۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

تاثیر حزب کنگره چین بر صنعت کشتیرانی چه خواهد بود؟!!

در نوزدهمین حزب کنگره چین که از ساعات آینده آغاز می شود، طرح کلی مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی کشور طی دهه آینده و شاید هم بیشتر ارائه خواهد شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۸۱۷
تاثیر حزب کنگره چین بر صنعت کشتیرانی چه خواهد بود؟!!
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست با اشاره به اینکه در نوزدهمین حزب کنگره چین که از ساعات آینده آغاز می شود، طرح کلی مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی کشور طی دهه آینده و شاید هم بیشتر ارائه خواهد شد، نوشت: شی جی پینگ رئیس جمهور چین در این مراسم ضمن مروری بر فعالیت های دولت خود طی پنج سال گذشته، از طرح های نیم دهه آینده نیز رونمایی خواهد کرد.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه شی جی پینگ در کانون توجهات قرار دارد، نوشت: این سوال مطرح است که وی در میان همه این افراد جدید به کمیته دائمی پلیتبوروی حزب چین (عالی‌ترین ارگان رهبری حزب این کشور) برای چه مدتی میخواهد قدرت را در دست داشته باشد. 
 
و حال این سوال مطرح است که ارتباط حزب کنگره با صنعت کشتیرانی چیست؟
کسانی که به دقت شرکت های دولتی چین در صنعت کشتیرانی را رصد می کنند، ممکن است به زودی خبرهایی مبنی بر ادغام و اکتساب های عمده، به عنوان بخشی از تلاش های بیجینگ برای اصلاحات ساختاری شرکت های دولتی را بشنوند.
از طرف دیگر، سیاست اتخاذ شده ساخت و اوراق جهت تشویق احیای ناوگان و کمک به مالکان و کشتی سازی های ضرر دیده به ویژه مالکان و کشتی سازان دولتی، در پایان سال جاری میلادی نیز به پایان زمان خود خواهد رسید. تصمیم برای تمدید این سیاست هم چنان از سوی نهادهای دولتی ناظر بر این مسئله در حال پیگیری است.
منتقدان این سیاست استدلال می کنند که در این زمان خیرات و اعانه لازم نیست، چرا که مالکان دولتی مانند کشتیرانی کاسکو به دوره سودآوری بازگشته اند و اکثر شناورهای قدیمی طی چند سال گذشته به اوراق رفته اند. اما از طرف دیگر، استدلال افراد موفق بر این مبنا قرار دارد که یاردهای چینی هم چنان نیاز به کمک در میان شرایط پریشان آور بازار دارند، افزون بر این برخی از مالکان مانند مالکان نفتکش های غول پیکرهم چنان علاقه مند به احیای ناوگان خود هستند. عاقبت این تصمیم عمدتا بستگی به این خواهد داشت که بیجینگ چه قدر در مورد حل ظرفیت مازاد یارد ها مخصوصا در بخش دولتی جدی است.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: اکثر تحلیل گران هیچ تغییر عمده ای را در مورد اهداف سیاسی بیجینگ پیش بینی نمی کنند، چرا که حفظ ثبات حکم ارجحیت را برای دولت مرکزی دارد.کنگره حزب که به دنبال تقویت بیشتر قدرت رئیس جمهور است، قطعا تلاش خواهد کرد تا وی بتواند دستورکار موجود را به مرحله اجرا درآورد.
این بدان معنی است که سیاست هایی مانند کاهش در صنایع تولید فلزات و سختگیری در بازار مسکن هم چنان ادامه خواهد یافت.این خبر خوبی برای شرکت هایی که صادرات و واردات چین را دست کم در کوتاه مدت انجام می دهند، تلقی نمیشود.
از جنبه خوش بینانه قضیه، انتظار می رود چین بیشترین تاثیر را بر تجارت بین المللی از طریق استراتژی یک جاده یک کمربند خود و شراکت اقتصادی گسترده منطقه ای بگذارد. ناگفته نماند در سال جاری میلادی خطوط کشتیرانی کانتینری حجم ترافیک کانتینری قوی را در تجارت های درون آسیایی به نمایش گذاشته اند.
این گزارش در پایان نیز با اشاره به اینکه حزب کنگره یک اتفاق سیاسی با تمرکز کم بر روی دستور کار موجود (اجندای) اقتصادی مفصل است، نوشت: این بدان معنی است که بازیگران صنعت کشتیرانی به دنبال تصریح و وضاحت بیشتری در مورد حرکت چین هستند، و به این منظور ممکن است مجبور باشند تا کنفرانس کار اقتصادی مرکزی چین در ماه دسامبر و کنگره ملی مردمی این کشور در ماه مارس به انتظار بنشینند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار