۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

افزایش 15 درصدی ارزش صید آبزیان کشور

افزایش 15 درصدی ارزش صید آبزیان کشور
سهم آب هاي شمالی کشور از کل ارزش صید کشور 6 درصد و سهم صید آب هاي جنوبی در خلیج فارس و دریای عمان 94 درصد است.
کد خبر: ۸۰۱۶۹
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: میزان تولید آبزیان کشور در سال گذشته یک میلیون و 90 هزار تن بوده که از این میزان  58 درصد سهم صید از دریا است.
مختار آخوندی ادامه داد: این میزان صید از سوی 141 هزار صیاد  به وسیله 11 هزار و 350 فروند شناور صیادی به میزان 634 هزار تن از آب های خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و آب های اقیانوسی و بین المللی برداشت شده است.
وی افزود: بر اساس آمار اخذ شده، ارزش صیدکل آبزیان کشور در سال گذشته به قیمت عمده فروشی در بنادر و اسکله ها،  حدود 46 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 15 درصد افزایش را  نشان می دهد.
به گفته وی، بر اساس گزارش های بانک مرکزي، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 1395  نسبت به سال ما قبل آن معادل  9درصد بوده است و در مقابل نرخ تورم  9درصدي، میزان رشد میانگین کل قیمت آبزیان در سال گذشته  6درصد است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: در واقع نرخ رشد ارزش صید سه درصد کمتر از تورم سال گذشته است.
آخوندی بیان داشت: با توجه به رشد 15 درصدي کل ارزش صید کشور که 6 درصد در شمال و 16 درصد در آب هاي جنوبی رخ داده است می توان دریافت که رشد میزان ارزش صید، تنها از افزایش قیمت ها ناشی نشده بلکه افزایش میزان صید نیز سهمی 9 درصدي در این رابطه داشته است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران همچنین تاکید کرد: سهم آب هاي شمالی کشور  از کل ارزش صید کشور 6 درصد و سهم آب هاي جنوب 94 درصد است.
به گفته وی، از کل ارزش صید کشور در سال گذشته ، 45 درصد سهم کفزیان، 44 درصد سطح زیان درشت، پنج درصد ماهیان استخوانی، سه درصد میگو، دو درصد سطح زیان ریز و یک درصد مابقی سهم کیلکا ماهیان، فانوس ماهیان و ماهیان خاویاری بوده است.
وی با اشاره به میزان کل ارزش صید کشور در سال گذشته تصریح کرد:  41 درصد سهم استان سیستان و بلوچستان، 28 درصد استان هرمزگان، 15درصد استان بوشهر، 10درصد استان خوزستان، 3.5درصد استان گیلان، دو درصد استان مازندران و سه درصد  سهم استان گلستان بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار