mana.ir

کد خبر: ۷۸۳۷۸ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

کاهش 20 درصدی اوراق شناورها در سال 2017

موسسه کارگزاری Clarksons Platou در آخرین گزارش خود از کاهش 20 درصدی حضور شناورها به یاردهای اوراق در سال 2017 میلادی خبر داد.

کاهش 20 درصدی اوراق شناورها در سال 2017به گزارش گروه بین الملل مانا، مالکان شناورهای نفتکش در سال 2017 میلادی، در حالی شناورهای با ظرفیت 10 میلیون و 700 هزار DWT را روانه یاردهای اوراق کردند که نه تنها با افت 20 درصدی همراه شده بودند بلکه بازار شناورهای فله بر و کانتینری بهبود نسبی را تجربه می کردند.
بر اساس این گزارش، اوضاع نابسامان بازار موجب شد تا تنها 10 میلیون و 700 هزار DWT نفتکش روانه یاردهای اوراق شوند، در حالی که  بنگلادش بیشترین تعداد شناورهای نفتکش را تحویل گرفت به گونه ای که در سال 2017 میلادی 14 فروند شناور VLCC وFPSO به سوی یاردهای این کشور ارسال شد که بالاترین آمار شناورهای خریداری شده پس از سال 2013 میلادی بود.
از سوی دیگر، کلارکسونز نوشت: یاردهای فعال اوراق پاکستان در سال 2017 میلادی به دنبال حادثه انفجار یک فروند شناور حمل LPG و برجای گذاشتن پنج کشته نتوانستند شاهد ورود نفتکش ها باشند. به همین علت دولت پاکستان درهای اوراق سازی خود را به روی شناورهای نفتکش و LPG بست تا بتواند قوانین سخت ‎گیرانه تری را در این مورد وضع کند.
از این رو، یاردهای اوراق پاکستان تمایل خود را به سمت بازار شناورهای فله بر و کانتینری معطوف کردند و توانستند بالاترین میزان تناژ این شناورها را خریداری کنند.
میزان اوراق در مجموع و در سال 2016 میلادی به 45 میلیون DWT رسید که با حدود 40 درصد از تحویل شناورها برابری داشت. با نگاهی به جداول منتشرشده می توان دریافت که طی 18 سال اخیر بیشترین فعالیت در سال 2003 میلادی و مربوط به اوراق تانکرها بوده و شناورهای فله بر و کانتینری در سال 2004 میلادی کمترین میزان اوراق را به خود اختصاص داده اند.
اما شناورهای فله بر توانستند در سال 2017 میلادی و به موجب بالا رفتن سن شناورها و همزمان با افزایش نرخ کرایه حمل و نقل شاهد مسیر رفت شناورهای بیشتری به یاردهای اوراق باشند. اوراق تانکرها در سال های 2016 و 2015 میلادی تفاوت چندانی با یکدیگر در میزان تناژ و ظرفیت شناورهای ارسال شده به سوی یاردهای اوراق نداشت اما در مجموع تعداد شناورهای اوراق با بالاترین میزان اعم از تانکر، کانتینربر، فله بر و دیگر انواع به سال 2012 میلادی اختصاص یافت و به حدود 60 میلیون DWT رسید. میزان اوراق شناورهای فله نیز طی سه سال گذشته با کاهش همراه شده و شناورهای کانتینری تنها در سال 2016 میلادی و در سه سال اخیر بیشترین میزان اوراق خود را در صنعت حمل و نقل تجربه کرده است.



بازده و ظرفیت کشتی سازی های جهان از سال 1994 تا 2017 میلادی
بازار ساخت و تحویل شناورها از سال 1994 تا 2017 میلادی نوساناتی را کم و بیش پشت سر گذاشت به گونه ای که تا سال 1997 روندی افزایشی داشت و سپس با افزایش و کاهش دو ساله روبه رو شد و پس از آن سیری صعودی به خود گرفت. از سال 2003 میلادی تا 2007 افزایش ظرفیت و توسعه ناوگان در دستور کار کشتیرانی ها قرار گرفت و میزان سفارش ها بدین ترتیب سیری صعودی گرفت و بازار در سال 2007 میلادی شاهد تحویل 83 فروند بود. از سال 2007 میلادی تا 2010 ناگهان وضعیت تغییر کرد و قراردادهای ساخت و فروش ظرفیت های جدید با افت همراه شد اما میزان تحویل شناورها همچنان مسیری صعودی داشت. از سال 2011 میلادی تاکنون نه تنها میزان سفارش ها بلکه تحویل شناورها نیز با افت همراه شد و از بیشترین میزان در سال 2011 میلادی با ثبت رقم 167 شناور به 97 شناور در سال 2015 میلادی رسید. این در حالی است که تاکنون آماری از میزان تحویل شناورهای ساخته شده از ماه آوریل 2016 تا 2017 میلادی منتشر نشده است.
در سال 2009 میلادی تعداد یاردهای فعال صنعت ساخت در کشتیرانی 992 بوده که در سال 2016 میلادی تنها 423 مورد از مجموع کلی فعال بوده است. از سال 2010 میلادی تا 2012 نیز تعداد 581 یاردغیراقتصادی بسته شد و بدین ترتیب میزان تولید و تنوع در 423 یارد فعال کاهش یافت.



تعادل عرضه و تقاضا در ناوگان جهانی کشتیرانی
از سال 1963 تا 1974 بازار شاهد تعداد کم شناورها در ناوگان بود و علی رغم رشد بالای تقاضا، میزان ظرفیت شیب صعودی کندتری داشت و در بسیاری از موارد از رشد ظرفیت پیشی گرفت اما در سال 1974 که رشد ظرفیت و رشد تقاضا بر یکدیگر منطبق شد به طور ناگهانی بازار کشتیرانی مازاد ظرفیت را تجربه کرد و این روال تا سال 1992 ادامه یافت. در این میان، نوساناتی دیده می شد که خبر از افزایش و کاهش مازاد ظرفیت می داد اما نکته جالب آنکه در بازه زمانی مذکور رشد ظرفیت با شیب تندتری در مقایسه با رشد تقاضا بر حسب DWT به مسیر خود ادامه می داد و بار دیگر زمانی که این دو برهم منطبق شدند تغییری ناگهانی در مازاد و کمبود شناورها دیده شد به گونه ای که دوباره بازار شاهد کمبود شناورها در ناوگان بود و این روند تا سال 2009 میلادی ادامه داشت. علی رغم انطباق دوباره رشد ظرفیت و رشد تقاضا در بازه زمانی مذکور این بار تغییری در میزان شناورها و مازاد ظرفیت ایجاد نشد. برخلاف باور کارشناسان در سال 2010 میلادی به دنبال افزایش رشد ظرفیت، بازار برای چندمین بار متوالی مازاد ظرفیت را تجربه کرد؛ مازادی که تاکنون وجود دارد و تا سال 2021 میلادی نیز سایه سنگین خود را بر صنعت خواهد انداخت. تنها امیدی که وجود دارد کاهش تدریجی و کند آن از سال 2017 میلادی تا 2011 میلادی است و دیگر نمی توان نسبت به سال های آتی نظری قطعی داد اما آنچه مشهود است نشان می دهد مازاد ظرفیت تا دهه های دیگر وجود خواهد داشت علی رغم اینکه در بازار کشتیرانی می توان انتظار تغییرات ناگهانی و یک شبه را نیز داشت به گونه ای که کارشناسان فکر نمی کردند بازار با کمبود شناورها در سال 2005 میلادی مواجه شود و ناگهان در سال های 2015 و 2017 میلادی بیشترین میزان مازاد را تجربه کنند. فاصله زیادی بین میزان رشد ظرفیت با رشد تقاضا وجود دارد و نمی توان به راحتی شاهد ایجاد تعادل و موازنه بین این دو مقوله شد.

با ورود شناورهای مگاسایز نیز این نگرانی تشدید خواهد شد چراکه در حال حاضر میزان تقاضا با حد فاصل زیادی از رشد ظرفیت به مسیر خود ادامه می دهد و مالکان و تجار باید راهی منطقی برای ایجاد تعادل بین این دو بیندیشند تا رشد اقتصادی بتواند برای صنعت کشتیرانی سودآوری بالایی داشته باشد.
کلارکسونز در پایان این گزارش اعلام کرد: هند بیشترین نرخ رشد در سال 2017 میلادی را در معرفی یاردهای اوراق سبز داشته و توانسته است استانداردهای مطلوب تری را رعایت کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار