۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی به هرمزگان رسید

گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان آبهای خلیج فارس و دریای عمان در آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان به اتمام رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۳۹۰
گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی به هرمزگان رسیدرئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس در سال 96 از مهرماه امسال آغاز شده است.
دکتر محمد پور کاظمی ادامه داد: این گشت تحقیقاتی از نقطه مرزی آبهای ایران در شرق کشور در منطقه گواتر آغاز شده است.
وی مهمترین هدف از انجام گشت های تحقیقاتی را بررسی آخرین وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان و مقایسه آن با آمار سال گذشته اعلام کرد تا به این ترتیب میزان برداشت سال آینده متناسب با وضعیت ذخایر به سازمان شیلات ایران اعلام شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه هم اکنون گشت تحقیقاتی ذخایر آبزیان در دریای عمان به پایان رسیده است، بیان داشت: در حال حاضر گشت تحقیقاتی در ایستگاههای استان هرمزگان در آبهای خلیج فارس در حال انجام است.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوریادآورشد: گشت تحقیقاتی ذخایر آبهای هرمزگان که از بیست و سوم آبان ماه آغاز شده است، حداکثر 20 روز به طول خواهد انجامید.
به گفته دکتر پورکاظمی، پس ازاتمام بررسی ذخایرهرمزگان، عملیات گشت های تحقیقاتی در آبهای استان بوشهر و سپس استان خوزستان تا نقطه صفر مرزی در غرب کشور انجام خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع گشت های تحقیقاتی ذخایر آبهای جنوبی کشور در دریای عمان و خلیج فارس، 130 روز به طول خواهد انجامید، اظهار داشت: این پروژه همچون سالهای گذشته تا اواخر اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تاکید کرد: درآبهای جنوبی کشور از شرقی ترین منطقه در گواتر تا غربی ترین منطقه در آبهای خلیج فارس در خوزستان در مجموع 250 ایستگاه تحقیقاتی برای انجام گشت ذخایر آبزیان وجود دارد.
وی یادآور شد: تمام بررسی ها به منظورارزیابی ذخایر آبهای جنوبی در ایستگاه های مذکور و از سوی شناور تحقیقاتی با حضورکارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور انجام می شود.
دکترپورکاظمی همچنین خاطرنشان ساخت: طی عملیات ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور، با نمونه برداری بیولوژیکی و مطالعه آن، ارتباط پارامترهای فیزیکی و شیمیایی به دست آمده با ذخایرآن گونه آبزی مشخص، مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه داده های به دست آمده در نهایت کل ذخایر اقتصادی که در سبد صیادان قرار خواهد گرفت را مشخص می کند، ادامه داد: سپس با آنالیز داده های به دست آمده، میزان نهایی ذخایر گونه های مختلف از جنبه های مختلف از جمله فراوانی جنسیت نر و ماده و بلوغ جنسی آنها به دست خواهد آمد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: درنهایت آمار به دست آمده برای تعیین میزان صید سالانه آبزیان برای صیادان جنوبی کشور بر اساس ذخایر ثبت شده به کمیسیون عالی بهره برداری از آبزیان ارائه خواهد شد.
وی بیان داشت: پس از بررسی کارشناسان در این کمیسیون، میزان صید سالانه در بخش های مختلف جنوبی کشور مشخص و برای اجرا به استان های مربوطه ابلاغ خواهد شد.
به گفته وی، طی پروژه های ارزیابی ذخایر اطلاعاتی از جمله فراوانی مطلق پراکنش آبزیان، میزان قابل برداشت، طول بلوغ، طول استاندارد صید ، فراوانی نسبی و چشمه استاندارد ادوات صید به دست می آید که این فاکتورها نقش مهمی در صید آبزیان خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، متذکر شد: همچنین طی پایش های انجام شده در گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخایر، گونه های جدید و ظرفیت های جدید صید نیز مشخص خواهد شد.
دکتر پورکاظمی، تاکید کرد: نتایج این گشت تحقیقاتی باعث می شود تا صیادان نیز با اعمال محدودیت صید در بازسازی ذخایر آبزیان نهایت را داشته باشند.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، این پروژه تحقیقاتی بسیار مهم هر ساله با تامین اعتبارات لازم به بهترین شکل ممکن انجام شود تا بتوانیم با حفظ ذخایر آبزیان به میزان قابل قبولی نیز برداشت از دریاها ی کشور داشته باشیم.
وی عنوان کرد: با وجود مشکلات مالی فراوانی که هر ساله برای انجام این گشت های تحقیقاتی پیش روی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد اما نهایت تلاش خود را برای انجام سالانه این گشت ها در راستای کمک به بازسازی ذخایر انجام می دهیم.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: مطابق برنامه زمان بندی انجام گشت های تحقیقاتی طرح کلان برآورد میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس و دریای عمان به روش مساحت جاروب شده بر اساس پارامتر های شاخص اکولوژیک صورت می گیرد.
به گفته وی، تمام اطلاعات زیستی و نمونه برداری های صید ترال کف طی گشت های تحقیقاتی امسال، مطابق سال های قبل انجام شده و در یک اقدام جدید، نمونه برداری های اکولوژیک شامل پلانکتون، بنتوز، ایکتیوپلانکتون، ثبت پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب نیز صورت می گیرد.
دکتر پورکاظمی، برآورد میزان توده زنده گونه ها یا گروه های آبزی مختلف موجود در صید ترال کف در آبهای خلیج فارس و دریای عمان، تعیین میزان صید بر واحد سطح (CPUA) گونه ها یا گروه های آبزی مختلف آبزی کفزی به تفکیک اشکوبها و لایه های عمقی مختلف، تعیین ترکیب گونه ای و نسبت آنها با تاکید بر محاسبه میزان صید دورریر و تعیین الگوی پراکنش گونه های مهم تجاری در خلیج فارس و دریای عمان را از جمله مهمترین اهداف علمی گشت های تحقیقاتی عنوان کرد.
وی همچنین، تعیین روند تغییرات میزان CPUA و بیوماس با مقایسه نتایج قبلی، تعیین ارتباط میزان صید بر واحد سطح و بیوماس با پارامترهای محیط زیستی و نیز تعیین ارتباط میزان صید بر واحد سطح و بیوماس با پارامترهای محیط غیرزیستی را از دیگر اهداف گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای دریای عمان و خلیج فارس در سال جاری عنوان کرد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیان اینکه، فصل صید آبزیان در آبهای جنوبی کشور از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: گشت تحقیقات ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس و دریای عمان هر ساله پس از اتمام فصل صید در اوایل پاییز آغاز می شود و تا 130 روز ادامه خواهد یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار