۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

آیا حمل و نقل کانتینری حذف می شود؟

چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد که حمل و نقل کانتینری در صنعت کشتیرانی را به طور کامل محو کند یا در آن اختلال ایجاد کند؟
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۷۲۹
آیا حمل و نقل کانتینری حذف می شود؟
به گزارش گروه بین الملل مانا، چگونگی آیندۀ حمل و نقل کانتینری و تاثیر تکنولوژی بر آن سوالی وجودی است که یک شرکت به عنوان تامین کنندۀ خدمات برای ترمینال های بنادر مطرح می کند و ارزش جستجو کردن دارد. بنابراین، در این نوشتار به بحث درخصوص آیندۀ تکنولوژی که می تواند صنعت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی را تحت تاثیر قرار دهد پرداخته می شود.
 
پهپاد
جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت ها به دنبال راههایی هستند که امکان تحویل بار از طریق پهپادها به مقاصد را تجربه کنند. در این راستا، آمازون اولین شرکتی بود که این ایده را به اجرا درآورد. از آن زمان به بعد، مجوزهای بسیاری دریافت شد و در این زمینه سخت مشغول فعالیت اند. برای مثال، در اوایل تابستان سال جاری میلادی، آمازون مجوز مرکز توزیع کالا به وسیلۀ پهپاد که به شکل کندوی زنبور عسل است را پر کرد. 
در نیوزلندشرکت Domino Pizza با استفاده از یک پهپاد سفارش مشتری را تحویل داد. سرمایه دارهای مخاطره آمیز بر سر استارت-آپ های این تکنولوژی با یکدیگر شرط بندی می کنند و انتظار دارند توسعه بیشتری را در این بخش و طی سال های پیش رو شاهد باشند.
یکی از چالش های تحویل بار با پهپاد مسافت کوتاهی است که می تواند به موجب عمر کوتاه باتری از سوی این ابزار پوشش داده شود. اما، محققان به دنبال راه حل هایی برای فائق آمدن بر این مشکل هستند. برای مثال، IBM مجوز سیستمی را گرفته است که می تواند بسته بندی ها را از یک پهپاد به پهپاد دیگر و در میانۀ پرواز منتقل کند. این به پهپاد اجازه می دهد تا مسافت بیشتری را پوشش دهد به گونه ای که در زمان کم شدن باتری پهپاد می تواند بسته را به پهپاد دیگری که باتری کامل دارد انتقال دهد.
تمام بحث در زمینۀ پهپادها این است که آیا امکان انتقال توزیع بار از مرکز ذخیره بار یا انبار به خانه و محل تجارت مشتری وجود دارد؟ آیا پهپادها می توانند جایگزین شناورهای کانتینری شوند؟
 
 
 
چاپگرهای 3D
زنجیرۀ تامین جهانی بر این مبنا پایه گذاری شده است که می توان تولید انبوه کالاها را در یک مکان داشت و سپس آن را به دست مشتریان در اقصی نقاط دنیا ارسال کرد.چه اتفاقی خواهد افتاد اگر تمامی این پارادایم با چاپگرهای 3D ساخته شود؟
دنیایی را تصور کنیم که هر خانواده ای به یک چاپگر 3D و مجموعه فایل های دیجیتالی و طراحی محصولاتی که به صورت اینترنتی توزیع می شوند، دسترسی داشته باشد. یک شیشه آب برای فرزند خود نیاز دارید. به راحتی طراحی موجود را با استفاده از اینترنت دانلود می کنید و پرینت آن را می گیرید. نیازی ندارید یکی را که در چین تولید شده است، به بندر ارسال کنید یا منتظر کامیونی باشید که کالا را به دست شما برساند.
البته در صورتی که این اتفاق هم بیافتد، ما همچنان باید دستگاه های چاپگر سه بعدی و مواد خامی که لازمۀ پرینت گرفتن است را با استفاده از شناورها به مقاصد مختلف برسانیم. چاپگرهای سه بعدی به طور کامل نمی توانند جایگزین روش های موجود در کشتیرانی و جابه جایی بار از طریق کانتینرها شوند اما قطعا می توانند آسیبی جدی را به این صنعت وارد کنند و بسیاری از نقش آفرینان در زنجیره تامین جهانی را با مشکل مواجه سازد.
 
 
 
موشک ها 
سالیان درازی است که بیشتر پیشرفت ها در زمینۀ موشک از سوی نهادهای دولتی چون ناسا –برنامه فضایی روسیه- و آژانس هوایی اروپا (ESA) صورت پذیرفته است. اما در سال های اخیر، نوعی "خصوصی سازی در فتح فضا" با شرکت هایی نظیر Elon Musk's SpaceX، Jeff Bezos' Blue Origin و Richard Branosn's Virgin Galactic به راه افتاده است که تکنولوژی موشک ها را ارتقا می دهند و موانع موجود در بررسی های فضایی را از سر راه برمی دارند.
شرکت SpaceX به نتایج بسیار قابل توجهی در سال جاری میلادی دست یافت به گونه ای که با پرتاب موشک Falcon 9 ثابت کرده است که توانایی انجام پرتاب‌های موفق با موشک‌ها‌ی استفاده‌شده را دارد. 
اگر بتوانیم هزینه موشک های پرتابی را کاهش دهیم، آیا مکان استفاده مجدد آنها برای سفرهای طولانی در اقیانوس وجود دارد؟ به جای صرف چندین روز برای ارسال بار با شناورها و از طریق اقیانوس، شاید بتوانیم بار را از یک قاره به قاره دیگر طی چند ساعت و یا حتی چند دقیقه ارسال کنیم.
 
 
هایپرلوپ
هایپرلوپ نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که از سوی ایلان ماسک بنیانگذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز و اسپیس‌اکس مطرح شد. این وسیله ایدۀ بسیار جالبی دارد و با توجه به اینکه تمرکز اولیه آن بر جابه جایی افراد بود برخی شرکت ها در حال حاضر در نظر دارند تا با نگاهی بر تکنولوژی های نوین از این وسیله برای جابه جایی بار استفاده کنند.
در سال 2016 میلادی، ترمینال اپراتور دی پی ورلد در هایپرلوپ One 50 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد برای انجام یک امکان سنجی تا ببیند تکنولوژی هایبرلوپ چگونه می تواند کارآمدتر شود تا بار را به بندر جبل علی که پرچم دار ترمینال اپراتور دی پی ورلد است منتقل کند.
زمانی که صنعت ساخت هایپرلوپ در زمین را مدیریت کرده است، آیا امکان دارد تونل های زیردریایی برای مسیرهای هایپرلوپ ساخته شود که قاره ها را به یکدیگر متصل کند و بار را به صورت منحصر به فردی منتقل کند؟ ایلان ماسک نیز در حال بررسی در خصوص این موضوع با شرکت Boring است که در آن فعالیت می کند. 
ماسک هفته گذشته اعلام کرد: تایید شفاهی دولت را برای ساخت یک دستگاه هایپرلوپ در شمال شرقی آمریکا گرفته است و یک تازه وارد برای رقابت با هایپرلوپ به اسم Arrivo وارد بازار شده است.
 
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی این امکان را فراهم می آورد که انسان ها قادر به داشتن تجربه های بسیاری در دنیای مجازی باشند. برای مثال می خواهید سفری به سواحل آفریقا داشته باشید اما مسائل مالی این امکان را از شما گرفته و بنابراین با دانلود نرم افزار safari و استفاده از لنزهای چشمی VR (واقعیت مجازی) می توانید تجربه خود را به واقعیت تبدیل کنید. یا به یک پیانو نیاز دارید، می توانید نرم افزار جدید پیانو را دانلود کنید و در حضور جمعیت در تالار Carnegie Hall بر روی یک پیانوی مجازی بنوازید. در فلوریدای جنوبی شرکت Magic Leap یک میلیارد و 390 میلیون دلار را برای ساخت نسل جدید این تکنولوژی اختصاص داده است و این فقط نقطه آغاز است و به طول خواهد انجامید. 
در دنیای مجازی ماتریکس، دنیایی را می بینیم که تمام جمعیت آن در یک دنیای مجازی بدون آنکه بدانند، زندگی می کنند. سال های گذشته، ماسک اعلام کرد: فکر می کند به احتمال قوی پیش از این در یک بازی ویدئویی زندگی کرده ایم.اما معتقد است که این کار را نکرده ایم و اگر روزی چنین اتفاقی بیافتد این کار می تواند نیاز به حمل و نقل وسائل خانه را کاهش دهد. شاید تمام آنچه نیاز داشته باشیم یک تخت خواب باشد. این سوال در ذهن خریدار پیش خواهد آمد: چرا باید اسکیت بردی را سفارش دهم که از چین با شناور ارسال شود و ساعت ها صرف یادگرفتن برای نحوه کار با آن باشم در صورتی که می توانم تنها ذهنم را در دنیای مجازی بر اسکیت سواری متمرکز کنم ؟
 
 
 
تله پورت
بارها این کلمه به گوشمان خورده است بدون اینکه به اهمیت آن توجهی شود. این موضوع چیزی است که نویسندگان رمان های تخیلی-علمی با موضوعات زمان سفر معمولا به آن می پردازند. 
این ابزار فوتون است و اگر امکان آن در واقعیت وجود داشته باشد به این معناست که می توان اشیا را به اقصی نقاط دنیا و به صورت نور تله پورت کرد.
 
 
 
درحالی که نخستین تکنولوژی هایی که در این نوشتار بررسی شد به طور تمام و کمال نیاز صنعت به شناورهای کانتینری را از بین نمی برد اما ورود و ارتقا این تکنولوژی یعنی تله پورت به طور کامل صنعت حمل و نقل کانتینری را از بین خواهد برد.
بسیاری از این ایده ها به نظر پیچیده می رسد. اما در طول تاریخ، تکنولوژی "قانون افزایش سود" را نشان می دهد. با گذر زمان این پیشرفت ها نیز سرعت بیشتری به خود می گیرند و رشد نمایی و نه خطی را از خود برجای می گذارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار