۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
بیمکو:

عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضای فله خشک

دفتر سفارش کنونی شناورهای حمل فله به 60 میلیون و 400 هزار DWT رسید که طی 13 سال گذشته بی سابقه است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۹۵۱
عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضای فله خشکبه گزارش گروه بین الملل مانا و بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیۀ مالکان بیمکو، ظرفیت سفارش شناورهای فله بر طی 13 سال گذشته با افت بی سابقه ای همراه شد و در رقم 60 میلیون و 400 هزار DWT ثابت باقی ماند این درحالی است که وضعیت بازار به موجب آشفتگی در بخش خرید و فروش به شدت فعالیت های مربوط به سفارش شناورها را تحت تاثیر جدی خود قرار داده است.
بر اساس این گزارش و در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، با توجه به تمایل بسیار مالکان در استفاده از تناژ شناورهای دست دوم، قیمت این شناورها همسو با نرخ شناورهای نوساز در نوسان بود. این امر، سفارش ساخت شناورهای جدید را باردیگر جذاب ساخت به گونه ای که میزان سفارش ها در ماه های آوریل، می و ژوئن سال جاری میلادی به طور قابل توجهی افزایش یافت. در همین راستا میزان سفارشات به 9 میلیون و 600 هزار DWT رسید که در میان آنها بیشترین سفارش ها به شناور پاناماکس اختصاص یافت.
بیمکو بر همین اساس گفت: طرف عرضه، سه عامل را در خود جای می دهد: تحویل شناورها، اوراق و سفارش های جدید. بنابراین، با افزایش سرعت در بخش تحویل شناورها و کاهش آن در بخش اوراق، در خصوص میزان سفارش های جدید نیز جای نگرانی است.
رشد ناوگان فه خشک تفاوت قابل ملاحظه ای از جهت سطح و سرعت با ناوگان شناورهای کیپ سایز و هندی سایز دارد. رشد ناوگان هندی سایز طی سال گذشته با رشد ناچیز 2.1 درصدی تقریباً ثابت ماند. این در حالی است که میزان رشد برای ناوگان شناورهای هندی ماکس و سوپراماکس نیز با 5.3 درصد افزایش ثابت گزارش شد.
در این میان رشد ناوگان شناورهای پاناماکس و کیپ سایز با سرعت روزافزون به سطحی بالاتر از کمترین میزان خود در سال 2016 میلادی رسیدند.
در مقایسه ماهانه دو سال 2017 و 2016 میلادی، نرخ رشد برای شناورهای پاناماکس از -0.4 درصد در ماه اکتبر سال 2016 به 3.1 درصد در ماه جولای سال جاری میلادی رسید. از ماه ژانویۀ سال 2015 میلادی تا ژانویۀ سال 2016 میلادی، ناوگان کیپ سایز تا حدی کوچکتر شد که در مقایسه با سایز ناوگان از سال 1998/99 میلادی کوچکترین سایز لقب گرفت. از آن زمان به بعد 59 فروند شناور کیپ سایز تحویل داده شده و رشد نرخ در مقایسه سال به سال و در ماه جولای سال جاری میلادی به 3.9 درصد رسیده است.
بیمکو ضمن اشاره به بهبود در میزان سفارشات شناورهای فله بر کیپ سایز در نیمۀ دوم سال جاری میلادی و در بخش ناوگان فله خشک، ادامه داد: از اوایل ماه جولای سال جاری میلادی، نرخ شناورهای کیپ سایز در نوسان بوده است اما از اواسط ماه آگوست به نقطه ای سودآور رسید.
بر همین اساس، تخمین بیمکو در بخش شناورهای کیپ سایز به گونه ای است که با درنظر گرفتن تامین مالی ناوگان و سطح هزینه های عملیاتی این شناورها زمانی که به نرخ بالاتر از 15 هزار و 300 دلار آمریکا در روز برسند، سودده خواهند بود.
اما، این رشد در دیگر بخش های ناوگان فله خشک مشاهده نشده است و رشد در بخش کیپ سایز خبر از افزایش تقاضای بار می دهد و بر این واقعیت که مازاد ظرفیت همچنان یک چالش بزرگ باقی مانده است، تاکید دارد.
بر اساس پیش بینی های بیمکو، 40 میلیون DWT در سال 2017 میلادی به مالکان تحویل داده می شود تا 19 میلیون DWT اوراق شده را جبران کند. افزون بر این، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، به ترتیب 30 و 9 میلیون DWT به ناوگان اضافه و از ناوگان خارج شده اند.
اتحادیه مالکان در پایان این گزارش گفت: می دانیم که شاخص بورس بالتیکِ بالاتر به معنی اوراق کمتر شناورهاست اما با توجه به اینکه شاخص بورس بالتیک منحصرا به واسطه شناورهای کیپ سایز در ماه های اخیرا با افزایش همراه شد، برآورد ما در خصوص طرف عرضه بدون تغییر باقی می ماند و رشد ناوگان به 2.7 درصد خواهد رسید. در صورتیکه میزان اوراق تا پنج میلیون DWT کاهش یابد، رشد ناوگان 3.4 درصد افزایش می یابد. برای بهبود بازار و ادامۀ حیات فله خشک، طرف عرضه باید با توجه به رشد 3.5 درصدی تقاضا به درستی مدیریت شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار