۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

کارشکنی سودجویان روسی در حفاظت فک خزری

پس از گذشت بیش از 10 ماه از انجام مقدمات لازم برای ثبت فوک خزری در کتاب قرمز روسیه، هیچ و خبر و نشانه ای از مدارک تهیه شده وجود ندارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۰۶۳
کارشکنی سودجویان روسی در حفاظت فک خزری
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به گذشت بیش از ده ماه از انجام مقدمات لازم برای ثبت فوک خزری در کتاب قرمز روسیه،گفت: هیچ خبر و نشانه ای از مدارک تهیه شده وجود ندارد و به نظر می رسد برخی افراد سودجو در تلاش برای جلوگیری از این امر مهم زیست محیطی در روسیه هستند.
وی افزود: با وجود اینکه دولت روسیه در اقدامی همگام با حفاظت فک های خزری، شکار این تنها پستانداردریای خزر را در سال جاری ممنوع اعلام کرده است اما به نظر می رسد سودجویان شکار فک خزری همچنان موانع مهمی در راه حفاظت از این پستاندار دریایی محسوب می شوند.    
دکتر صیاد شیرازی با اشاره به اینکه بعد از تلاش های فراوان حامیان حفاظت از فک خزری، هنوز نام فک خزری در کتاب قرمز روسیه ثبت نشده است، بیان داشت: این کشور هنوز برای حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر، قوانین ثابت و همیشگی وضع نکرده است.                                     
وی در ادامه گفته های خود اعلام کرد: در فوریه سال گذشته، وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه طی برگزاری جلسه ای تصمیم بر وارد کردن نام فک خزری در کتاب قرمز روسیه کرد و مدارک مربوط به ثبت آن به وزارت کشاورزی روسیه ارسال شد.                                                          
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده، تاکید کرد: اما پس از گذشته بیش از ده ماه ، هیچ و خبر و نشانه ای از مدارک تهیه شده وجود ندارد و به نظر می رسد برخی افراد سودجو در تلاش برای جلوگیری از این امر مهم زیست محیطی در روسیه هستند.                                                       
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته، صید فک خزری در حجم انبوه از سوی مافیاهای بسیار بزرگ در روسیه انجام می شد، گفت: اگر چه امسال شکار فک خزری در روسیه غیرقانونی اعلام شده است اما سود فوق العاده زیادی که از صید فک های خزری عاید عده زیادی می شود سبب خواهد شد تا تلاش این سودجویان برای صید فک ادامه داشته باشد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: براساس آخرین سرشماری فک خزری در سال 2008 میلادی، مشخص شد جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به صد هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.                                                  
به گفته این فعال بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست دریایی، طبق سرشماری که دو سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فک های خزری از 100 هزار فک به 70 هزار فک تقلیل یافته است.                                                 
وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: این امرموید کاهش چشمگیر جمعیت فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر است که هر چه سریعتر باید اقدامات موثری در راستای جلوگیری از صید این گونه در روسیه و قزاقستان صورت گیرد.
شیرازی اظهار داشت: در صورتی که اقدامات حفاظتی برای فک های خزری صورت نگیرد در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحیقاتی فک خزری، هر ساله اواسط بهمن ماه فصل جفت گیری و زادآوری فک های خزری در شمال دریای خزر آغاز می شود. 
وی با اشاره به اینکه طول دوران بارداری فک های خزر یازده ماه است، تصریح کرد: فک های خزری سه هفته پس از به دنیا آوردن بچه فک ها می توانند دوباره تولید مثل کنند. 
شیرازی اظهار امیدواری کرد: با توسعه فعالیت های حفاظتی در باره  تنها پستاندار دریای خزر بتوان این آبزیان با ارزش را از خطر انقراض نجات داد که تحقق این امر نیازمند همت کشورهای حاشیه دریای خزر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار