۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

گمرک و سازمان بنادر دو بازوی اصلی تجارت کشور

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایجاد فضایی امن و سالم در بنادر؛ هدف اصلی سازمان بنادر و گمرک است .
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۷۶۸۴
 گمرک و سازمان بنادر دو بازوی اصلی تجارت کشور
 به گزارش مانا نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و رئیس کل گمرک در ساختمان مرکزی سازمان بنادر با هدف تسهیل امور و تاکید تبادل الکترونیکی اطلاعات برگزار شد.
حمید رضا آبایی با تاکید براهمیت نشست‌های مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک گفت: هدف نهایی، ایجاد فضایی امن و سالم در بنادر به عنوان دروازه‌های تجارت کشور است.
وی افزود: گمرک و سازمان بنادر دو بازوی اصلی در تجارت کشور هستند و در مجموع حدود ۸۵ درصد از تجارت از بنادر صورت می گیرد. بنابراین تعامل بین این دو سازمان بسیار اهمیت دارد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی در این سطح، رویداد مبارکی برای تسهیل تجارت و حمل و نقل کشور است و برای حل مشکلات اجرایی، بسیار کارساز خواهند بود، به ویژه مسائلی که در صف، گمرکات اجرایی و بنادر کشور حادث می شوند و به هماهنگی مدیران ارشد نیاز دارند.
تحول در سازمان بنادر و گمرک؛ با انتخاب روسا از بدنه تخصصی
آبایی اظهار کرد: هماهنگی سازمان بنادرو دریانوردی و گمرک از گذشته همواره در دستور کار بوده است که با توجه به تحولات اخیر و انتخاب مقامات ارشد دو سازمان از بدنه تخصصی و کارشناسی، قطعا مباحث کارشناسی تر و سازنده تر خواهند بود.
وی ادامه داد: شالوده مباحث طرح شده در این نشست، تبادل الکترونیکی اطلاعات بین سازمان بنادرو دریانوردی و گمرک بود. در تبادل الکترونیکی اطلاعات، سازمان ها بدون دخالت در فرایند کاری یکدیگر، باید بتوانند اطلاعات و اسناد را در یک بستر امن، پایدار و قابل اطمینان با یکدیگر مبادله کنند.
تغییر ناپذیری اسناد، مهمترین ملاک تبادل الکترونیک اطلاعات
آبایی در ادامه تصریح کرد: ملاک نخست در تبادل الکترونیک اطلاعات بین دو سازمان، تغییرناپذیری اطلاعات مبادله شده است تا بر اساس آن مسئولیت صدور هر سند مشخص و قابل پیگیری باشد و محتویات آن امن، پایدار و تغییرناپذیر باشد.
وی اضافه کرد: آخرین توافق نشست هم اندیشی مدیران کل دو سازمان در بندر شهید باهنر استان هرمزگان مورخه 96.9.19 بود که بر اساس مسائل طرح شده، تصمیم  برآن شد جلسه بعدی در حضور ریاست دو سازمان انجام شود که طبق برنامه این نشست برگزار و تمامی موارد مطرح شد و خوشبختانه دو طرف با تلاش برای تسهیل امور، به موارد توافق شده تاکید داشتند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادرو دریانوردی عنوان کرد: یکی از مسائل جدی طرح شده، بحث قفل شدن قبض انبار در فعالیت های گمرکی و منطقه ویژه بود که باید در زمان اظهار قبض انباری منطقه ویژه به گمرک، از هر گونه عملیات تفکیک، تجمیع و تغییر نام قبض انبار مذکور جلوگیری شود که خوشبختانه موافقت و اقدامات مناسبی در این زمینه در حال انجام است.
وی با تاکید بر اهمیت بحث تفکیک وظایف سازمان بنادرو دریانوردی و گمرک افزود: باید  از روش هایی استفاده شود  که کارها سریع تر و روان تر انجام شوند و به جای موازی و دوباره کاری، طرفین از نتایج کار یکدیگر بهره مند شوند و هم افزایی داشته باشند.
آبایی درباره موضوعات دیگر بررسی شده در این جلسه گفت: مواردی درباره  مدیریت باسکول و درب های خروج، ضرورت استفاده از X-RAY و توزین ریلی، تعیین تکلیف کالاهایی که در بنادر متروکه می‌شوند و کالاهایی که در مناطق ویژه بندری مستعمل هستند و نحوه تعلامل بیشتر در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور نیز طرح شد و نتایجی به دست آمد.
آبایی در پایان اظهار کرد: امید است که در نتیجه این جلسات، بندر به عنوان دروازه اصلی توسعه تجارت، نقش آفرینی گسترده تری داشته باشد و تمام تجار و ذینفعان غیربومی و بومی در فضایی امن و سالم فعالیت کنند، که این از اهداف مهم این حوزه است.
برچسب ها: گمرک بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار