۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
وزیر کشتیرانی هند:

بندر چابهار، یک موقعیت برد-برد است

"نیتین گادکاری" وزیر کشتیرانی هند در بیانیه ای اعلام داشت: بندر چابهار برای هر دو کشور هند وایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۰۹۳
بندر چابهار، یک موقعیت برد-برد است
به گزارش گروه بین الملل مانا "نیتین گادکاری" وزیر کشتیرانی هند با تاکید بر اهمیت فوق العاده بندر چابهار برای هم برای هند و ایران، گفت: این یک موقعیت برد- برد برای هر دو ملت محسوب می شود.
برای هند، بندر چابهار مثل یک دروازه طلایی برای دسترسی زمینی به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای محسوب می شود، برای ایران نیز قطعا نقش یک درگاه اصلی برای موفقیت و کامیابی را بر عهده دارد.
در سمینار تجاری مشترک ایران – هند، "گادکاری" خاطر نشان ساخت: زمانی که بندر چابهار یک مسیر آلترناتیو را برای صادرات به افغانستان و روسیه باز کند، این بندر نقش یک موتور رشد را برای هند ایفا خواهد کرد. به دنبال این پروژه، یک مسیر تجاری برای هند به سمت افغانستان و اروپا با گذر از پاکستان که روابط تنش آمیزی را با این کشور داشته است، باز خواهد شد.
وی در ادامه افزود: تاکنون، هند از دسترسی زمینی به افغانستان و آسیای مرکزی از سوی پاکستان منع شده است. بر این اساس، هموار کردن دسترسی هند- افغانستان نقش حیاتی را در این پروژه بازی می کند. به واقع، بندر چابهار از اهمیت اقتصادی و استراتژیکی برای هند برخوردار است.
در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر، هند مشغول ساخت دو ترمینال و پنج اسکله چند منظوره کارگویی است و تاکنون 100 میلیون دلار را برای ساخت یک جاده طولانی 218 کیلومتری از شهر دلارام در افغانستان غربی به زرنج در مرز ایران- افغانستان برای اتصال با بندر چابهار صرف کرده است.
لازم به ذکر است: پس از تکمیل نخستین فاز بندر چابهار، هند، ایران و افغانستان متعهد به توسعه بیشتر بندر با هدف افزایش ظرفیت جابجایی کارگو از دو میلیون و 500 هزار تن به 80 میلیون تن هستند.
از دیدگاه ژئوپلیتیکی، اقدام و تکاپوی هند را می توان به وضوح پاسخی در مقابل برتری و تسلط فزاینده بیجینگ در منطقه به دنبال اجرای طرح ابتکاری یک کمربند –یک جاده چین، دانست.
از سوی دیگر، چین حضور خود در منطقه اقیانوس هند را از طریق توسعه بندر گوآدر پاکستان افزایش داده است، ناگفته نماند بندر گوآدر نیز بخشی از طرح 46 میلیاردی چین برای تشکیل کریدور اقتصادی چین- پاکستان با هدف بازگشایی تجارت جدید و مسیرهای حمل و نقل در سراسر آسیا، به شمار می آید.
در ماه آوریل سال 2016، بیجینگ علاقه مندی خود برای توسعه بندر چابهار با ایران را اعلام کرد. افزون بر این، هند نیز شراکت خود در پروژه چابهار را افزایش داده است و در ماه می سال 2016، قراردادی را با ایران برای ساخت و فعالیت بندر چابهار برای ده سال امضا کرد.
نکته قابل توجه اینکه، در زمانی که چین در تلاش برای ترسیم دوباره مرزهای منطقه ای است، هند و دیگر بازیگردانان منطقه ای نیز به افزایش پروفایل اتصال منطقه ای خود مصمم و قاطع هستند.
با این وجود، رویای استراتژیکی هند تنها زمانی می تواند تحقق یابد که بندر چابهار با پروژه اتصال بزرگتر خود- کریدور ترانزیتی بین المللیINSTC- به طور موفقیت آمیزی ادغام شود.
شایان ذکر است: پروژه کریدور INSTC که در سال 2002 از سوی روسیه، هند و ایران راه اندازی شد، یک مسیر حمل و نقل چند منظوره است که اقیانوس هند و خلیج خاورمیانه را به دریای کاسپین از طریق ایران متصل می کند.
این گزارش در پایان نوشت: انتظار می رود، تکمیل پروژه بندر چابهار تا پایان سال 2018 به سرانجام خواهد رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار