۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

رصد بازار هفته گذشته کشتیرانی از نگاه کلارکسونز

جدیدترین تحلیل گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در بازار حمل و سفارش ساخت شناورهای جدید منتشر شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۱۷۹
رصد بازار هفته گذشته کشتیرانی از نگاه کلارکسونز
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
 
 
در این گزارش آمده است، نفتکش های غول پیکرVLCC آماده به بارگیری در خاورمیانه به طور اساسی در هفته گذشته کوتاه شد، اما به دلیل استمرار ظرفیت مازاد نرخ کرایه حمل روند نزولی را نشان داد. علاوه بر این، استمرار کمبود نفتکش های غول پیکر در دریای کارائیب که تا حدی به طوفان سهمگین اخیر هاروی بازمی گردد، سبب افزایش نرخ کرایه حمل در این منطقه شده است. در مجموع، میانگین درآمد نفتکش های غول پیکر با رسیدن به پنج هزار و 406 دلار در روز، افت 32 درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
سوئزماکس
به طور کلی، ریتم نرخ کرایه حمل تانکر سوئزماکس در طول هفته گذشته ثابت بود، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی – خلیج آمریکا از 62.5 WS به 72.5 WS افزایش یافت. این بهبود عمدتا حکایت از صف کوتاه تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری در هر دو منطقه آفریقای غربی و دریای سیاه/ مدیترانه دارد. میانگین درآمد تانکر سوئزماکس با رسیدن به 12 هزار و 283 دلار در روز، افزایش ده درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
افراماکس
فعالیت و تقاضای بالا برای تانکرهای افراماکس و همچنین عرضه بالای تانکرها در دریای سیاه/ مدیترانه منجر به افزایش چشم گیر نرخ کرایه حمل شد. به گونه ای که نرخ کرایه حمل در مسیر مذکور از 77.5 WS به 102.5 WS رسید. از سوی دیگر، با توجه به صف طولانی تانکرهای افراماکس آماده به بارگیری، بهبود بازار برای کوتاه مدت دوام خواهد داشت.
 
بازار خرید و فروش
با توجه به تنها یک مورد گزارش فروش در بازار تانکر،  سکون بازار خرید و فروش تانکر را برای یک هفته دیگر تجربه کردیم. تانکر افراماکس تحت مدیریت ژاپن موسوم به NEPTUNE VOYAGER( ساخت سال 2003، ظرفیت 104 هزار و 875 DWT و ساخته شده در کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی) به خریدار یونانی با  قیمتی فاش نشده فروخته شد. 
 
فله برها 
*کیپ سایز
بازار فله برهای کیپ سایز در طول هفته گذشته به طور گسترده ای بهبود یافت، فعالیت پایدار در مسیرهای اصلی از برزیل، آفریقای جنوبی و استرالیای غربی سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد. نرخ کرایه حمل از بندر Tubarao مالزی به Qingdao چین نیز با رسیدن به 17 هزار و 150 دلار در روز، رشد 17 درصدی هفته به هفته را تجربه کرد.
 
*پاناماکس
فله بر پاناماکس در هفته گذشته به دنبال جریان مستمر ورود کارگو از بنادر اصلی اقیانوس آرام شمالی،ساحل شرقی آمریکای جنوبی و استرالیای غربی بازار قوی را تجربه کرد. جریان پایدار محمولات از ساحل شرقی آمریکا، بالتیک و آفریقای غربی نیز سبب افزایش نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک شد. میانگین درآمد فله بر پاناماکس با رسیدن به 12 هزار و 136 دلار در روز، افزایش 13درصدی هفته به هفته را نشان داد.
*هندی سایز
در طول هفته گذشته، احساس مثبت بر بازار فله بر هندی سایز در منطقه اقیانوس آرام حاکم بود، علیرغم جریان محدود ورود کارگوهای تازه از آسیای شمالی، نرخ کرایه حمل در مقایسه هفته به هفته روند ثابتی را به نمایش گذاشت. افزون بر این، فعالیت فله برهای هندی سایز در مسیرهای ساحل شرقی آمریکای جنوبی ثابت باقی ماند. در مجموع، میانگین درآمد فله بر سوپراماکس با رسیدن به 11 هزار و 500 دلار در روز، رشد هشت درصدی را به نمایش گذاشت.
 
 .
سفارش ساخت
در بخش تانکر، کشتی سازی دوو DSME کره جنوبی خبر از دریافت سفارش ساخت پنج فروند نفتکش غول پیکر به همراه پنج فروند انتخابی با ظرفیت 300 هزارDWT از شرکت کشتیرانی مرچنت هیوندایی هموطن داد. شناورهای مذکور قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند. افزون بر این، سفارش ساخت چهار فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 310 هزار DWT نیز به کشتی سازی های JMU و Namura SB چین داده شد. قرار است نفتکش های غول پیکر در سال 2019 تحویل داده شوند، افزون بر این گفته می شود شناورهای مذکور به کشتیرانی NYK ژاپن اجاره داده شوند. شرکت کشتیرانی Thun Tankers هلند سفارش ساخت یک شناور دیگر به همراه چهار فروند فروند تانکر حمل مواد شیمیایی IMO II با ظرفیت 17 هزار و 500 DWT را به کشتی سازی At AVIC Dingheng چین نیز اعلام کرد. آخرین شناور قرار است در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شود. کشتی سازی Fujian Mawei چین نیز سفارش ساخت یک فروند تانکر حمل محصولات به ظرفیت 15 هزار DWT را از شرکت کشتیرانی CNAF Haixinهموطن خود دریافت کرد.
بازار فله خشک تنها شاهد یک مورد سفارش بود، شرکت مدیریت کشتی Aegean یونان سفارش ساخت چهار فروند فله بر کامسارماکس به همراه چهار فروند انتخابی با ظرفیت 82 هزار DWT را به کشتی سازی COSCO Zhoushan چین داد. زمان تحویل شناورهای مذکور در نیمه دوم سال 2019 اعلام شده است.
در بخش شناور مسافربری، شرکت کشتی سازی Austal استرالیا قرارداد ساخت دو فروند شناور کاتاماران (شناورهای مسافربری تندرو با بدنه آلومینیومی) به همراه یک فروند انتخابی برای شرکت Brave Line تایوان امضا کرد. شناورهای مذکور قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند.
 
 تجارت فله خشک 
مجموع واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 89 میلیون تن در ماه آگوست سال 2017 رشد سه درصدی ماه به ماه را به نمایش گذاشت. واردات سنگ آهن چینی در ماه آگوست سال جاری میلادی افزایش یک درصدی سال به سال را نیز نشان داد. افزون بر این، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی نسیت به مدت مشابه سال گذشته، واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 714 میلیون تن، رشد هفت درصدی را به همراه داشت. انتظار می رود واردات محصول مذکور در کل سال جاری میلادی با رسیدن به یک هزار و 78 میلیون تن شیب صعودی هفت درصدی را طی کند. 
در ماه آگوست سال جاری میلادی، روند صادرات زغال کک استرالیایی در مسیر بهبود مستمر بود. محمولات از چهار ترمینال از بزرگترین ترمینال های زغال سنگ استان کوینزلند در شمال شرقی استرالیا که عمدتا مدیریت زغال سنگ کک را برعهده دارد، با رسیدن به 19 میلیون تن در ماه آگوست سال جای میلادی رشد هفت درصدی سال به سال و هم چنین بالاترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی را به نمایش گذاشت. با این وجود، با توجه به اختلالات در نیمه دوم سال جاری میلادی، همچنان انتظار می رود صادرات زغال سنگ استرالیا در کل سال جاری میلادی با رسیدن به 154میلیون تن افت سه درصدی را تجربه خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار