۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

کلارکسونز داستان روزهای پایانی کشتیرانی2017 را روایت می کند

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۷۴۴
کلارکسونز داستان روزهای پایانی کشتیرانی2017 را روایت می کند
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: بازار نفتکش های غول پیکر هفته شلوغ و پررونقی را تجربه کرد. در پایان هفته نیز بازار به کام مالکان شیرین تر شد، چرا که شتاب برای تکمیل رزرو محموله های ماه دسامبر به همراه تقاضای قوی در حوزه آتلانتیک، دستاویزی برای مالکان شد تا بتوانند فتیله نرخ کرایه حمل را بالاتر بکشند. نرخ کرایه حمل در مسیرهای خاورمیانه-آسیا بر روی سطح 50 WS قرار گرفت، افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای آفریقای غربی-آسیا در حال حاضر بالاتر از 50 WS قرار دارد. ناگفته نماند، مالکان نسبت به حجم ورود محمولات در ماه ژانویه به بازار نیز خوش بین هستند.
 
سوئزماکس
روند کند و آرام بازار سبب صف طولانی تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری شد، چارترها نیز فرصت را غنیمت شمرده و نرخ کرایه حمل را کاهش دادند. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی-قاره انگلستان از 90 WS به 87.5 WS افت پیدا کرد، به عبارت دیگر، به دنبال ظرفیت مازاد شناور، سد مقاومتی مالکان برای حفظ سطح نرخ کرایه حمل بالای 90 WS ترک خورد. در مسیر دریای سیاه/مدیترانه، با تکمیل برنامه فعالیت سوئزماکس ها در ماه ژانویه، تعداد21 فروند سوئزماکس به صف شدند که این خود سبب ترزیق جو مثبت به بازار شد.
 
افراماکس
بازار تانکرهای افراماکس در منطقه مدیترانه/ دریای سیاه هفته شلوغی را پشت سر گذاشت، نرخ کرایه حمل به بیش از  120 WS در دریای سیاه رسید. اما در منطقه آتلانتیک/دریای شمال داستان به شکل دیگری روایت شد، به گونه ای که به طور کلی بازار فعالیت کندی را به نمایش گذاشت.
 
فله برها
پس از اینکه مالکان فله بر کیپ سایز در چند هفته گذشته، درآمد چشم گیری را به جیب زده بودند، اما طی هفته گذشته بازار چهره نامهربان خود را نشان داد و به طور کلی روند نزولی حاکم بود. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao با روند کاهشی نسبت به هفته گذشته، به 19 هزار و 45 دلار برای هر تن رسید. از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل برای مسیر Dampier- Qingdao به نه هزار و 80 دلار برای هر تن افزایش یافت.
 
پاناماکس
صف کوتاه فله برهای پاناماکس آماده به بارگیری در حوزه آتلانتیک شمالی منجر به افزایش نرخ کرایه حمل هفته به هفته در سراسر این حوزه شد، اگر چه کاهش حجم کارگوهای تازه در روزهای پایانی هفته سبب تمایل منفی در بازار شد. اما از سوی دیگر، در منطقه پاسفیک، حجم تقاضا در طول هفته روند نزولی را پیمود و نرخ کرایه حمل به طور کلی پایدار باقی ماند، اگر چه در روزهای پایانی هفته تمایل مثبت بر بازار حاکم شد.
 
هندی
در منطقه پاسفیک، نرخ کرایه حمل سوپراماکس به طور کلی با روند کاهش اندک هفته به هفته همراه بود. در منطقه آتلانتیک، صف طولانی فله برهای سوپراماکس آماده به بارگیری، منجر به افت نرخ کرایه در خاورمیانه شرقی حمل شد.
 
 
 
اخبار بازار کانتینری 
جابه جایی کانتینری در بندر سنگاپور در ماه نوامبر سال جاری میلادی با رسیدن به دو میلیون و 980 هزار TEU رشد 16 درصدی ماه به ماه را به نمایش گذاشت. افزون بر این، در یازده ماه نخست سال جاری میلادی، جابه جایی بندر سنگاپور با رسیدن به 30 میلیون و 700 هزار TEU در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نه درصد رشد را به همراه داشت. علاوه بر این، جابه جایی کانتینری در بندر Kaohsiung - بزرگترین بندر تایوان- به 0.86 میلیون TEU در ماه نوامبر سال جاری میلادی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت شش درصدی را نشان می دهد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، جابه جایی در بندر مذکور با رسیدن به نه میلیون و 400 هزار TEU، افت دو درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.
بر طبق شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل در مسیرهای تجاری پاسفیک روند افزایشی را در هفته گذشته به همراه داشت، اگر چه در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی سطح پایینی را نشان می دهد. نرخ کرایه حمل در شرق دور-ساحل غربی آمریکا با رسیدن به یک هزار و 183 دلار برای هر TEU رشد 10 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت، در حالی که نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور-ساحل شرقی آمریکا  با رسیدن به یک هزار و 967 دلار برای هر TEU نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه درصد رشد داشت. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور-اروپای شمالی با رسیدن به 801 دلار برای هر TEU رشد هفت درصدی را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه-خاور دور با رسیدن به 596 دلار برای هر TEU افت یک درصدی را به همراه داشت.
 
سفارش ساخت شناور
در بخش فله خشک، شرکت BoCom Leasing تعداد فله برهای کامسارماکس سفارش داده شده به ظرفیت 82 هزار DWT را به کشتی سازی Chengxi چین را به چهار فروند افزایش داد، زمان تحویل دو فروند جدید سال 2020 اعلام شده است. کشتی سازی New Times چین نیز سفارش ساخت هشت فروند فله بر آلترماکس با ظرفیت 65 هزارDWT به همراه چهار فروند انتخابی را از شرکت FrontMarine نروژ دریافت کرد که قرار است در سال 2020 تحویل داده شوند. افزون بر این، شرکت کشتیرانی Fujian Guohang Ocean چین سه فروند فله بر با ظرفیت 86 هزار DWT به همراه پنج فروند انتخابی را به کشتی سازی صنایع سنگین Qingdao Wuchuan هموطن داد که قرار است در نیمه دوم سال 2019 تحویل داده شوند.افزون بر این، کشتی سازی Tsuneishi Cebu فیلیپین سفارش ساخت یک فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 64 هزار DWT را از شرکت مدیریت کشتی Ugland Marine نروژدریافت کرد، زمان تحویل شناور سال 2019 اعلام شده است.
در بخش تانکر، شرکت کشتیرانی Goldwin هنگ کنگ سفارش ساخت دو فروند تانکر شیمیایی IMO II با ظرفیت 55 هزار DWT را به کشتی سازی Chengxi چین داد، زمان تحویل شناورها سال 2019 اعلام شده است. شرکت Ocean Tankers سنگاپور تعداد سفارش تانکرهای شیمیایی IMO II را در کشتی سازی Weihai Samjin به شش فروند افزایش داد. از سوی دیگر، شرکت کشتیرانی Marnavi ایتالیا، دو فروند تانکر شیمیایی با ظرفیت 14 هزار DWT را به کشتی سازی Wuchang چین داد که قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند.
در بخش کشتی کانتینری، شرکت کشتیرانی SITC مستقر در هنک کنگ سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 700 TEU به همراه دو فروند انتخابی دیگر را در کشتی سازی Jiangsu New YZJ چین نهایی کرد، زمان تحویل شناورها سال 2019 اعلام شده است. علاوه بر این، شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه - سومین خط بزرگ کشتیرانی کانتینری دنیا- سفارش ساخت سه فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دو هزار و 200 TEU را به کشتی سازی YZJ داد که قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند.
اخبار مهم بازار فله
در ماه نوامبر سال جاری میلادی، کل تولید فولاد خام در تعدادی از کارخانجات انجمن فولاد و آهن چینی CIAS به میانگین یک میلیون و 780 هزار تن در روز رسید، رقمی که حکایت از افت پنج درصد میانگین تولید فولاد در بازه زمانی ماه جولای- سپتامبر دارد. این روند کاهش را می توان متاثر از طرح کاهش تولید فولاد چینی در فصل زمستان دانست که از اواخر ماه اکتبر به اجرا درآمد. ناگفته نماند، میانگین تولید روزانه فولاد در کارخانجات CIAS در ماه نوامبر سال جاری میلادی نسبت به نوامبر سال گذشته، رشد سه درصد را به نمایش گذاشت.
علاوه بر این، داده های گمرک چین نشان می دهد، کل واردات سنگ آهن در چین با رسیدن به 94 میلیون و 500 هزار تن در ماه نوامبر سال جاری میلادی، افزایش سه درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. افزون بر این، کل واردات دریابرد سنگ آهن با رسیدن به 975 میلیون تن در ماه نوامبر سال جاری میلادی، سه درصد رشد را به همراه داشت.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار