روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

بهبود بی چون و چرای بازار فله خشک

لویدزلیست با اشاره به روایت خوش بازار فله بر نوشت: در سال جاری میلادی، فله بر کیپ سایز با میانگین درآمد 15 هزار و 129 دلار در روز در صدر جدول شناورهای این ناوگان قرار گرفت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۸۳۶
بهبود بی چون و چرای بازار فله خشک
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به اینکه در سال 2017، فله بر کیپ سایز با میانگین درآمد 15 هزار و 129 دلار در روز، پیشگام بازار و در صدر جدول قرار گرفت، نوشت: بهبود در بازار فله خشک کاملا عیان است و شاخص بالتیک فله خشک در سال جاری میلادی، سطح خیلی بالاتری را نسبت به سال گذشته به نمایش گذاشت.
این گزارش ادامه داد: بازار فله خشک سال در حالی سال را به پایان می رساند که شرایط بهتری را تجربه کرد و به لطف خوش اشتهایی واردات چینی، درآمد فله برهای کیپ سایز و پاناماکس شیب صعودی به خود گرفت.
لازم به ذکر است: شاخص بالتیک فله خشک BDI در 22 ماه جاری میلادی، بر روی عقربه یک هزار و 366 واحد ایستاد، در حالی که در چنین روزی در سال گذشته، شاخص بالتیک 928 واحد گزارش شده بوده است.
در ادامه این گزارش آمده است: تقاضای قوی چینی برای واردات مواد خام نظیر سنگ آهن و ذغال سنگ، شادی را برای بازیگردانان بازار فله خشک به ارمغان آورد، در این میان، شور و شعف مالکان فله بر کیپ سایز نمود بیشتری داشت.
بر طبق آخرین داده های منتشر شده از سوی انجمن فولاد چین و برخلاف آنچه انتظار می رفت، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تولید این محصول چینی با رسیدن به 765 میلیون تن، رشد 5.7 درصدی را به نمایش گذاشت،  
افزون بر این، چین، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا واردات حجم فزاینده ای از سویا را در سال جاری میلادی نیز تجربه کرده است. بر طبق شرکت کارگزاری Bonchero Costa ایتالیا، انتظار می رود مصرف سویای چین با رسیدن به 91 میلیون و 300 هزار تن در 2017-2018، روند افزایشی 7.4 درصد را تجربه کند.
نکته قابل توجه اینکه، با توجه به روند مستمر افزایش تقاضا، بازار فله خشک باید شاهد کسب درآمد بالاتر در سال 2018 باشد، اما به شرطی که رشد ناوگان نیز کنترل شود.
 
در ادامه این گزارش هم چنین اشاره شده است: درآمد فله بر کیپ سایز در روز 12 ماه جاری با رسیدن به 30 هزار و 475 دلار در روز، بالاترین سطح طی چهار سال گذشته را به نمایش گذاشت. افزون بر این، در روز جمعه به 19 هزار و 341 دلار و درهفته گذشته آن به 25 هزار و 859 دلار در روز رسید، در حالی که میانگین درآمد فله بر مذکور در سال 2016، هشت هزار و 605 دلار گزارش شده است. 
افزون بر این، بر طبق شاخص بالتیک، میانگین درآمد فله بر پاناماکس در سال جاری میلادی به نه هزار و 766 دلار در روز رسید. درآمد فله بر پاناماکس،11 هزار و 183 دلار در روز جمعه بسته شد. شایان ذکر است: در هفته گذشته و در سال پیش، رقم مذکور به ترتیب 13 هزار و 421 دلار و شش هزار و 935 دلار به ثبت رسیده است.
در سال جاری میلادی، فله بر سوپراماکس نیز خیلی از قافله عقب تر نبود و با میانگین نه هزار و 345 دلار در روز بسته شد. فله بر سوپراماکس در روز جمعه نیز 10 هزار و 478 دلار در روز بسته شد. ناگفته نماند، در 15 ماه جاری میلادی و دقیقا در 15 ماه دسامبر سال 2016، درآمد مذکور به ترتیب ده هزار و 817 دلار در روز و هشت هزار و 896 دلار در روزفیکس شده است.
این گزارش در پایان گریزی به بازار هندی سایز نیز زد و نوشت: فله بر هندی سایز میانگین درآمد هفت هزار و 636 دلار در روز را تجربه کرد. این در حالی است که در هفته گذشته نه هزار و 276 دلار در روز و در یک سال گذشته، هشت هزار و 565 دلار در روز گزارش شده است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار