۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

صید کیلکا ماهیان دریای خزر تثبیت شد

صید کیلکا ماهیان دریای خزر تثبیت شد
سال گذشته بیش از 20 هزار تن ماهی کیلکا از سوی کیلکاگیران استان های مازندران و گیلان با 72 فروند شناور کیلکا گیر صید شد.
کد خبر: ۸۰۱۶۸

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: سال گذشته بیش از 20 هزار تن ماهی کیلکا از سوی کیلکاگیران استان های مازندران و گیلان با 72 فروند شناور کیلکا گیر صید شد که این میزان صید کیلکا ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال  ماقبل با دو درصد رشد همراه بوده است.
مختار آخوندی با بیان اینکه سال گذشته 72 فروند شناور کیلکاگیر از استان های گیلان و مازندران به صید ماهیان کیلکا اشتغال داشته اند، اضافه کرد: از این میزان 28 فروند شناور کیلکاگیر به تعاونی‌های صیادی استان گیلان و ۴۴ فروند دیگر نیز به تعاونی‌های صیادی استان مازندران اختصاص دارند.
به گفته وی، صید کیلکا در آبهای استان مازندران 14 هزار و 522 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 با چهار درصد رشد همراه بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: بر اساس آمار اخذ شده، 72 درصد میزان صید کیلکا در استان مازندران انجام شده است.
وی با بیان اینکه 28 درصد صید کیلکا در سال 96 به استان گیلان اختصاص داشته است، اظهار داشت: سال 96 در آبهای گیلان پنج هزار و 631 تن کیلکا صید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با چهار درصد کاهش همراه بوده است.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: متوسط صید سرانه هر شناور کیلکاگیر 280 تن اعلام شده است. سرانه صید در استان مازندران 330 تن و سرانه صید کیلکا در آبهای استان گیلان 201 تن بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: هر ساله صید کیلکا ماهیان در اواسط بهار به دلیل رسیدگی جنسی این گونه ماهیان تا اوایل تیر ماه تعطیل اعلام می شود. این امر تاثیر بسزایی در بازسازی ذخایر این گونه با ارزش دریای خزر خواهد داشت. سال  95 و تا پایان اسفند ماه در مجموع 22 هزار و 429 تن ماهی کیلکا در مجموع آبهای استان مازندران و گیلان صید شده بود.
آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکان سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.
آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در ده سال اخیر تنها گونه معمولی کیلکا در آبهای خزر صید شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار تن صید ماهیان کیلکا صید شده که حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر است.
وی یادآور شد: بخش عمده این گونه ماهیان برای تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد که در صورت تنوع بخشی به فرآوری این گونه ماهیان می توان با افزایش سرانه مصرف انسانی این گونه ماهی، ارزش اقتصادی آن را بالا برد.
مدر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: هر ساله  شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آبهای بابلسر و بندر امیرآباد و شناور های کیلکاگیر استان گیلان در آبهای بندر انزلی به صید کیلکا ماهیان دریای خزر می‌پردازند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار