روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

عامل ضروری بهبود بازار نفتکش های غول پیکر چیست؟

نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر VLCC خیلی پایین تر از هزینه های عملیاتی است، اما از سوی دیگر این تردید وجود دارد که آیا این دلیل برای افزایش اوراق سازی کفایت می کند؟
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۰۹۹
عامل ضروری بهبود بازار نفتکش های غول پیکر چیست؟
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به اینکه نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر خیلی پایین تر از هزینه های عملیاتی است، اما از سوی دیگر این تردید وجود دارد که آیا این دلیل برای افزایش اوراق سازی کفایت می کند یا نه!! نوشت، به دنبال نرخ پایین کرایه حمل نفتکش های غول پیکر، درآمد بازار برای یک هفته دیگر نیز ناامید کننده بود، چنین شرایطی تمایل به اوراق سازی و بازیافت را افزایش می دهد، که درآن افزایش نرخ های اوراق به طبع شکاف بین ارزش کشتی های با سن بالاو عملیاتی را با کشتی های اوراقی و غیر عملیاتی کمتر خواهد کرد.
این گزارش ادامه داد: میانگین نرخ اجاره زمانی نقتکش های غول پیکر TCE بر روی شاخص بالتیک به 706 دلار در روز تنزل یافت، این در حالی است که هفته پیش از آن میانگین مذکور 966 دلار گزارش شده بود.TEC نفتکش های غول پیکر از خاورمیانه به ژاپن نیز به هشت هزار و 254 دلار در روز، در تاریخ سی و یکم ماه آگوست سال جاری میلادی افت کرد، قبل از اینکه با افزایش ناچیزی به هشت هزار و 498 دلار در روز رسد. 
لازم به ذکر است: به گفته شرکت کارگزار دریایی  Bancosta Banchero Costa، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تنها هشت فروند تانکر با ظرفیت در حدود یک میلیون و 200 DWT اوراق شدند، از این میان تنها یک فروند نفتکش غول پیکر بوده است. اما از سوی دیگر، با افزایش و جذاب کردن بیشتر نرخ اوراق، شاهد تغییر روند به سمت افزایش اوراق سازی تانکرها خواهیم بود.
به گفته کارگزاران، نرخ های اوراق سازی برای تانکرها با رسیدن به 400- 415 دلار برای هر وزن سبک ldt، به بالاترین سطح طی یک سال گذشته افزایش یافته است.
" Nicolay Dyvik" تحلیل گر DNB در این باره گفت: در حال حاضر، مالکان نفتکش های غول پیکر با دو موقعیت روبه رو هستند، یا اجازه زندگی بیشتر به شناورهای قدیمی بدهند و یا اینکه آنها را به یاردهای اوراق سازی بسپارند.
وی در ادامه افزود: دیدگاه ما از سال گذشته بر این مبنا استوار بود که  2017-2018  برای تانکرهای نفت خام سال های چالش برانگیزی خواهد بود. در حال حاضر، با توجه به مازاد ظرفیت اخیر و تعطیلی پالایشگاه آمریکا که کاهش تقاضای نفت خام را به همراه دارد، خطر یک فصل زمستان ضعیف را بیش از پیش احساس می کنیم.
به گفته وزارت انرژی آمریکا، در روز شنبه هفته گذشته، نه پالایشگاه نفت آمریکا چیزی معادل 12.7 درصد از کل ظرفیت پالایشگاههای این کشور بسته شدند، از این تعداد،هفت پالایشگاه در حال از سرگیری فعالیت هستند. اما این پروسه شروع تولید ممکن است چندین روز و هفته بسته به میزان خسارت واردآمده، به طول انجامد. افزون بر این، دست کم چهار پالایشگاه در منطقه خلیج آمریکا معادل 7.2 درصد از کل ظرفیت پالایشگاهی این کشور، در حالی فعالیت خود را از سر گرفتند که قیمت تولید را کاهش دادند. 
از سوی دیگر، بنابه گزارش ها، مالکان، نفتکش های غول پیکر را بدون بار انتقال داده اند، چرا که آنها به نرخ کرایه حمل بالاتر امیدوارند و انتظار دارند صادرات سرکوب شده نفت خام آمریکا، با بازگشایی دوباره بنادر در ساحل شرقی خلیج  این کشور، به جایگاه نخست خود بازگردد. البته باید منتظر بود و دید که چگونه بازار تانکرهای نفت خام به ساز ساحل خلیج آمریکا خواهد رقصید. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار