۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

کارون کام جنوبی ها را شور کرد

افزایش میزان شوری آب، نارضایتی مردم خرمشهر و آبادان را بدنبال داشته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۰۴۴۱

به گزارش خبرنگار مانا ، افزایش میزان شوری آب که علت اصلی آن پیشروی آب خلیج فارس در زمان مد است، مشکلاتی برای تصفیه خانه های آب این دو شهر که بخشی از آب شرب آنان از کارون و اروندرود تامین می شود بوجود آورده است.

شرکت آب و فاضلاب خوزستان میزان شوری آب کارون و اروندرود را هفت تا هشت هزارمیکروموس در متر مکعب عنوان کرد.

بنا به اعلام این شرکت افزایش شوری آب کارون و اروندرود موقتی است و به زودی با دریافت آب بیشتراز طرح آبرسانی غدیر، کیفیت آب شرب این دو شهر بهبود می یابد.

شهروندان خرمشهر و آبادان می گویند: میزان شوری آب در حدی است که قابل استفاده نیست و ناچار هستند از آب معدنی و تصفیه شده شرکت های خصوصی استفاده کنند.

در همین حال نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر نیز با ابراز نگرانی از افزایش میزان شوری آب خواستار بهبود وضعیت آب شرب این دو شهر بندری شدند.

در سال 1379 ورود حجم زیادی از پساب های شور اراضی نیشکر، میزان شوری آب کارون و اروندرود را تا 14هزار میکروموس افزایش داده بود.  

خشکسالی و کاهش شدید بارش ها که در 50 سال اخیر بی سابقه بوده دبی رودخانه های کارون و اروندرود را به حداقل ممکن رسانده است.

کاهش ورودی آب شیرین به خلیج فارس سبب شده در زمان مد دریا ، آب شور وارد رودخانه کارون و اروندرود شود و آب شور وارد نخلستان ها و مزارع کشاورزی خرمشهر و آبادان شود.

روز گذشته سد سلولی با حضور وزیر نیرو در نزدیکی دهانه بهمنشیر به بهره برداری رسید.

کارکرد اصلی این سد سلولی جلوگیری از پیشروی آب دریا به رودخانه بهمنشیر و ورود آب شور به مزارع و نخلستان های منطقه است.

برچسب ها: کارون شوری آب
ارسال نظرات
آخرین اخبار