۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
با پایان محدودیت تولید فولاد چین:

تقاضا برای فله بر کیپ سایز و VLOC افزایش می یابد

تقاضا برای فله بر کیپ سایز و  VLOC افزایش می یابد
موسسه تحقیقی Drewry در گزارش ماهانه خود ذره بین را به سمت بازار فله خشک در ماه فوریه سال جاری میلادی و اتفاقات مهم پیش برد.
کد خبر: ۸۰۱۴۵
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در گزارش ماهانه خود ذره بین را به سمت بازار فله خشک در ماه فوریه سال جاری میلادی و اتفاقات مهم پیش برد و نوشت: انتظار می رود شاخص بالتیک فله خشک BDI افزایش یابد، اعمال حقوق گمرگی بالا بر واردات فولاد در آمریکا،  تجارت این محصول را کاهش دهد، از سوی دیگر، پایان محدودیت تولید فولاد در چین منجر به افزایش تقاضا برای فله بر کیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC شود و تولید قوی محصول مذکور در آسیا از تجارت ذغال کک حمایت کند.
 
این گزارش ادامه داد: همچنین انتظار می رود، به لطف فاندمنتال های عرضه ـ  تقاضا، نرخ اجاره در تمامی بخش های فله خشک افزایش یابد و بر این اساس پیکان شاخص بالتیک فله خشک BDI شیب صعودی به خود خواهد گرفت. با به پایان رسیدن فصل زمستان تولید فولاد خام چین دوباره قدرت می گیرد.
افزون بر این، تولید فولاد در کشورهای دیگر آسیایی چون هند و کره جنوبی نیز شاهد روند افزایشی خواهد بود که در نتیجه رشد تجارت ذغال کک را به ارمغان می آورد. از سوی دیگر در منطقه اروپا و به دلیل سرمای حاکم بر بسیاری از کشورها، مصرف ذغال حرارتی برای یک مدتی شیب صعودی خواهد گرفت. بنابراین می توان چشم انداز روشنی برای تجارت سنگ آهن و ذغال را در کوتاه مدت متصور بود.
لازم به ذکر است: در بخش عرضه، رشد ناوگان فله خشک با سرعت ملایمی به پیش خواهد رفت، روندی که به پر کردن شکاف عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.
مسئله بحث برانگیز اخیر طرح دولت آمریکا برای افزایش حقوق گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم به ترتیب به میزان ۲۵ درصد و ۱۰ درصد است. حقوق گمرکی بالا می تواند منجر به تجارت کند فولاد شود و فرصت های فعالیت فله برهای سوپرماکس و هندی سایز را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود، چشم انداز برای فله های جزئی دیگر مانند سویا و آلومینیوم هیدروکسید، هم چنین غلات ( به استثنای ذرت خوشه ای) مثبت است. پیش بینی می شود  افزایش تجارت کالاهای دیگر تاثیر تجارت سست فولاد را خنثی کند.
Drewry معتقد است به لطف افزایش تقاضا در چین تجارت سنگ آهن تقویت خواهد شد. از سوی دیگر، اعمال محدودیت از سوی دولت چین در بخش تولید فولاد در اواسط ماه جاری به پایان خود خواهد رسید و شور و هیجان به کارخانجات فولاد باز خواهد گشت، چرا که به آنها این فرصت داده می شود تا خسارت تولید که در زمان اعمال محدودیت به بار آوردند را جبران کنند. ازاین رو، مصرف سنگ آهن در چین پس از ماه مارس سال جاری میلادی شیب صعودی به خود خواهد گرفت.
چین بالاترین شریک وارد کننده ذرت خوشه ای از آمریکا شناخته می شود. در سال 2017 میلادی، آمریکا پنج میلیون و 700 هزار تن ذرت خوشه ای را صادر کرد که از این حجم صادراتی، مقصد 80 درصد آن به چین بوده است. اگرچه وابستگی چین به واردات ذرت خوشه ای از آمریکا بالا است، اما افزایش حقوق گمرکی بر این محصول می تواند سایه سنگینی را بر تجارت آن تحمیل کند. از سوی دیگر برای چین آسان نخواهد بود که نیاز ذرت خوشه ای خود را از منابع دیگری غیر از آمریکا تامین کند، در چنین اوضاع و احوالی شاید تجار چینی نوع دیگری از غلات را جایگزین ذرت خوشه ای کنند.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: دفتر سفارش حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOCمعادل بیش از 45 درصد از ناوگان موجود را به خود اختصاص می دهد. تقریبا نیمی از87 فروند شناور سفارش داده شده، جایگزین شناورهای قدیمی خواهند شد، چرا که 25 درصد از ظرفیت اخیر VLOC بیش از 20 سال عمر دارند. میانگین سایز VLOC سفارش داده شده، در حدود 340 هزار DWT است، در حالیکه میانگین ظرفیت ناوگان اخیر 292 هزار DWT برآورد می شود.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، تنها 13 فروند شناور تحویل داده شد، در حالیکه در ماه ژانویه سال جاری میلادی تحویل تعداد55 فروند شناور به ثبت رسیده است. به دلیل دفتر سفارش کم قطر، تحویل شناور در ماه فوریه سال جاری میلادی با افت 68 درصدی همراه بود.
انتظار می رود در ماههای آینده، تحویل شناورها در کوتاه مدت در سطح پایین باقی بماند، اما به دنبال افزایش فعالیت سفارش ساخت شناور شاهد شیب صعودی تحویل در سال 2019 خواهیم بود.
شایان ذکر است: در دوماه نخست سال جاری میلادی، تعداد 17 فروند شناور برای اوراق فروخته شدند. به استثنای یک جفت از شناورها، 15 فروند باقیمانده روانه یاردهای اوراق آسیای جنوبی شدند. ناگفته نماند، یاردهای چینی به دلیل تعطیلات سال نو تعطیل بودند.
 
 
 
 تقویت تجارت سنگ آهن تقاضا برای فله برهای کیپ سایز را افزایش خواهد داد، روندی که می تواند به عنوان یک چشم انداز مثبت برای بازار چارتر تفسیر شود.Drewry نسبت به نرخ چارتر در مسیرهایی از استرالیای غربی و برزیل امیدوار است. با این وجود، نرخ چارترینگ سنگ آهن ممکن است در منطقه آتلانتیک ضعیف تر باشد، چرا که زمستان در کشورهای اروپایی تقاضای فولاد را کاهش خواهد داد.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، بازار چارتر کیپ سایز نوسان را تجربه کرد و میانگین شاخص بالتیک کیپ سایز BCI با روند نزولی 20 درصد نسبت به ماه ژانویه سال جاری میلادی همراه بود.
 
در بخش عرضه، شرکت سنگ آهن Fortescue Metals استرالیا- چهارمین شرکت بزرگ تولید سنگ آهن در دنیا- یک فروند شناور VLOC را تحویل گرفت. با احتساب شناور جدید، ناوگان این شرکت به شش فروند افزایش یافت و انتظار می رود دو فروند دیگر را در نیمه دوم سال جاری میلادی تحویل گیرد. Fortescue قادر است 12 درصد از کل مقتضیات کشتیرانی خود را از طریق شناورهای ملکی تامین کند. این شناورها کارآمدی در زنجیره عرضه را از طریق بهبود نرخ بارگیری و افزایش تناژ تقویت خواهند کرد.
تقویت تجارت ذغال سنگ سبب افزایش درآمد برای فله برهای پاناماکس خواهد بود. همانطور که اشاره شد، تقاضا برای ذغال سنگ و ذغال حرارتی بهبود خواهد یافت و این به معنی تقاضای بالا برای ناوگان پاناماکس است. افزون بر این، اختلالات آب و هوایی نیز سبب رشد نرخ اجاره این شناور خواهد شد.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، نرخ چارتر فله بر پاناماکس روند پایدار ماه به ماه را تجربه کرد. میانگین شاخص بالتیک پاناماکس BPI کاهش ملایم چهار درصدی را نشان داد. اما به دنبال پایان تعطیلات سال نو چینی بازار پاناماکس بهبود را تجربه خواهد کرد. ناگفته نماند، انتظار می رود به دلیل میزان پایین تحویل، از لجام کسیختگی رشد ناوگان فله بر پاناماکس جلوگیری شود.
 
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در دو ماه نخست سال جاری میلادی تنها 12 فروند شناور به ناوگان جهانی ملحق شد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته تحویل تعداد 39 فروند شناور گزارش شده است. افزون بر این پیش بینی می شود، به دنبال تعداد پایین تر سفارش ساخت، شاهد سطح پایین تحویل شناور در ماههای آینده خواهیم بود.
در میان چشم انداز مثبت برای تجارت غلات و ذغال سنگ، نرخ چارتر فله بر سوپراماکس در ماه مارس بهبود خواهد یافت. با این وجود در کوتاه مدت، افت محتمل تجارت فولاد بخشی از این کسب درآمد را خنثی خواهد کرد.
همانطور که پیش از این گفته شد، دولت آمریکا در نظر دارد یک تعرفه سنگین را برای واردات فولاد از همه کشورها اعمال کند. این دولت حقوق گمرکی واردات فولاد را به میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، هدف از این اقدام حمایت از تولید داخلی اعلام شده است. افزایش حقوق گمرگی در چنین حد گسترده ای منجر به تجارت کند فولاد در مسیر طولانی ( کره جنوبی- آمریکا، تایوان-آمریکا) و هم چنین مسیر کوتاه ( برزیل –آمریکا، اروپا-آمریکا) خواهد شد. این مسئله تاثیر منفی بر تقاضای فله برهای پاناماکس به همراه خواهد داشت.
به دنبال تقاضای قوی برای فله برهای جزئی مانند سنگ معدن نیکل و هیدروکسید آلومینیوم درآسیا، چشم انداز مثبتی برای فله برهای هندی سایز پیش بینی می شود. نرخ چارتر فله بر هندی سایز در ماه فوریه سال جاری میلادی افت ملایمی را تجربه کرد، میانگین شاخص مبادلات بالتیک هندی سایز BHSI افت ده درصدی را نسبت به ماه ژانویه به همراه داشت.
این گزارش در پایان نوشت: در ماه فوریه سال جاری میلادی، بازار چارتر فله خشک افت را تجربه کرد و داستان در بازار کاغذی نیز به همین شکل روایت شد. به طوریکه تنها 78 هزار و 600 مورد معامله انجام گرفت، در حالیکه در ماه ژانویه این تعداد 105 هزار و 700 مورد گزارش شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار