۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸

برگزاری کارگاه ترویج فرهنگ دریایی در نمایشگاه مطبوعات

کارگاه ترویج فرهنگ دریایی به همت نشریه الکترونیک باستان شناسی منظر دریایی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۷۰۹۶
برگزاری کارگاه ترویج فرهنگ دریایی در نمایشگاه مطبوعات
به گزارش خبرنگار مانا، در این کارگاه آموزشی ابتدا ایوب زارعی شهردار بندر کُنگ به طور اجمالی به تاریخچه بندر کنگ پرداخت و افزود: کنگ یعنی شهری بین دو آب، بندر تاریخی کُنگ چهار بار بر خرابه‌های کهن خود از نو بنا شده و جمعیت فعلی آن ۱۸ هزار نفر جمعیت است و در طول سه دوره تاریخی سلاجقه، اتابکان فارس و صفویه از رونق خاصی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه بندر کنگ یک بندر دریانوردی است افزود: مردم کنگ برای ساخت لَنج ، بزرگترین صنایع‌دستی خلیج فارس، سقف و در و پنجره خانه چوب صندل را از جنگل‌های آفریقا و چوب ساج از هندوستان به این نطقه می‌آوردند . وی ادامه داد: همچنین ۱۵ نوع جهاز (شناور) در بندر کنگ ساخته می‌شده که یکی از آن‌ها عبارت است از جهاز بوم که قابلیت آن را دارد که بر خلاف جهت باد حرکت کند و از آن‌ها برای مسافرت تا یمن و آفریقا بهره می گرفتند.
وی تصریح کرد : سفر دریایی دریانوردان اهل بندر کنگ 9 ماه طول می کشید و از این طریق به تبادل کالا می‌پرداختند. 
زارعی خاطر نشان کرد: در مهر ماه سال۱۳۸۱ ، ۵۸ هکتار از این شهر بندری ثبت آثار ملی شد و نکته قابل ذکر اینکه معماری سنتی بندر تاریخی کنگ که بر اساس اقلیم شکل گرفته به مرور زمان در حال انقراض است. 
شهردار بندر کنگ در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع باستان شناسی دریایی در خصوص گردشگری دریایی که پیرامون شناسایی و حراست از محوطه‌های باستان‌شناختی در زیرآب شکل می‌گیرد توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه دکتر حسن‌نیا استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل خلیج فارس به ظرفیت‌های متعدد کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس برای پژوهش‌های فرهنگی و تاریخی تاکید کرد.
وی ضمن تشریح و تعریف فرهنگ دریایی و اشاره به آداب و رسوم دریانوردی در خلیج فارس و اقیانوس‌هند به مراسم رزیف و نوروز دریا اشاره‌ کرد وگفت: این آداب و رسوم نسل در نسل میان جوامع ساحل نشین ادامه پیدا کرد. 
این استاد دانشگاه از نوع نگاه مسئولین به دریا انتقاد کرد و افزود: امروزه گردشگری دریایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس حرف نخست را می‌زند و خواهش ما از مسئولین مربوطه توجه بیشتر به مبحث دریا است. 
سپس خانم بدرجهان ابراهیمی نژاد پژوهشگر مسائل خلیج فارس در خصوص فراگیر بودن تمدن و فرهنگ کشتیرانی ایرانیان در دوره باستان، دفاع کارآمد ایران از خطه جنوب با قراردادهای موقت با ایلات و قبایل در دوره جنگ و ناامنی، سوء تعبیر منابع انگلیسی و به تابعیت از آن اعراب ساکن سواحل جنوب از ادبیات اسناد دوره قاجار و فعالیت های کشتیرانی دوره قاجار در خلیج فارس توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه کنگانی از پژوهشگران فعال سیرافی پس از معرفی مختصر از شهر بندری سیراف، از قول لرد کروزن گفت: اگر آن زلزله ویرانگر نبود هم اکنون سیراف آبادترین بندر جهان بود.
وی در ادامه به مقایسه تطبیقی معماری سنتی سیراف با دیگر شهرهای جهان، سلیمان سیرافی و دیگر میراث مادی و معنوی سیرافی ها پرداخت.
این پژوهشگر احیاء و لایروبی دو خور غاریه وسور، احداث موزه دریانوردی و خلیج فارس با مشارکت ناخدایان بندر کنگ، مرمت برخی از خانه‌های تاریخی بندر کنگ به عنوان خانه‌های صنایع دستی،خانه های هنرمندان و بوم‌گردی که در حال حاضر افراد زیادی در این خانه‌ها مشغول به کار هستند، ایجاد پایگاه دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی با کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت از کارگاه های لنج سازی را از اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ دریایی در بندر تاریخی کنگ بیان کرد.
برچسب ها: باستان شناسی
ارسال نظرات
آخرین اخبار