۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

یونان پرچم دار بزرگترین مالک شناورها در دنیا شد

آنکتاد (کنفرانس سازمان ملل در خصوص تجارت و توسعه)، پرچم داری یونان را به عنوان برترین مالک شناورهای دنیا تایید کرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۲۸۷
یونان پرچم دار بزرگترین مالک شناورها در دنیا شد
به گزارش گروه بین الملل مانا، یونان به موجب بهترین اپراتوری بر حسب ظرفیت ناوگان به عنوان برترین مالک شناورهای جهان شناخته شد و در مقولۀ شناورهای خشک و خیس جایگاه نخست و ناوگان کانتینری جایگاه سوم را از آن خود کرد.
بر اساس این گزارش و در آخرین بازبینی منتشر شده در حمل و نقل دریایی، آنکتاد یونان را بر حسب ظرفیت حمل به میزان 309 میلیون DWT در جایگاه نخست قرار داد و پس از آن ژاپن، چین، آلمان و سنگاپور مقام دوم تا چهارم را ازآن خود کردند. پنج کشور مذکور در بازار با یکدیگر سهم 49.5 درصدی DWT را دارند. افزون بر آن، یونان در بین پنج کشور بر حسب ارزش تجاری ناوگان پس از آمریکا به ارزش 96 میلیارد دلار و ژاپن در جایگاه سوم است و چین و نروژ جایگاه چهارم و پنجم رنکینگ را از آن خود کرده اند.
طبق گزارش آنکتاد، سهم جهانی شناورهای دولتی یونان بر حسب DWT 16.71 درصد در ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام شد که در حال افزایش است. در مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی این درصد 16.36 و در سال 2009 میلادی 15.53 بود که توان بالقوه را برای رشدهای آتی به خوبی نشان می دهد.
در آغاز سال جاری میلادی، یونان چهار هزار و 199 فروند شناور به ظرفیت 308.8 میلیون DWT را در ناوگان خود جای داده بود که در مقایسه با چهار هزار و 136 فروند با ظرفیت حمل 293.1 میلیون DWT افزایش قابل توجهی داشته است. در همین زمان، اما تعداد شناورهایی با پرچم یونان در ماه ژانویه کاهش یافت و کارمندان بخش علت این افت را افزایش بوروکراسی ها اعلام کردند.
نکتۀ قابل توجه در آنکتاد 2017 این است که سهم مالکان یونانی در بازار کانتینری افزایش یافته و چشمگیر است: این یکی از بخش هایی است که رکود در بازارهای حمل و نقل آن به خوبی قابل لمس و بحرانی است. بنابراین مهم است که سهم یونان در این بازار با وجود شناورهای آلمانی افزایش یابد تا به سهم 8.13 درصدی بر حسب ظرفیت حمل کانتینری برسد و از سه درصد ثبت شده در سال 2000 میلادی پیشی بگیرد.
شناورهای کانتینری تحت کنترل یونان 563 فروند با ظرفیت میانگین سه هزار و 224 TEU است. در همین زمان، سهم شناورهای کانتینری آلمان در جهان از 30 درصد کاهش یافته و طی سالیان اخیر به 21.46 درصد رسیده است. ظرفیت میانگین شناورهای کانتینری ناوگان آلمان دو هزار و 277 TEU و دو هزار و 100 فروند اعلام شده است.
طبق گزارش آنکتاد، ناوگان جهان برای پنجمین سال متوالی روالی نزولی و کند را در رشد خود در پیش گرفته است و در آغاز سال جاری میلادی ارزش تجاری ناوگان جهانی 829 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین رشد ناوگان تجاری در سال 2016 میلادی 3.15 درصد بوده که در مقایسه با رشد 3.5 درصدی سال 2015 میلادی خبر از کاهش آن می دهد.
در پایان این گزارش آنکتاد ضمن اشاره به عوامل کاهش دهنده رشد ناوگان تجاری افزود: تلاش چین برای توسعۀ اقتصاد خود، درخواست داخلی، سیاست های تجارت آمریکا و برگزیت از دلایل عمده کاهش رشد ناوگان تجاری هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار