۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

افت رتبه بندر هنگ کنگ در میان پنج بندر برتر دنیا

بندر هنگ کنگ در رنکینگ جهانی رتبه پنجم بندر کانتینری شلوغ دنیا را به موجب روند نزولی مدیریت بار از دست داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۸۸۷
افت رتبه بندر هنگ کنگ در میان پنج بندر برتر دنیابه گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بلومبرگ، آمارارائه شده از سوی مقامات بندر هنگ کنگ نشان داد حمل و نقل بار در این بندر و برای دومین بار متوالی در سال 2017 میلادی به گونه ای افت کرد که پنجمین بندر شلوغ کانتینری دنیا شاهد کمترین میزان ترافیک کانتینری بود.
بر اساس این گزارش، بندر بوسان کرۀ جنوبی در جایگاه ششم قرار دارد و فاصله خود را با بندر هنگ کنگ درحالی کاهش داد که بتواند در سال 2018 میلادی در میزان جابه جایی از بندر هنگ کنگ پیشی بگیرد.
همزمان با ارتقا توانمندی های تولیدکنندگان، چین برترین صادرکننده در زمینه پارچه و تمامی تجهیزات و ماشین آلات شد و توانست ظرفیت جابه جایی را در بنادر خود ارتقا دهد و میزبان شناورهای بزرگ ازشهرهای اصلی چون شنزن و شانگهای برای ارائه مستقیم خدمات باشد. تا سال 2004 میلادی، هنگ کنگ شلوغ ترین بندر کانتینری جهان بود چراکه کانال ارتباطی برای صادرات و واردات کالا از/به چین بشمار می رفت.
مدیر اجرایی موسسه Crucial Perspective متخصص تحقیقات نقدینگی حمل و نقل در آسیا گفت: پوچی فعالیت تولیدکنندگان در هنگ کنگ علت اصلی افت رنکینگ این بندر در جهان است. هنگ کنگ با رقابتی سخت به ویژه در بنادر چین روبه رو شد چراکه چینی ها مبالغ زیادی را به سرمایه گذاری در زیرساخت بندری در سالهای اخیر اختصاص دادند و کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشیدند.
بندر هنگ کنگ در 11 ماه نخست سال 2017 میلادی شاهد جابه جایی 18 میلیون و 97 کانتینری 20 فوتی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6.4 درصد رشد داشت. این درحالی است که بنادر شانگهای و سنگاپور به ترتیب رشد 8.3 و 9.1 درصدی را تجربه کردند.

رنکینگ های متغیر
براساس آمار زیر هنگ کنگ جایگاه خود در مقام پنجم بنادر شلوغ کانتینری را از دست داد و عنوان پنجم در سال 2018 میلادی از آن بندر بوسان شد.
 
هنگ کنگ طی دهه های اخیر شاهد افت رنکینگ جهانی خود بوده است. در سال 2005 میلادی هنگ کنگ پرچم دار شلوغ ترین بندر کانتینری جهان بود که جای خود را به سنگاپور داد و در سال 2007 میلادی در رتبه دوم قرار داشت که شانگهای جای آن را گرفت، در سال 2013 رتبه سوم هنگ کنگ را بندر شنزن اشغال کرد و در نهایت جایگاه چهارم خود را در سال 2015 میلادی به بندر نینگبو داد.
این بار و در سال 2017 میلادی جایگاه پنجم بندر هنک کنگ به بندر بوسان تعلق گرفت که شاهد افزایش ترافیک کانتینری از خلیج Bohai در شمال شرقی چین بود. بر اساس داده ها و آمارهای موجود از بنادر، ترافیک در بندر بوسان در 11 ماه نخست سال 2017 میلادی سه برابر بندر هنگ کنگ اعلام شد.
بندر شنزن نیز ظرفیت خود را به موجب عملکرد دقیق آن بعنوان بندر بزرگ صادراتی کالاهای کارخانه ای در جنوب چین ارتقا داد. لنگرگاه این بندر پس از شانگهای و سنگاپور سومین بندر شلوغ دنیا به حساب می آید.
بسیاری از شناورهای بزرگ کانتینری حتی شناورهای OOCL هنگ کنگ در مسیر خود به اروپا در بنادر چین لنگر می اندازند و نقطه قابل توجهی برای آنها درنظرگرفته می شود.
در پایان این گزارش، تحلیلگر Drewry در سنگاپور گفت: روند کلی به سمت افزایش خدمات مستقیم در چین حرکت می کند بنابراین کاهش تقاضا برای ترانشیپ بار در هنگ کنگ امری عادی است و علت آنکه بندر بوسان جایگاه هنگ کنگ را اشغال کرده است، تنها به کاهش حجم ترافیکیِ این بندر بازمی گردد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار