۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

یونسکو؛ دانشگاه باستان شناسی زیرآب را به ایران آورد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری کارگاه های آموزشی باستان شناسی زیرآب از سوی یونسکو در ایران خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۷۳۲
یونسکو؛ دانشگاه باستان شناسی زیرآب را به ایران آورد
دکتر محمد حسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب به یکی از الویت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده است.                                                                                
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته همواره کاوش های باستان شناسی زیرآب در کشورمان انجام شده است، بیان داشت: با برنامه ریزی های در حال انجام تلاش می شود تعداد این کاوشهای زیرآب توسعه یابد.               
وی با اشاره به کمبود نیروی باستان شناس متخصص زیرآب در پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اذعان داشت: نخستین گام در راستای توسعه کاوشهای باستان شناسی زیرآب، تربیت و استخدام باستان شناسان متخصص در این زمینه است.                                          
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور از برگزاری دو کارگاه آموزشی باستان شناسی زیرآب از سوی یونسکو از ابتدای سال تا کنون خبرداد و گفت: با برنامه ریزی های در حال انجام و اعلام یونسکو، برگزاری این کارگاه های آموزشی ادامه خواهد داشت.
به گفته طالبیان، این کارگاه های آموزشی که از سوی یونسکو در ایران برگزار می شود می تواند برای باستان شناسان کشورمان به عنوان یک دانشگاه تلقی شود چرا که این کارگاه ها با حضور اساتید بزرگ و خبره ای از نقاط مختلف دنیا برگزار می شود.                                                              
وی خاطرنشان ساخت: بهره گیری باستان شناسان از تکنولوژی های به روز غواصی و فعالیت میدانی در سایت های تاریخی زیرآب در شمال و جنوب می تواند به آموزش هر چه بیشتر باستان شناسان در زمینه تخصصی کاوش زیرآب کمک شایانی کند.                     
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: طی سالهای گذشته همواره تعداد اندکی از باستان شناسان کشور که در زمینه باستان شناسی زیرآب تخصص داشته اند در سایت های حضور آنها الزامی بوده حضور داشتند.   
وی به کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان با همکاری هیئت باستان شناسان خارجی اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر شاهد انجام کاوشهای زیرآب در خلیج گرگان به عنوان بخشی از پروژه کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان بوده ایم.                            
طالبیان با اشاره به اینکه در حال حاضر پایگاه میراث فرهنگی زیرآب در کشور تشکیل نشده است، گفت: در حال حاضر باستان شناسان متخصص زیرآب که تعداد آنها انگشت شمار است در قالب گروه پژوهشی باستان شناسی زیرآب در پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: با همکاری یونسکو و افزایش باستان شناسان متخصص زیرآب امید است بسیاری از سایت های تاریخی زیرآب با الویت بندی به خصوص در مناطقی همچون سیراف و سایر بخش های آبهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، مورد کاوش باستان شناسی قرار گیرند.
وی بیان داشت: به منظور تحقق این امر لازم است بودجه و اعتبارات کافی برای انجام این کاوشهای باستان شناسی، مصوب و تخصیص یابد.
به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با وضعیت فعلی باستان شناسی زیرآب در کشور و کمبود نیروی متخصص، در حال حاضر انجام کاوشهای باستان شناسی زیرآب در کشور نیازمند همکاری با باستان شناسان خارجی است.
شایان ذکر است، در گذشته کاوشهای باستان شناسی زیرآب در بخش هایی از آبهای ساحلی استان بوشهر در خلیج فارس انجام شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار