۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

اتمام صید میگوی دریایی در چابهار

صید میگوی پرورشی در مزارع شهرستان ساحلی چابهار و منطقه گواتر، امسال با مجموع تولید 800 تن میگو به اتمام رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۷۹۱
اتمام صید میگوی دریایی در چابهار رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: برداشت میگوی پرورشی از مزارع شهرستان چابهار به اتمام رسیده است.
علی اکبر خدایی افزود: براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار، مجموع صید میگوی چابهار امسال به 800 تن رسیده است.
وی بیان داشت: این در حالی است که اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان رقم تولید نهایی میگوی چابهار را حدود هزارتن اعلام کرده است.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران به افزایش تولید میگوی چابهار درمقایسه با تولید سال گذشته اشاره کرد.
وی با اشاره به عدم شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی چابهار اظهار داشت: این امر با تلاش پرورش دهندگان در حفاظت از شیوع بیماری لکه سفید به استخرهای پرورشی و برداشت زودهنگام محصول برای کنترل بیماری محقق شده است.                                                                                 
وی یادآور شد: البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمام مزارع پرورشی کشور به جز مزارع استان هرمزگان ویروس بیماری لکه سفید را دارند که امسال این ویروس در مزارع چابهار بیماری زا نبوده و تنها تلفات اندکی را که معمول است به همراه داشته است.                                                   
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تاکید کرد: با وجودعدم شیوع بیماری درمزارع پرورشی چابهار اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی و دمای بالای آب، تلفاتی اندکی وجود داشته است.                                                                                       
خدایی یادآور شد: با توجه به سطح زیرکشت رفته در چابهار، انتظار می رفت امسال  بیش از هزار تن میگو در این شهرستان ساحلی تولید شود که به دلیل گرمای آب و هوا و تلفات مقداری از میگوها، این امر محقق نشد.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، اعلام کرد: افزایش دمای آب به دلیل افزایش رشد جلبک ها و کاهش تغذیه میگو ها منجر به کاهش میزان وزن گیری میگوها می شود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید میگوی پرورشی در سواحل دریای عمان اظهار امیدواری کرد: روند افزایش تولید میگوی پرورشی چابهار طی سالهای آتی نیز ادامه  وجود داشته است.                                                                               
وی یکی از مهمترین شروط افزایش تولید میگوی پرورشی در مزارع چابهار را کنترل بیماری دانست و گفت: ویروس بیماری لکه سفید در مزارع این شهرستان همچنان وجود دارد که در صورت کنترل عدم بروزآن در سالهای آینده نیز می توان به پرورش بیش از پیش میگوی پرورشی در این شهرستان ساحلی امیدوار بود.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطرنشان ساخت: بخش اعظم میگوی پرورشی تولید شده در مزارع چابهار و گواتر به کشورهای هدف صادر شده است.
خدایی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی پرورش دهندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، ذخیره سازی لارو میگو برای تولید سال آینده از اواخر امسال آغاز خواهد شد. به این ترتیب با تولید زودتر و برداشت میگوها قبل از گرم شدن آب، می توان از بروز هر گونه بیماری در راستای تلفات میگوهای تولید شده جلوگیری کرد.
این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تاکید کرد: براساس برنامه ریزهای صورت گرفته از سوی پرورش دهندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان و با افزایش سطح زیرکشت مزارع میگو، امید است سال آینده تولید میگوی پرورشی این استان با افزایش چشمگیری روبه ور شود و با شرایط موجود و ادامه روند آن، به زودی استان سیستان و بلوچستان به جایگاه واقعی خود در امر پرورش میگو برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار