سه هزار و 499 TEU، هشت فروند کشتی هندی و یک فروند کشتی کانتینری فیدری بوده است. اما سفارش ساخت هیچ کشتی غول ‌پیکر کانتینری به ثبت نرسیده است.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
در حال حاضر دفتر سفارش برای کشتی های کانتینری معادل هشت درصد از ناوگان تجاری از لحاظ تعداد شناورها است. بالاترین نسبت دفتر سفارش به ناوگان برای شناورهای بالای 12 هزار TEU 29 درصد است.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کشتی سازی های ژاپن و کره جنوبی تقریبا هشتاد درصد سفارش ها را جذب کرده اند، در حالیکه چین تنها موفق به دریافت 15 درصد شده است.
رشد جهانی تجارت کانتینری از 1.5 درصد در سال 2015 به 4.7 درصد در سال 2017 میلادی افزایش یافت. داده ها حکایت از رشد 5.3 درصدی تجارت جهانی کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. میانگین جابه جایی کانتینری در هر ماه 13 میلیون و 500 هزار TEU بوده است.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
در سه ماه نخست سال جاری میلادی آسیا سهم 55 درصدی صادرات جهانی کانتینر را برعهده گرفت، در حالیکه اروپا سهم 17 درصد را به خود اختصاص داد.
ناگفته نماند در نه ماه نخست سال 2017 میلادی، بندر شانگهای چین شلوغ ترین بندر جهان باقی ماند، 19 تا از 25 بندر شلوغ جهان در آسیا قرار دارند.
این گزارش در پایان نوشت: نرخ کرایه حمل در طی سه سال گذشته در مسیر تجاری چین-اروپا یک روند مثبت را طی کرده است، در سال 2015 میانگین نرخ کرایه حمل 620 دلار برای هر TEU، در سال 2016 میانگین نرخ کرایه حمل 693 دلار برای هر TEU، در سال 2017 میانگین نرخ کرایه حمل 877 دلار برای هر TEU و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون میانگین نرخ کرایه حمل 795 دلار برای هر TEU بوده است.
 
چشم انداز کشتیرانی کانتینر Bonchera costa  //
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار