۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰

سکان افزایش نرخ حمل و نقل در دستان شناورهای کیپ سایز

نرخ حمل و نقل بار با شناورهای کیپ سایز در مسیرهای اصلی آسیا به بالاترین میزان خود طی سه سال گذشته رسید و پیش بینی می شود بازار را در دست بگیرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۵۲۱
سکان افزایش نرخ حمل و نقل در دستان شناورهای کیپ سایز
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کارگزاران، احتمال افزایش نرخ حمل با شناورهای کیپ سایز با توجه به رشد بی سابقۀ آنها طی سه سال گذشته و علی رغم کمبود شناورها برای چارتر فوری وجود دارد.
بر اساس این گزارش، نرخ حمل و نقل برای شناورهای کیپ سایز با ظرفیت بیش از 180 هزار DWT و در مسیر استرالیا به چین به ازای هر تن به 10 دلار رسید این درحالی است که نرخ جابه جایی بار به ازای هر تن در مسیر برزیل به چین از 20 دلار پیشی خواهد گرفت.
در ادامۀ این گزارش، یک شرکت کارگزاری شناورهای کیپ سایز در سنگاپور گفت: احتمال پیشی گرفتن نرخ حمل بار از 10 و 20 دلار نیز به موجب فعالیت بالا در بازار استرالیا و در میان اپراتورهای شناورها وجود دارد.
این شرکت کارگزاری ضمن اشاره به نرخ جابه جایی در سال 2014 میلادی افزود: جابه جایی هر تن محموله با شناورهای کیپ سایز در ماه آوریل سال 2014 میلادی به 10 دلار رسید که برابر با درآمد روزانه به ارزش 28 هزار و 500 دلار بود. این درحالی است که ثبت نرخ 20 دلار به ازای هر تن در ماه نوامبر سال 2014 میلادی ثبت شد.
در همین راستا، شرکت فلزات Fortescue چندی پیش نرخ پیشنهادی خود برای حمل بار خشک با شناورهای مذکور را بین 9.50 تا 9.55 دلار پیشنهاد کرده بود. از این رو به نظر نمی رسد در بخش شناورهای کیپ سایز روال نزولی به ویژه در بخش تجارت استرالیا حاکم باشد. همچنین در هفته جاری فعال ترین چارترها دو شرکت Rio Tinto وFMG بوده اند.
در بازار برزیل اپراتورهای شناورهاعلی رغم کم شدن فعالیت شرکت Vale که فاصله زیادی با چارترهای نقدی دارد، فعال گزارش شد.
شرکت کارگزار نروژی موسوم به Fearnley گفت: با وجود تاخیرات جوی در چین و افزایش قابل توجه فعالیت در برزیل، شعله ور شدن این افزایش در بازار ادامه دارد. در همین راستا نیز، شرکت Vale بر توسعه روابط چارتری با هسته مرکزی شناورداران تمرکز کرده است.
شناور دار کرۀ جنوبی با نام تجاری Pan Ocean اعلام کرد: از سوی شرکت Vale قراردادی به ارزش یک تریلیارد و 980 میلیارد دلار وون دریافت کرده است تا ارسال سنگ آهن از برزیل به چین را به مدت 27 سال و از آغاز سال 2020 میلادی برعهده بگیرد.
شناوردار کره ای در همین رابطه گفت: Vale قراردادهای بلند مدت را برای 30 فروند شناور که هفت فروند آن متعلق به کرۀ جنوبی است و مابقی به مالکان خارجی تعلق دارد، امضا خواهد کرد.
شرکت نروژی Fearnley ادامه داد: روزهای بسیار خوبی برای شناورهای بزرگ در راه است و تقاضای سنگ آهن افزایش قابل توجهی را تجربه می کند. حجم معاملات ذغال سنگ نیز بیش از آنچه پیش بینی شده بود گزارش شد.
نرخ چارتر شناورهای کیپ سایز در مسیر استرالیای غربی-چین از 8.35 دلار به 9.44 دلار در هفته گذشته رسید که بالاترین میزان از تاریخ 11 ماه نوامبر سال 2014 میلادی را نشان می دهد.
نرخ حمل و نقل از برزیل به چین نیز به 19.79 دلار در ازای هر تن رسید که رشد قابل توجهی در مقایسه با آمار مذکور در سال 2014 میلادی به ارزش 18.50 دلار داشته است.
نرخ حمل و نقل با شناورهای پاناماکس نیز در مسیر پاسفیک شمالی روزانه به 9.750 دلار افزایش یافت که در مقایسه با 9.029 دلارِ هفته گذشته احتمال افزایش آن در هفته های آتی وجود دارد.
در پایان، نرخ حمل و نقل آسیا برای شناورهای سایز کوچک سوپراماکس از 10 هزار دلار به 11 هزار دلار در روز و در مسیر هند به آسیای جنوب شرقی، سنگاپور و ژاپن رسید و درحال افزایش متوالی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار