۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲

بررسی وضعیت سفیدشدگی مرجان های خلیج فارس آغاز شد

پایش و بررسی وضعیت مرجان های سفید شده خلیج فارس با اعزام کارشناسان محیط زیست دریایی به جزیره خارگ از امروز آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۵۳۴
بررسی وضعیت سفیدشدگی مرجان های خلیج فارس آغاز شدمدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با سفیدشدگی بخش اعظم مرجان های خلیج فارس و دریای عمان در شهریورماه امسال، پایش هایی از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی به منظور بررسی وضعیت مرجان ها انجام شد.
داوود میرشکار ادامه داد: طی چند سال اخیر همواره در فصل تابستان و با گرم شدن دمای آب، وقوع چنین پدیده مخرب زیست محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان رخ می دهد.
وی افزود: از آنجا که این احتمال وجود دارد که با خنک تر شدن دمای آب، برخی از مرجان های سفید شده موفق به احیای مجدد شوند، لذا پایش و بررسی وضعیت مرجان های سفید شده خلیج فارس با اعزام کارشناسان محیط زیست دریایی به جزیره خارگ آغاز شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آبهای اطراف جزیره خارگ یکی از نقاطی در خلیج فارس محسوب می شود که دارای بیشترین میزان مرجان های دریایی است.
به گفته میرشکار، بنابراین با توجه به اهمیت و فراوانی مرجان های دریایی در جزیره خارگ، پایش های مجدد از این جزیره آغاز شده است.
وی بیان داشت: پس از پایش مرجان ها در جزیره خارگ، خارگو و نای بند نیز مورد پایش مجدد قرار خواهند گرفت تا بتوان آماری در خصوص احیای مرجان های سفید شده به دست آورد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: به این ترتیب می توان نتایج حاصل از آن را به سایر مناطق خلیج فارس تعمیم داد.
میرشکار متذکر شد: بعد از پایان پایش های مجدد می توان در باره میزان باقی مانده مرجان های خلیج فارس به طور کامل اظهار نظر کرد.
وی با اشاره به اینکه تابستان امسال بالاترین دما در آبهای خلیج فارس به وقوع پیوست، بیان داشت: علت اصلی این موضوع به تغییرات اقلیم که در اثر گرم شدن تدریجی کره زمین رخ می دهد، مربوط می شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست؛ تاکید کرد: مهمترین دلیل گرم شدن زمین افزایش بی رویه دی اکسید کربن در تمام نقاط کرده زمین است.
میرشکار با اشاره به عزم بین المللی به منظور کاهش دمای زمین در راستای حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: به منظور تعدیل این امر نیاز است، کشورهای عضو اجلاس پاریس، به تعهدات خود در راستای کاهش تولید دی اکسید کربن عمل کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این مهم به ویژه باید از سوی کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی لحاظ شود تا به این ترتیب مفاد اجلاس پاریس درباره  کاهش گرمای زمین عملی شود.
میرشکار بیان داشت: امید است  با خنک شدن آب بخشی از این مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا شود و به حیات خود در آبهای خلیج فارس ادامه دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار