۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
استاندار گیلان در مراسم روز ملی صادرات:

نباید تعرفه گمرک در بندرانزلی با بندر امیرآباد متفاوت باشد

نماینده عالی دولت در گیلان در جمع صادرکنندگان نمونه گیلانی گفت: ما مشکلات متعددی برای صادرات داریم و برای مثال تعرفه گمرک در بندر انزلی نباید با تعرفه گمرک در بندر امیرآباد متفاوت باشد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۴۷۳
نباید تعرفه گمرک در بندرانزلی با بندر امیرآباد متفاوت باشدبه گزارش خبرنگار مانا استاندار گیلان عصر یکشنبه در مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان که در محل استانداری گیلان برگزار شد، گفت: ما اعتقاد نداریم که تولیدگنندگان نباید مالیات بدهند، نباید هزینه برق، آب و ... پرداخت کنند زیرا کشور باید از محل همین درآمدها اداره شود. اما با توجه به مشکلاتی که برای بخش خصوصی وجود دارد به اداره مالیاتی می‌گوییم مراعات کنند، به اداره برق می‌گوییم برق واحدهای تولیدی را قطع نکند، به اداره گاز که خود بخش خصوصی است همین را می‌گوییم، اما این‌ها مسکن است، راهکار نیست.
دکتر مصطفی سالاری که در جمع فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه مشکلات موجود پیش روی بخش خصوصی، ترکیبی از عملکرد بخش دولتی و بخش خصوصی است، گفت: متاسفانه یک ضعف هم در بخش دولتی و هم در بخش دولتی داریم. همه درباره مشکلات خیلی خوب حرف می‌زنند، خیلی حرف‌های خوبی هم می‌زنند. اما وقتی می‌گوییم این حرف‌ها را در چند خط بنویسید و راهکار بدهید، دیگر پیدای‌شان نمی‌شود.
استاندار گیلان در این همایش به مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی، تعرفه‌های خدمات از جمله آب و برق و گاز که بعضا از سوی تولیدکنندگان مطرح می‌شود، گفت: مشکل تولید و صادرات در مالیات و هزینه‌های گاز نیست بلکه مشکل در جای دیگری است.
وی گفت: پیچیدگی بوروکراسی اداری و صرف هزینه‌های سنگین در برخی تعرفه‌های گمرکی، بندری و نبود تعرفه‌های یکسان در کشور و هماهنگ نبودن برخی از دستگاه‌های دولتی را به عنوان مشکلات دولتی پیش روی صادرات قبول داریم. این درست نیست که تعرفه گمرکی در بندرانزلی و بندر امیرآباد متفاوت باشد.
سالای گفت: اما از سویی پایین بودن کیفیت کالا و فقدان آموزش نیروی انسانی مناسب هم مشکل بخش خصوصی است. هم دولت باید در بخش آموزش برنامه‌ریزی کند و هم بخش خصوصی باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. بخش خصوصی باید به دنبال تولید صادرات‌گرا باشد، چرا که تولید صادرات‌گرا ضمن اینکه می‌تواند ایجاد اشتغال کند، رونق اقتصادی را هم فراهم می‌کند.
استاندار گیلان تولید به صرف بازار داخلی را تولید مقطعی دانست و با تاکید بر اینکه این نگاه تولید را به زمین خواهند نشاند، اضافه کرد: برای ماندگاری در بازار باید به دنبال بازارهای جدید و آن هم در خارج از کشورها باشیم.

تدوین بسته جدید برای حمایت از صادرکنندگان
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه و تجارت هم در این نشست به تدوین بسته جدید حمایت از صادرکنندگان اشاره کرد و با بیان اینکه تعامل چندجانبه می‌تواند مشکلات پیرامون صادرکنندگان را مرتفع کند، گفت: مشکلات گمرکی، جاده، کمبود واگن برای جابه‌جایی کالا، پاسخگو نبودن برخی نهادهای اجرایی و پایین بودن بهره‌وری، و افزایش تعرفه‌ و عدم تثبیت نرخ ارز از مسائلی است که امروزه صادرکنندگان ما با آن روبه‌رو هستند. لذا در این رابطه باید برای حل این مسائل نه یک‌شبه بلکه حتی در یک فرایند و زمان میان‌مدت همراه با بسته حمایتی که دولت تدوین کرده است بتوانیم بخشی از مشکلات صادرکنندگان را مرتفع کنیم.
مسعود کمالی اردکانی به خدمت ۲۰ رایزن بازرگانی در بازارهای هدف اشاره کرد و با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرات ایران در ۱۲ بازار دنیا متمرکز است، ادامه داد: حضور رایزن‌های بازرگانی در بازارهای دنیا یک پتانسیل برای واحدهای تولیدی است و واحدهای تولیدی به صرف حضور در نمایشگاه‌ها نمی‌توانند در بازارهای دنیا ورود کنند. در این رابطه با ایجاد ارتباط از طریق دفاتر رایزن‌ها در کشورهای هدف، تولیدکنندگان باید با آگاهی و شناخت هر چه بهتر و درست‌تر در بازارهای صادراتی ورود کنند تا با مشکلات متعدد روبه‌رو نشوند.

می‌گویند حال تولید خوب است اما شما باور نکنید
رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیلان هم در این مراسم با اشاره به برخی توانمندی‌های استان در گذشته گفت: زمانی کنف اقتصاد استان را شکوفا می‌کرد، اما امروز توتون هم نیست و سپس ابریشم هم تقریبا در حال از بین رفتن است.
قاسم رضائیان با اشاره به اینکه برنج و چای به عنوان دو محصول استراتژیک استان که به سرنوشت کنف و توتون نزدیک می‌شود گفت: متاسفانه همه شعارهایی که در رابطه با صادرات غیرنفتی می‌دهند جزو اولویت‌ها نیست، اگر جزو اولویت‌ها بود صادرات ما شرایط کنونی را نداشت.
این صادرکننده نمونه گیلان و مدیرعامل چای نوید ادامه داد: صادرکنندگان امروز با موانع متعددی روبه‌رو هستند و مثلث بانک، دارایی و تامین اجتماعی آنچنان فشار را بر واحدها زیاد کرده‌اند که باعث کنار کشیدن واحدهای تولیدی شده‌اند.
به گفته وی، هرچه سایه دولت سنگین‌تر و ساختمان بانک‌ها بلندتر می‌شوند تولید ضعیف‌تر می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیلان افزایش قیمت دلار را ضروری دانست و یادآور شد: افزایش قیمت دلار به نفع صادرکننده است و موجب ارزآوری در کشور می‌شود.

تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای مدیریت بازار صادراتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم از صادرکنندگان به عنوان پشتوانه محکم اقتصادی در کشور نام برد و گفت: گیلان به عنوان یک استان مرزی، با داشتن شرایط و ویژگی‌های برجسته اقتصادی نقش مهمی در مبادلات خارجی و محصولات داخلی به خارج از مرزها دارد.
فرهاد دلق پوش گفت: گیلان، دروازه ورود به اروپاست و به لحاظ شرایط استراتژیکی دارای مرز زمینی، اروپایی با کشورهای آسیای میانه، حاشیه خزر، اوراسیا و اروپا دارد و باید از بازار ۴۰۰ میلیون نفری در این کشورها به عنوان یک فرصت استفاده کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان: برای ورود بازارهای صادرات باید به کیفیت کالا توجه کرد و خوشبختانه طی هفت ماهه سالجاری به لحاظ ارزش، چهار درصد در صادرات نسبت به مدت مشابه با رشد روبه‌رو بوده‌ایم.

روابط سیاسی ما با روسیه بهتر شده، اما آمار صادرات نه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حضور استاندار گیلان در جمع صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و کارآفرینان استان از صادرات و واردات به عنوان دو مقوله جدای از هم در اقتصاد کشور نام برد و گفت: همواره صادرات و واردات در کنار یکدیگر گفته می‌شود، اما اگرچه واردات برای تامین مواد اولیه بسیار ضروری است با این حال برخی از واردات در سال‌های اخیر بخش صادرات کشور را به مخاطره انداخته است.
هادی تیزهوش تابان تاکید کرد: آمارها و ارقام‌ها نشان می‌دهد که به رغم روابط نزدیک و خوب جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سطح روابط سیاسی، آمار روابط اقتصادی ما کاهش داشته است. عرف است که می‌گویند ار مرزی که کالا و تاجر عبور می‌کند سرباز عبور نخواهد کرد. ما وظیفه شرعی و قانونی داریم که با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای دیگر روابط تجاری داشته باشیم. بدیهی است که هر چه دولت از تجار حمایت کند آن‌ها بیشتر تشویق می‌شوند.
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه همچنین گفت: ما برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه در گیلان حرکت‌هایی را انجام دادیم که یکی از آن‌ها ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه است که ما با نگاهی کشوری این موضوع را دنبال کردیم و ۱۴ اتاق کشور در آن‌جا دارای دفتر نمایندگی هستند و همه امکانات آن در اختیار واحدهای بازرگانی و تولیدی ماست.
در پایان این مراسم از ۱۸ صادرکننده نمونه استان توسط دکتر مصطفی سالاری، استاندار گیلان، دلق‌ پوش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار