۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

تداوم کاهش صید کیلکا ماهیان دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید کیلکا ماهیان در دو استان مازندران و گیلان از کاهش هفت درصدی میزان صید این گونه ماهیان طی شش ماه نخست سال خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۴۶۱
تداوم کاهش صید کیلکا ماهیان دریای خزرمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آمار اخذ شده طی شش ماه نخست امسال شاهد صید هشت هزار و 500 تن کیلکا ماهی در دریای خزر بوده ایم.
مدیر کل دفتر صید و امور صیادی سازمان شیلات ایران اذعان داشت: آمار اخذ شده نشان دهنده کاهش 7 درصدی میزان صید این گونه ماهیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.    
به گفته وی، صید کیلکا در استان گیلان با کاهش 15 درصدی و در استان مازندران با افزایش هفت درصدی همراه بوده است که درمجموع باعث کاهش هفت درصدی صید کیلکای دریای خزر شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: امسال 71 فروند شناور صید کیلکا از استان های گیلان و مازندران به صید کیلکاماهیان اختصاص یافته اند.
وی خاطرنشان ساخت: از این میان 27 فروند شناور کیلکاگیر به تعاونی های صیادی استان گیلان و 44 فروند دیگر نیز به تعاونی های صیادی استان مازندران اختصاص دارد.
به گفته آخوندی، هر ساله شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آبهای بابلسر و بندر امیرآباد به صید کیلکا می پردازند.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد:همچنین کیلکاگیران استان گیلان نیز در آبهای بندر انزلی و کیاشهر به صید کیلکا اشتغال دارند.
وی در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه سه ماهه نخست امسال به منظور زادآوری کیلکاماهیان صید به صورت خودجوش توسط صیادان تعطیل شده بود، یادآور شد: صید کیلکا ماهیان در آبهای مازندران و گیلان با تاخیر امسال از تیر ماه آغاز شد.
آخوندی با اشاره به اینکه هرساله بخش زیادی از مجموع صید سالانه کیلکا در نیمه دو سال رقم می خورد، تصریح کرد: بنابراین پیش بینی می شود نیمه دوم امسال شاهد رشد قابل توجهی در میزان صید کیلکا ماهیان دریای مازندران و گیلان باشیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: سال گذشته در مجموع 23 هزار تن کیلکا در آبهای مازندران و گیلان صید شد.
وی با اشاره به ثابت ماندن تقریبی میزان صید کیلکا ماهیان در سالهای اخیر تاکید کرد: امید می رود صید امسال نیز به رقم مشابهی همچون سال گذشته برسد.
وی با اشاره به اینکه از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال 79 و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه 95 هزار تن کیلکا می شد اما از آن موقع به بعد صید ماهیان کیلکان سالانه به 15 هزار تن کاهش یافت.
آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سالها صید می شد، گونه آنتومی بود اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: به طوری که طی 10 سال گذشته فقط گونه معمولی کیلکا در ابهای خزر صید می شود.
وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: طی یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال شاهد صید 20 تا 25 هزار تن صید ماهیان کیلکا بوده ایم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اذعان داشت: این امر حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر طی ده سال اخیر است.
وی در خصوص وضعیت فروش کیلکا ماهیان صید شده، بیان داشت: بخش عمده این گونه ماهیان جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانجات صنایع شیلاتی قرار می گیرد.
به گفته این مقام مسئول مدر سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه می توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: طی سالهای اخیر تلاش تشکل های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.
برچسب ها: کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار