۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

رشد 105درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۰۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۸۳۰۷
رشد 105درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر
به گزارش خبرنگار مانا، محمد محسنی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در۱۰ ماه سال جاری، رشد 25 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر، رشد ۶۰ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن و رشد ۲۳ درصدی تردد مسافر نیز در این بندر به ثبت رسیده است.
وی درباره راه اندازی ترمینال کانتینری بندرخرمشهر گفت: این ترمینال با ظرفیت ۳۵۰ هزارTEU در یک چارچوب استاندارد و مجهز در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در دست احداث است و در حال حاضر عملیات بلوک گذاری و انعقاد قرارداد خرید تجهیزات آن نیز انجام شده است.
محسنی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی این ترمینال سبب رونق مضاعف بندر خرمشهر خواهد شد، افزود: ترمینال کانتینری جدید بندرخرمشهر ظرفیت خدمات کانتینری این بندر را به پنج برابر خواهد رساند.
به گفته وی این امر در راستای خدمات رسانی مطلوب به صاحبان کالا انجام خواهد شد و امید است این پروژه در بازه زمانی کم و با دقت فراوان اجرایی شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به برگزاری اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون به میزبانی بندرخرمشهر تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ گردشگری به عنوان رکن چهارم اقتصاد شناخته شده است و یکی از مزیت های غالب خرمشهر، گردشگری دریایی در اروند و کارون است.
وی اضافه کرد: شرایط جغرافیایی و اقلیمی مطلوب این منطقه در بازه زمانی آبان تا فرورین ماه، فرصت بسیار خوبی برای پذیرایی از گردشگران فراهم کرده است.
محسنی درادامه ضمن اعلام برگزاری اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون در اسفند ماه سال جاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و برخی مسئولان کشوری و استانی گفت: در این راستا راه اندازی کمیته گردشگری دریایی اروند و کارون، انتخاب اولین مشاور گردشگری در سطح بنادر، برنامه ریزی برای برگزاری اولین همایش جذب سرمایه گذاران گردشگری دریایی، شناسایی۴۰حوزه گردشگری در اروند و کارون و برنامه ریزی برای احداث ۶ پست اسکله گردشگری در کارون نیز انجام شده است.
وی طراحی نقشه جامع گردشگری اروند و کارون تحت عنوان اطلس گردشگری، خریداری ۴۰ فروند جت اسکی، تشکیل کمیته گردشگری دانش آموزی و دانشجویی در راستای اشاعه فرهنگ گردشگری دریایی را از دیگر برنامه های در دست اقدام بندر خرمشهر در زمینه رونق گردشگری دریایی در اروند و کارون عنوان کرد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: مرکز گردشگری دریایی که برای اولین بار در ایران مجوز گرفته است نیز در۹اسفند ماه و در حاشیه برگزاری نخستین همایش گردشگری دریایی اروند و کارون افتتاح خواهد شد همچنین در نظر داریم با مرمت و بهسازی ساختمان قدیم بندرخرمشهر که از جمله نمادهای سال های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به شمار می آید آن را به مکان گردشگری تبدیل کنیم که این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر لایروبی اروند رود و شناورسازی مغروقه ها را از جمله مشکلات بندرخرمشهر عنوان کرد و افزود: بندرخرمشهر در دوران جنگ تحمیلی متحمل خسارات فراوانی شد و اکنون به دلیل عدم لایروبی اروند رود و وجود مغروقه ها نتوانسته به جایگاه سابق خود بازگردد.
محسنی با اشاره به قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه اروند رود با اعتبار بالغ بر۶۲۵ میلیارد ریال که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه ۲۱ فروند مغروقه خارج سازی شده است و مهمترین آن مغروقه خانیان است که از ماه جاری ادامه عملیات خارج سازی آن را در دست اجرا قرارگرفت و امیدواریم ظرف چهار ماه آینده خارج سازی شود.
وی درباره راه اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق موسوم به C.B.C گفت: برای راه اندازی این دفتر از مدتها قبل اعلام آمادگی شده و اجرایی کردن این دفتر مستلزم اراده کشور عراق است که با توجه به حقوق و قوانین فراملی می بایست انجام شود.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهریاد آور شد: نیمه دوم سال ۹۷ نیمه شکوفایی بندر خرمشهر خواهد بود و اقدامات مختلفی برای این منظور در آن زمان در نظر گرفته شده است.
محسنی در ادامه با اشاره به بروز رسانی زیر ساخت های بندر خرمشهر از جمله اسکله های دو تا هفت و چهار پست ابراز و فعال سازی خط ریلی این بندر ابراز امیدواری کرد که با فراهم سازی این زیر ساخت ها رونق بندرخرمشهر تحقق یابد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بندر خرمشهر نقش اول اشتغال در شهرستان خرمشهر را به عهده دارد و چندین هزار خانوار از طریق این بندر ارتزاق می کنند همچنین در راستای رونق بندر خرمشهر پیشنهاد ایجاد کریدور بندر باهنر به خرمشهر ارائه و رایزنی ها و مکاتبات آن نیز انجام شده و در نظر داریم صادرات از طریق مرزهای آبی بندر خرمشهر جایگزین حمل و نقل زمینی به کشور عراق شود که تحقق این پیشنهاد رونق اقتصادی، کاهش هزینه ها، کاهش تصادفات جاده ای و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار